Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Promod

Modifiera ankarrulle

Rekommendera Poster

Jag installerade ett ankarspel i aktern under vintersäsongen och insåg nu under en tids användning att kanterna på Ankarrullen är så vassa att om ankarlinan ligger emot så får det en skärande effekt. Det har hänt några gånger när linan ligger något snett i samband men upptagning av ankaret. Manöverpanelen till spelet har jag vid förarplatsen vilket gjorde det svårt att hålla koll på hur linan löper vid upptagning, i brist på fjärrkontroll satte jag in en manöverknapp i aktern.

 

Nu när jag kunde övervaka hemtagningen av ankaret blev det väldigt tydligt att linan lätt skaver emot och sargas ganska ordentligt, fick ett rejält jack i linan vid ett tillfälle.

Vet inte om jag fått en rulle som är avsedd för kätting, men jag fick hjälp i butiken att plocka ihop både ankarspel, rulle och blygd lina...

Jag har tittat runt på lite olika ankarrullar och inser att min inte är fasad som många andra och dessutom har väldigt råa och vassa kanter.

 

Nu har jag veckat och slipat kanterna (se bifogade bilder på FÖRE och EFTER) och dessutom bytt ut den skadade ankarlinan och allt fungerar som det ska.

 

Mest som en tankeställare till er som planerar införskaffa Ankarrulle.

 

 

IMG_0357.JPG

IMG_0359.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tänkte byta ut min rulle till en sådan som din... Min är för klen.

Jag kollade på Hjertmans. 

Men då skall jag kolla efter vassa kanter.

IMG_20170726_134824.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Jag tänkte byta ut min rulle till en sådan som din... Min är för klen.

Jag kollade på Hjertmans. 

Men då skall jag kolla efter vassa kanter.

IMG_20170726_134824.jpg

 

Jag köpte min på Hjermans men föreslår att du tittar på motsvarande hos Erlandsson som jag tycker verkar betydligt bättre för några hundralappar mer.

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Tagvirke_Fortojning/Ankare_Ankarspel/Ankarhallare_Stavrulle/ANKARRULLE_560MM?id=02448

 

Så här ser det ut på min båt

 

IMG_0204.JPG

Redigerad av Promod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

Nu skall jag ju inte stjäla din tråd.

Men gör det ändå...

 

Som du ser på min bild är min rulle alldeles för klen och för lång. 

Det hände för några veckor sedan att jag slog i den och ankaret i en stolpe då jag svängde runt i hamnen, då bockades alltihopa en aning, den fasta delen kunde jag rikta upp genom att trycka till den med foten, den ledade delen fick jag ta loss och ta med till verkstaden och rikta i det STORA skruvstedet. Samt nita fast axlarna till rullarna igen.

 

Kollade då litet olika, kortare modeller, samt sådan jättedyra som är ledade och följer med ankaret upp, bra om ankaret inte sitter i vägen akterut, andra båtägare uppskattar inte att det repar bordläggningen... 

 

Men jag följer denna tråden och suger åt mig erfarenheter och kommentarer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...