Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Isaxsson

Raymarine autopilot st6002

Rekommendera Poster

Hej

Min autopilot har börjat strula, började med att utan förvarning ändra kurs tvärt.

konttrollerade kablage och då verkade den stabilare, men började strula igen.

Har försökt kalibera enligt instruktions boken, kört i cirkel många varv men den verkar inte känna av kursen.

såg dessutom att kompassens grader i autopiloten går fel väg, svänger jag till högre grader så visar den lägre.

Har n C80 som natuligtvis är ihop kopplad, där så har båt markören alltid stått på tvären, verkar som den inte vet av riktningen.

det var en av orsakerna som gjorde att jag ville kalibera och då började problemen.

 

någon son har tipps, menyn i auto piloten har fler inställningar än vad instruktions boken visar.

kanske hårdvara 

 

Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har inte nåt magnetiskt av tex järn som finns i flugateskompassens omedelbara närhet. Det har hänt mig två gånger - på två olika autopiloter - och då bar sig autopiloten åt ungefär som du beskriver det.

 

Första gången hade jag flytta en högtalare och hängt den tillfälligt på andra sidan skottet där fluktgatekompassen satt.

 

Vid andra tillfället hade jag ställt en stor verktygslåda full med verktyg på durken strax ovanpå kompassen.

 

Det var dessutom helt omöjligt att diviera kompassen till Autopiloten.

Fyttade högtalaren och verktygslådan - sen fungerade de bägge autopiloterna igen.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, Thallatha säger:

Du har inte nåt magnetiskt av tex järn som finns i flugateskompassens omedelbara närhet. Det har hänt mig två gånger - på två olika autopiloter - och då bar sig autopiloten åt ungefär som du beskriver det.

 

Första gången hade jag flytta en högtalare och hängt den tillfälligt på andra sidan skottet där fluktgatekompassen satt.

 

Vid andra tillfället hade jag ställt en stor verktygslåda full med verktyg på durken strax ovanpå kompassen.

 

Det var dessutom helt omöjligt att diviera kompassen till Autopiloten.

Fyttade högtalaren och verktygslådan - sen fungerade de bägge autopiloterna igen.

 

Hej, tack för ditt svar, jag har kollat och hittar inget som jag tror kan störa, kompassen sitter i en klädskåp och jag har tom tagit ur alla kläder där, ska ändå kolla en till gång

 

Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade felkällan en ny inköpt ljusstake i järn, typiskt. 

Samma fel som några andra har påpekat. Men nu kan jag de flesta inställningarna

 

Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min autopilot började bete sig så för ett par veckor sedan. Dåligt med ström i båten vid tillfället (inte längre) samt att jag hade justerat vindinstrumentet.

Hur som så svänger det tvärt styrbord några sekunder efter jag slagit på den.

Metall vid gyrot finns det inget, då jag lärt mig det den hårda vägen. Iallafall inte på någon meters avstånd.

Vad kan det vara? Finns det något sätt att felsöka/utesluta felkällor? Kan jag tex helt enkelt dra ut sladdarna på gyrot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick felsöknings uppgifter, det händer visst att kompassen går sönder.

i mitt fall var det enkelt fel, har du dubbel kollat så inte det är något järn föremål eller liknande som kan störa.

 

Ola

 

image.thumb.png.2bb62d2f1a515bbe71e894a7f991522b.png

Redigerad av Isaxsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Tack! Jag har inte mätt än. Vilka givare/instrument kan påverka autopiloten? Kompassen/gyrot, rodersensor samt coursecomputer känns ju troligt, men kan det vara fler?

I princip direkt vid påslagning av auto på autopiloten, svänger den lite åt ena hållet, sedan lite åt andra för att sedan lägga om fullt roderutslag åt ena sedan andra hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 6 augusti 2017 på 00:43, DavidN säger:

Min autopilot började bete sig så för ett par veckor sedan. Dåligt med ström i båten vid tillfället (inte längre) samt att jag hade justerat vindinstrumentet.

Hur som så svänger det tvärt styrbord några sekunder efter jag slagit på den.

Metall vid gyrot finns det inget, då jag lärt mig det den hårda vägen. Iallafall inte på någon meters avstånd.

Vad kan det vara? Finns det något sätt att felsöka/utesluta felkällor? Kan jag tex helt enkelt dra ut sladdarna på gyrot?

Har du provat att kalibera autopiloten?

 

ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...