Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
andreas-sa

Motor för lågt monterad? Yamarin 76 dc

Rekommendera Poster

Hej,

 

Nybliven båtägare till en Yamarin 76DC med en Suzuki 300hk. Motorn varvar max 5400 och kommer då upp i 36 knop, enligt uppgift så skall den varva ca 5700-6300 varv och toppa ca 48 knop men jag är långt ifrån detta. Jag får känslan utav att motorn är alldeles för lågt monterad för när jag tiltar motorn max så ligger drevet och propellern kvar i vattnet, alla andra båtar jag tittat på har hela motorn ovanför vattenytan. Skall försöka mäta skillnaden mellan akterspegelns höjd och motorns akterspegelhöjd när den ligger i vattnet.

 

Kan man hissa motorn medans båten ligger i vattnet eller måste man lyfta båten? kommer det räcka med att hissa motorn i monteringshålen på motorn eller måste jag ha en högre platta som motorn monteras på?

 

Motorn monterades i vintras utav båtvarv efter stöld utav den gamla men då var båten inte i min ägo.

 

MVH Andreas

20170719_103630.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar ju om att antikavitationsplattan på motorn ska ligga i nivå eller strax över lägsta punkten på kölen för att vara optimalt. Sedan är det en propellerfråga vad som ger bäst effekt och fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Beväxtningen du har på växelhus och propeller bromsar många knop... Testa med helt rengjord botten, växelhus och propeller.

 

Man mäter motorns montering genom att se hur kavitationsplattan(den horisontella plattan ovan propellern) är i förhållande till bottens lägsta punkt längst bak. Normalt vill man ha kavplattan strax över botten, men att hissa ytterligare ger ofta bättre fart och gångläge om man hittar en bra kombo av propp och höjd.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt mycket med 10-12 knop. Det motsvarar typ 100hk eller ett par vattenskidåkare bakom.

 

Jag tror inte monteringen kan ge det tappet, utan det bör handla om beväxtning och eller något problem med skrov eller motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Mange249 säger:

Det är väldigt mycket med 10-12 knop. Det motsvarar typ 100hk eller ett par vattenskidåkare bakom.

 

Jag tror inte monteringen kan ge det tappet, utan det bör handla om beväxtning och eller något problem med skrov eller motor. 

beväxtningen är det inte, testade toppfarten precis när jag lagt i båten och då var skrov+motor helt rent. beväxtningen som syns på bilden är efter att båten har legat i hamn i 1,5 vecka. därför är jag lite orolig och vill få hela motorn ovanför vattenytan.

 

skrovet är i mycket bra skick och har inga skador. heller ingen beväxtning på skrovet utan det är enbart motorn som jag inte målade med bottenfärg vilket jag börjar ångra nu..

 

tycker också att 10-12 knop är väldigt mycket men hittar ingen annan förklaring än just monteringshöjd eller fel propeller

 

tack för svar! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Med tanke på hur mkt som växt på din motor så undrar man ju skrovet ser ut under. Du skrev att du jämfört hur högt motorn verkar sitta på dina grannars båtar. Jämför också hur mkt växter dom har ;) 

Jag skulle ta upp båten och spola av alla växter och kolla hur högt motorn sitter innan jag letar fel nån annanstans. 

 

Som tidigare svar i tråden så kan kavitaionsplattan sitta ett par cm över kölen om man har tillräckligt bra gepp i proppellern när man trimmar ut. Finns mängder med tips på forum och youtube. 

 

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, pseudonym säger:

Det handlar ju om att antikavitationsplattan på motorn ska ligga i nivå eller strax över lägsta punkten på kölen för att vara optimalt. Sedan är det en propellerfråga vad som ger bäst effekt och fart.

jag får hoppa i plurret och mäta helt enkelt.

 

finns det något sätt att höja tiltningsvinkeln på motorn så den lyfts ovanför vattenytan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då är jag ombord ang beväxtningen... Det ser dock helt orimligt mycket ut, så mitt tips är att använda propp och drev eller dylik spray för detta(inte bottenfärg!) men det var du ju inne på själv redan. När du badar kan du borsta rent med en däcksborste eller dyl, brukar gå relativt lätt i vattnet.

