Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
moltas

Havererad våtdammsugare, Bosch.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Kretskortet har havererat i min våtdammsugare. Ett nytt kostar dryga tusenlappen. Skulle ni välja att göra en sådan investering? Är idel öra för åsikter!Dammsugaren är 7-8 år gammal och kostar i nuläget strax under 4 000 kr. Den är bl.a. bra till att suga upp slagvatten i motorutrymmet. Skulle det till äventyrs vara någon som har ett liggandes så kan jag bli vid det :-).

 

https://www.bosch-professional.com/se/sv/gas-25-l-sfc-6152-ocs-p/

 

 

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt en okunnig men varför kretskort i en våtdammsugare? Det borde väl bara vara en motor, en fläkt, en slang och en tunna? Ett utslag av teknikhysteri i konkurrenssituationen mellan tillverkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl varvtalsreglering  eller något sådant... det borde gå att koppla förbi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trewq: drt som kallas funktionell säkerhet kan vara en bra anledning. Utan kretskort kan en brand lätt uppstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, trewq säger:

Förlåt en okunnig men varför kretskort i en våtdammsugare? Det borde väl bara vara en motor, en fläkt, en slang och en tunna? Ett utslag av teknikhysteri i konkurrenssituationen mellan tillverkare.

 

24 minuter sedan, AndW säger:

Trewq: drt som kallas funktionell säkerhet kan vara en bra anledning. Utan kretskort kan en brand lätt uppstå.

 

Visst är det lätt att koppla förbi dom funktioner som finns i strömställaren. Dock vill jag ha dom kvar och dessa är beroende av kretskortet. En funktion är att "skaka" rent ett grovfilter, en annan är att ha enbart 220-uttaget inkopplat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, AndW, jag är av den uppfattningen att det hellre brinner pga kretskort än utan, å det är oftast just det som brinner, kortet.

Men...skaken...äre en "motor"? Sätt på en strömbrytare för varje funktion å släng kortet. Behöver du verkligen låg varv? Släpp in extra tjuvluft bredvid hellre vid munstycket. Fixat.

Har kortet flera "utgångar"? Sitter det en sk tyristor för dem? Kolla å byt om det är den/de  som brunnit. Ibland kan det bli avbrott utan att det syns utanpå. Då måste man löda loss å mäta. Mäta "ombord" kan ge fel svar beroende på hur resten ser ut.

 

Vad behöver du vidarekopplingen av 220V-en till? Har du ingen skarvsladd över?

Vi är olika vi människor, somliga köper å kastar å byter, jag lagar å återbrukar om det går. Det är nästan ett nöje å plånboken blir heller inte ledsen ave't.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen finns ju varianten att köps en billig. Tills vidare.

Min båt har en egen dammsugare, typ 300kr på ÖoB. Tror den är inne på sitt fjärde år, fungerar bra trots grov misshandel som att trilla ner på marken från däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, Ruskpricken säger:

 

Vad behöver du vidarekopplingen av 220V-en till? Har du ingen skarvsladd över?

Vi är olika vi människor, somliga köper å kastar å byter, jag lagar å återbrukar om det går. Det är nästan ett nöje å plånboken blir heller inte ledsen ave't.

 

Jag har en våtdammsugare med ett extra uttag. Dammsugaren startar när jag startar slipmaskinen som sitter i uttaget.

Nu tror jag det är just den dammsugaren som inte funkar, så käre Ruskprick - du kan få laga den för mig. Jag är ju så kass på krånglande elektriska prylar, dvs ointresserad.

Jag behövde en grovdammsugare som fungerar, så jag köpte mig en ny. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten i mitt kylskåp pajade för ett par år sen. Den blev då en frys. Ny kyl vill jag inte lägga pengar på, så jag satte en timer mellan kylen och uttaget. Kylen slår på och av med lagom intervall för att hålla temperaturen jämn. Glesare mellan på-perioderna under natten och mitt på dagen, mer på morgonen och eftermiddag/kväll, när jag är hemma och öppnar kylen oftare. Har funkat fint ett par år nu. Timern hade jag redan liggande i en låda, så det var väl närmast en kostnadsfri åtgärd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sånt gillar jag Raol!

