Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Salbo

Laga hål i köl med polyester hjälp.

Rekommendera Poster

Tjena!

Har ärvt en båt med skavanker här och var. 

Jag tänkte försöka laga kölen som verkar ha tagit mycket stryk. Jag har letat runt på nätet och här för att se hur jag ska göra men är lite osäker.

 

Det jag har köpt är:

Sandpapper till rondell.

Polyester 

Glasfibermatta

Glaskulor (för spackel) 

Light primer

 

Gör jag såhär?

1. Slipar rent hela hålet med fasade kanter

2. Blandar kulor och polyester och spacklar hela hålet. Slipar.

3. Varvar fiberduk och polyester till ett tjockt lager. (hur tjockt?) slipar

4. Lägger på Light primer.

5. Målar med bottenfärg.

 

Det måste bli starkt då kölrullarna rullar där. Lägger i och tar upp båten på kärra efter varje färd.

 

Båt: Ryds camping ca 76a.

 

Jag är otroligt tacksam för svar.

/Olle

 

 

 

DSC_0372.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en "kross skada" :(

Grejen med det är ju att man vet inte hur mycket mer som är skadat som man inte ser.. alltså att glasfibern är mjuk o skadad.. man kan knacka med något typ handtaget på skruvmejsel. Det ska låta hårt och inte burkigt runt om skadan. Oftast får man ta bort mycket mer än bara skadan. jag fick en kross skada under på skrovet, ca 3x10 cm.. Marinan tog bort 20x40cm som va krossad glas fiber som ej syntes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att ta fram munskyddet, hörselkåpan och vinkelslipen. Ta bort mycket mer än vad som ser trasigt ut. Inte svårt, bara jobbigt och dammigt.

 

Övrigt har du koll på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl enklare att använda glasfiberspacklel och spackla igen hålet du skall ju ändå lägga på glasfibermatta samt måla över.Är för mycket snack om att blanda eget spackel för att spackla igen ett hål.Glasfiberspacklet är mycket starkare en ett spackel med  sk glaskulor i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spackel som man gör av polyester och microglasballonger fyller snabbt men ger inte så fin yta. Det blir väldigt starkt.Därför använder man polyester och talk till ytskiktet men det håller inte om dt blir för tjockt.

Jag hade slipat ur ordentligt och sedan lagt igen så mycket som möjligt med glasfiber/polyester. Sist hade jag lagt spackel för att få yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla polyesterspackel fyller och är lättslipat Microballonger är en fyllnadsmassa som inte binder ihop som den trådiga (finns både lång och kort tråd)i glasfiberspckel och så finns det specialspackel ex kevlar som är rätt så kul att jobba med kolfiber likaså aluspackel sedan kanske 200 till som lämpar sig till plast.Pulyester med talk är hårdslipad och det använder man bara när man skall spackla stora partier där det går åt mängder med spackel och talket är ett billigt fyllnadsmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du bör slipa så myket att du kan kolla hur tjockt originallaminatet var. Uppenbarligen var det för tunnt och för dåligt stöttat för ditt nyttjande (därav skadorna, eller är det en kraftig grundstötning?). När du väl kollat laminatets tjocklek så är det bra att fundera på om du kan lägga in stöd för att öka styvheten. Utan styvhet så delminerar ibland även fina starka laminat på grund av den stora töjningen. 

 

I övrigt så gäller det att lägga till så mycket fiber som möjligen så som tidigare talare påpekat (utan att det blir "torrt"), glöm ej att rolla ordentiligt. Jag vet inte vad "light primer" är så jag kan inte avgöra nyttan men jag anser att du ska lägga till ett sunt lager gelcoat utanpå laminatet för att få lite bättre täthet i ytan före bottenfärgen.

 

Lycka till / N 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Light primer är väl en epoxigrundfärg?

 

Man måste vänta flera månader innan man målar med epoxi på ett nytt polyesterlaminat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla HÄR - avsnittet "Reparation". Lars Viebke är expert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...