 

Ha med en bräda eller dyl när du mäter. Du lägger då brädan under kavplattan eller botten så den når den andra delen och tiltar motorn så plattan är parallell med botten med knappen direkt på motorn. Det är ofta lurigt att se annars utan något långt som sticker ut.

 

Hur ser det ut när du tiltar max, är det nära att motorn tar i något uppe i båten? Tänker ifall det sitter någon begränsare på?

 

Angående monteringen är 2cm ganska milt om man har stålpropp(dock en vanlig vettig kompromiss). Min 200hk sitter 60-70mm över botten, men då är det lite annat som skall till för att det skall fungera bra(vass propp och kylning). Är den monterad normalt är vi nog mellan 1cm under upp till 2-3cm över.

 

Är det inte närmare 10cm under normal montering har jag fortfarande svårt att se det som förklaing på det här farttappet vid så låga farter.

 

Jag förutsätter att du trimmar ut ordentligt? Maximal toppfart nås generellt genom att först trimma ut motorn maximalt för att få in luft under skrovet och sedan trimma in något för att få rätt vinkel på kraftriktningen. Det kan göra en del i höga farter, men om båten skall toppa 48knop, bör du enligt mig ändå nå 42-43 oavsett trim.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kika vad du har för propeller, så kan vi räkna och se om den är lämpad. Helst modell och märke, men minst sifferkombinationen(exvis 15x23").

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för utförligt svar! :)

 

jag reagerade också på beväxtningen, men båten var helt ren vid sjösättningen för ca en månad sen och det var då jag testade toppfarten (se bild). nästan all beväxtning försvann när jag kört en kort sträcka (mestadels slam)

 

det finns gott om utrymme för att tilta motorn mer, googlade och tydligen skall detta gå att justera tiltvinkeln så jag skall kolla om det går att tilta motorn mer genom mekanisk justering.

 

när jag tittar ner på drev under färd (ca 25 knop) ser man att det sprutar mycket och motorn sitter djupt (man ser inte kavplattan utan hela den är under vatten vilket bör leda till mycket motstånd?). det jag sett så skall kavplattan vara precis ovanför vattenytan när man kör i högre hastigheter?

 

givetvis så har jag trimmat ut ordentligt när jag kör! propellern är en stål från Suzuki.

 

skall ta och mäta höjden samt läsa av vilken propeller det är monterat, återkommer så fort jag gjort det. tack så länge :)

 

/Andreas

20170616-1659461.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här ser du lite teorier om höjder.

 

Monteringshöjd.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 76DC med 300 Yamaha. Den går ca 46knop när den är ren direkt efter sjösättning.

Nu efter ca 2 månader i vattnet så har den tappat ca 5knop. Men beväxningen är långt ifrån så riklig som din är. Har faktiskt aldrig sett en så "grön" motor efter bara en månad som din :( ..  Har bottenmålat, men inget på drevet. Halva växelhuset är i vattnet vid fullt upptiltad.
image.png.e085f0c8ba107e768f1f76391bc7dacd.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, då har jag tittat lite noggrannare. Motorn har en liten plastspak precis bredvid hydralikstyrningen som anger gränsen för tiltvinkeln. Nu är hela propellern uppe ur vattnet och halva växelhuset, ett problem löst! Borstat rent hela motorn från slam och dom värsta snäckorna. Får ta och måla även motorn när jag lyfter.

 

Jag har även mätt höjden på kavitationsplattan jämfört med botten på båten och kavplattan går ca 4-5 cm djupare än botten på båten, d.v.s. alldeles för mycket... jag mätte givetvis efter att jag trimmat in motorn så den går i linje med botten. Desvärre är det enbart två hål kvar som motorn går att lyfta, detta räcker knappast?

20170725_182733.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag mätt lite mer, verkar vara ca 2 cm mellan varje hål, 5 st hål på rad. Den är max nere just nu, i ovankant används övre hålet och mittenhålet och i nedtill används det övre hålet. Använder jag befintliga hål och hissar motorn går det att höja den 2 hål, dvs ca 4 cm. Knappast tillräckligt eller? Är inte ute efter maximal topfart men det känns ju att det går trögt och den drar förmodligen mycket mer bränsle. Måste jag använda 6 st skruv till motorn? Skippar jag 2 st kan jag höja 5 st hål vilket bör ge ca 10 cm höjning. Alternativt, kan man ta upp 2 st nya hål? Bifogar bild på vilka skruvhål som används idag. X=bult O=tillgängligt hål.