;)

 

 På förrförra kylen hade jag samma fel, termostaten. En avlagd sådan, spart den, bra att ha, den fick ersätta. Men det var inget kretskort med programmerade IC kretsar på den.

 

Thallatha, vafför skall jag laga den när du ändå köpt en ny?

Men om du skickar den-frakten kanske 150?, skrymmande, sen lagar jag den-säg 100 i material å så frakten tebaka, för de pengarna kan du köpa ännu en på Ö&B.

Bra affär....för vem? Å kan nån säga mig hur in i blåheta skall man kunna vara miljövänlig med det här systemet av produktion-konsumtion? När det är tex billigare att köpa en ny cykelslang än lite lagningslapp å "solution" , som inte heller finns utan vidare  för att vissa sniffar den.

Att jag sedan sorterar mina sopor har inte minskat det på någe vis å allt som går att bränna  bränns ju. Resten hamnar i alla fall...ja ni fattar.

men nu spårade jag ur. Sorry.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Ruskpricken säger:

 

 

Thallatha, vafför skall jag laga den när du ändå köpt en ny?

 

 

Det var inte ens ett erbjudande - min käre Ruskprick. Jag vet ju att du älskar att hålla på med att laga och fixa tekniska prylar - till skillnad från mig.

Nån gång jag får gott om tid och inte har nåt annat mer intressant att göra, kanske jag kollar på den. Den som inte fungerar är en betydligt bättre dammsugare (när den fungerar) och mycket dyrare - än den som jag köpte som ersättning i en akut situation.

 

I samband med denna tråden kom jag att fundera på hur det fungerar med att dammsugaren startar när jag startar slipmaskinen. Är det nån mojäng eller mackapär som mäter strömmen. Kommer faktiskt inte ihåg om slipmaskinen startade men inte dammsugaren, när jag konsterade att dammsugaren inte fungerade.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lämnat in kretskortet till en lokal elektronikreparatör. Vi får se vad han debiterar men får ju vara mindre än vad ett nytt kostar. Väntar med spänning😀 på vad felet är och kostnadsförslag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, moltas säger:

Har lämnat in kretskortet till en lokal elektronikreparatör. Vi får se vad han debiterar men får ju vara mindre än vad ett nytt kostar. Väntar med spänning😀 på vad felet är och kostnadsförslag.

Det brukar ju vara någon elektronisk komponent som går sönder, någon känslig halvledare, integrerad krets eller så. Kopparbanorna, som leder strömmen kors och tvärs, kan ju om det uppstår våld mot kortet, brytas av, men det är rätt sällsynt. Jag brukar dock kolla efter missfärgningar om någon komponent brunnit eller missfärgat kortet. Sedan är det ofta så att själva kabelanslutningarna till sådana här kretskort är akilleshälar, antingen om kablarna är lödade direkt in i kortet, eller om det är en plint med skruvanslutning eller en för kabelskor, så kan man ju alltid värma på dess lödningar, då dessa ofta släpper. Men nu hade du ju lämnat in hela kortet... jag brukar alltid anlita någon elektronikkunnig yngling i min närhet. Nuförtiden är ju de flesta komponenter på kretskorten mindre än vägglöss på Östra skithuset och ytmonterade. Annat var det förr då man lätt kunde lokalisera och byta en 2N3055... eller föresten, dom var så himla stabila att de aldrig gick sönder. Nu har väl snart varenda brödrost, rakapparat och dammsugare en inbyggd internetuppkoppling så att de kan kommunicera med varandra.

 

Jag hade i många år en billig grovdammsugare från Biltema, med elektrisk anslutning till annan maskin, den sög bra, men väsnades minst lika mycket. Då det kom in en "R2-D2" i form av en Kärcher i huset åkte biltemasugen ut, men kärchern är inte lika bra... Och så åkte två nilfiskar ut häromdagen, sådana där 70-talare, med fantastisk sugkraft, ångrar det redan.

le-transistor-2n3055.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppskattar Din fyndiga kommentar:). Du är nog betydligt mer fena på elektronik än vad jag är. Du kanske kunnat fixa det? Är iaf. ett kretskort där man kan se komponenterna med blotta ögat. Min kunskap begränsas dock av en vanlig skruvplint typ sockerbit. Är det sen mindre tror jag det blir värre!

/Moltas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...