Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hejsan blir imponerad av så mycket ni kan.

Jag har en Amerikans daycruser ca 2001 Maxum 3000 båt med 2 st v8 5.0 mercruiser.

Tyvär glömde jag tappa ur vattnet ur dom i vintras och båda blocken frös sönder på båda sidorna. Det vart ca 10 cm långa sprickor som fläkte upp sig. Jag har legat i båten och svetsat och tätat med keramisk metall alla fyra hålen. Ena motorn har jag kört 1 timme låter jättebra och läcker ingenting. Inge vatten i oljan.

Den andra motorn startade jag nu och det läcker i ett nytt hål som jag missat vid motorfästet svårt att se skall ta bort genuratorn så jag får ner skallen och kan se.

På era beskrivningar låter det lätt att ta ur motorn.

Kan man göra det när båten är i vattnet?

Det sitter två motorfästen i fram. Men sitter det något bakom motorn som man måste komma åt att låssa?

Vart kan man leta efter nya block som passar min båt.

Låter som bilblock passar  som man kan plocka över prylarna till?

Ena motorn går ju åt andra hållet hur löser man det.

Var in på en båtfirma och frågade vad dom skulle ha för att fixa det en halv mille sa dom . En annan båtfirma skulle ha 62000kr för en utbytesmotor.

Era förslag låter bättre.

Hoppas någon har några tips till mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte demontera motorn med båten i sjön. Drevet måste bort först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall inte vara olyckskorp då du har tillräckligt dåliga nyheter men jag tror du får förbereda dig på att byta bägge motorerna Alt som sventable tipsar om, nya motorblock.

Utan att veta exakt hur du gjort har jag svårt att tro att , på din beskrivning, din lagning av motorblocket kommer hålla någon längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"""""Du kan inte demontera motorn med båten i sjön. Drevet måste bort först.""

 

Är ni säkra på att man inte kan lyfta motorn med båten kvar i sjön??

Såg på båtklubben att dom hade en travers som stack ut över vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att det går att dra loss motorn från drevet framåt. Har aldrig provat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig sett någon procedur eller beskrivning av det men någon har ju sagt att "allt är möjligt, det omöjliga tar litet längre tid bara"

Ingenting är väl omöjligt men det blir väl knepigt att återmontera?

Tex drivaxeln från drevet lär väl bli svårt att komma åt och få in den vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går om man har plats så att motorn går att dra rakt framåt tills den går fri från drevet. Det går att återmontera också (drivaxeln flyttar inte på sig) men det går inte att rikta motor och drev... så det vill ju till att inget har ändrats så att uppriktningen blir dålig... annars blir det snart fler motorlyft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Som Eld skriver det går men ingen bra ide

Får du inte motorn i exakt position så kommer du köra sönder ryckdämparen och därmed tappa drivningen

Exakt position får du endast genom att använda tolken som skall in på samma ställe som drivaxeln från drevet

Dock ej samtidigt ;)

 

För övrigt tror jag(ganska säker på) inte att du har en höger och en vänstergående motor utan du har drev som går höger/vänster

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda som skulle kunna hålla att laga med utvändigt är JB-Weld.

Motorbyggare använder det när dom ska bygga upp insugskanaler på portade topplock.

Kan inte lova att det funkar men värt ett försök.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på.. frostpluggarna måste väl ha stuckit?

Hur har det gått, är väl stört omöjligt att få dit nya med motorerna i?

För mig låter det som att det bästa vore att bita i det sura äpplet, inse att säsongen är slut, ta upp båten och börja med att lyfta ur motorerna efter Mercruisers procedur och då passa på att gå igenom allt.

Vaska ur motorrummet, byta kablar och annat dåligt som man inte annars kommer åt så lätt.

Fixa dreven etc.

Skön känsla att sjösätta nästa vår när allt är genomgånget och i bra skick.

Det är kostsamt att glömma frostskydda motorerna.... men, det kanske var dags för motorlyft ändå...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag rensat bort motorfästet så jag ser hålet så nu skall jag in och försöka slipa upp och lags det sista hålet. Lyfte motorn med en domkraft under tiden.

 

JB-Weld var ett bra tips det har jag använt till dom andra hålen utanpå svetsen.

Bra att veta att motorerna går åt samma håll.

Fick även veta av en stor marina  att det går bra att lyfta motorerna med båten kvar i vattnet . bara det inte är vågigt den dagen.

I morgon skall vi provköra.

 

Det är nog dags att leta nya motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte nya motorer, men jag rekommenderar definitivt nya långblock - alternativt fabriksrenoverade långblock. För några år sedan var det vanligt att företagen sålde shortblock (underdelar utan toppar). Men med långblock får du så mycket mer. Kostnaden ligger runt 35.000 per motor. Och har du bara ngn lyfthjälp så fixar du bytet på några dagar.

 

Tänk vilken skön känsla när man vet att maskinerna är så gott som nya.

 

Visst är det tråkigt när det händer. Men tyvärr - har man båt så har man också ett stort svart hål att kasta pengar i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-31 på 09:03, Capitan säger:

 

Som Eld skriver det går men ingen bra ide

Får du inte motorn i exakt position så kommer du köra sönder ryckdämparen och därmed tappa drivningen

Exakt position får du endast genom att använda tolken som skall in på samma ställe som drivaxeln från drevet

Dock ej samtidigt ;)

 

För övrigt tror jag(ganska säker på) inte att du har en höger och en vänstergående motor utan du har drev som går höger/vänster

 

Det är ju inte alla drev som går att vända. Bravo I och II kan man förvisso göra det med, men vilka andra? Motorer som går åt "fel" håll är ju inte helt ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-30 på 17:38, Klanten säger:

"""""Du kan inte demontera motorn med båten i sjön. Drevet måste bort först.""

 

Är ni säkra på att man inte kan lyfta motorn med båten kvar i sjön??

Såg på båtklubben att dom hade en travers som stack ut över vattnet.

Det går att byta motor i vattnet - MEN bara om du har tillräckligt med utrymme framför motorn så att du kan lyfta/dra den framåt så långt att drevaxeln släpper. Problemet är när du monterar tillbaka motorn. Då är det väldigt lätt hänt att drevaxeln inte kommer 100% rätt. Vilket innebär att stödlagret går hädan. Det är även mer som kan hända. Med andra ord - att det går att göra betyder inte att du bör göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan, ConnyGson säger:

Det är ju inte alla drev som går att vända. Bravo I och II kan man förvisso göra det med, men vilka andra? Motorer som går åt "fel" håll är ju inte helt ovanligt.

 

Ja nu sitter det ju Mercruiser i just denna båten och därmed också Bravodrev

Skulle det mot förmodan sitta Alphadrev så har de höger/vänstergående "counter rotation" drev

Höger och vänstermotorer förekom dock förr hos Mercruiser och då med backslag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan ena mottorn gick inte att rädda lagningen sprack efter 30 min tomgångskörning gasade jag så det började läcka igen.

Hittade en som sålde nya motorer för 46 500 kr ink.

Sedan tittade jag på nya motorer på e-bay ca 22 000 kr

fri chipping sen gissar jag att moms tillkommer.

Någon som har erfarenhet att ta hem ny motor från e-by??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte lite tillbehör från US för runt 10000 jag har för mig att det tillkom tull, skatt och MOMS. Landade på ca 18.500. Det var några år sedan så jag är inte helt säker på siffrorna. Men det blev klart dyrare än jag hade räknat med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skatt skall inte tillkomma.

(Inköpspris+frakt+ev. fraktförsäkring) x 1.027 i tull x 1.25 i moms + speditörens importavgift.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar dom med free chipping?

Trodde det betydde att frakten ingår.

Kan det skilja på ett nytt long block köpt i Sverige eller köpt på e- bay?förutom garantier.

Det måste finnas någon hållhake varför folk inte köper en ny motor från e-bay för 22 000 plus frakt? Skatt? 

I stället för 46 000kr i Sverige??

Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog tro att du hamnar en bit över 40 papp när frakt+moms, inköpspris+moms, tull är betalda

Dvs inte långt ifrån vad du får ge här i Sverige och då finns det förhoppningsvis någon att prata med vid strul. 

Det är lätt att stirra sig blind på inköpspriset på ebay.

Kan inte tänka mig att det är free shipping på en motor förr 22 lakan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm free shipping. Anges normalt på ebay.com för frakt inom USA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får höra med firman i USA.

Skicka en förfrågan via ebay. Ofta fraktar dom inte ens oversea öht.

Free shipping är definitivt inte till Sverige. Kan ibland bara vara inom den egna staten.

 

Om dom fraktar till Sverige så får du också ofta ett kostnadsförslag på vad slutpriset hamnar i Sverige.

Det priset lär i detta fallet bli bortåt 50 tusen skulle jag gissa.

Jag skulle definitivt ta kontakt med en svensk firma som renoverar motorer och säljer dom med garanti.

I Stockholmsområdet finns flera såna firmor. Sök på Blocket, de annonserar där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en av dom bättre http://www.jrmt.se/foretaget.htm 

Jag vet att han har ett motorpaket som många blivit nöjda med, går säkert att anv,. kringutrustningen från den befintliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också hört positiva saker om jrmt. Men kolla även med Johns båt motor som jämförelse.

Men å andra sidan får du nog mer hjälp av jrmt om du behöver. Det är värt pengar det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte leta upp två såna här?

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Chevrolet/CHEVROLET-CAMARO/All/Motor/Motor-Bensin/Alla/ID-32704098/

Måla upp dom, flytta över marindelarna och köra? TBI insuget kan du iaf inte använda.

Eller ännu bättre försöka hitta två begagnade csb 350 (5,7L) så får du en uppgradering på köpet ;-)

 

Det är inte jätte svårt, du kommer lära dig en massa och lära känna dina motorer innan och utan vilket ger en stor trygghet när man är ute och inte behöva ringa en mekaniker så fort det är något som strular.

 

 

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...