 

Propellern är märkt med "Suzuki 3x15x21L"

20170725_190445.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för rigglängd på motorn som monterats..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4-5 cm är mycket. Min DF300 (visserligenannan båt med mindre bottenvinkel) har plattan 1-2 cm ovan lägsta punkt och då ligger plattan precis över vattenlinjen i planing.  Dock vette tusan om det skulle göra tio knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du höjer motorn max, 4 cm, hamnar du ju i nivå med botten vilket borde vara OK. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, jarb säger:

Vad är det för rigglängd på motorn som monterats..?

Mätt från kavplattan till kanten på akterspegeln där motorn hänger, 66 cm. Är det rätt rigglängd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyfsat, 635mm är helt rätt, men man har i alla fall inte hängt på en 30" motor på en 25" akterspegel för då hade du mätt i närheten av 762mm..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb: Hur ser du på detta? Tror du att låg montering kan ge så mycket farttapp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, här är nåt mer som är knas.

 

Inte för det borde spela nån större roll för prestandan men om jag inte ser helt fel är där en vänstergående propp på..

 

Det får mej däremot o undra över motorns historia. Känns ju som den är skild från ett tidigare dubbelmontage..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, jarb säger:

Nä, här är nåt mer som är knas.

 

Inte för det borde spela nån större roll för prestandan men om jag inte ser helt fel är där en vänstergående propp på..

 

Det får mej däremot o undra över motorns historia. Känns ju som den är skild från ett tidigare dubbelmontage..?

Ja det stämmer, motorn satt tidigare dubbelmonterad och blev utbytt på garanti utav Suzuki. Efteråt byttes komplett block och båda topparna, den har gått 460 timmar men ca 50 timmar sedan renovering. Jag har fortfarande fabriksgaranti kvar på motorn (tills i höst) och om det är något annat än monteringshöjden/propeller så är det lämpligt att få kollat upp det innan garantin går ut.

 

Vad tror ni, skall jag börja med att hissa motorn två hål så den sitter så högt som är möjligt utan att ta upp nya hål och se vad det ger eller är det läge att gräva vidare i ett annat spår? Enligt den bilden som Kane postade längre upp så är min motor monterad enligt exemplet längst till vänster och totalt skulle motorn behöva hissas ca 8-10 cm. Kanske inte ens värt att hissa "enbart" två hål utan att sikta på en högre montering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn har ju rätt längd och Yamarinerna brukar va borrade så att om motorn sätts lägst hamnar AV-plattan jäms med botten. Mej veterligen kör Suzuki med samma mått som alla andra.

 

Härifrån sätts motorn oftast 1-2 hål upp, 18-36mm, men att sätta den lägst gör oftast mindre än 3 knop, snarare 1-2.

 

Är du helt säker på dina mätningar..?

 

Nu kan jag nada om Suckor men en hel del om Yammor. Om en Yamaha tappar vissa insignaler från givare går den i sk kallat felsäkert läge och tappar då ca 20% effekt.

 

Hur en Suzuki beter sej har jag tyvärr ingen aning om men jag tycker du bör få motorn kollad, uppkopplad mot diagnos, komp o leak-down-test..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du varför motorn skrunkade i första skedet..? Det är inte direkt sällsynt att motorer som rasat inte har diagnosticerats rätt innan renovering, felet finns kvar även efter renoveringen och så går det åt pipan igen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 timmar sedan, jarb säger:

Motorn har ju rätt längd och Yamarinerna brukar va borrade så att om motorn sätts lägst hamnar AV-plattan jäms med botten. Mej veterligen kör Suzuki med samma mått som alla andra.

 

Härifrån sätts motorn oftast 1-2 hål upp, 18-36mm, men att sätta den lägst gör oftast mindre än 3 knop, snarare 1-2.

 

Är du helt säker på dina mätningar..?

 

Nu kan jag nada om Suckor men en hel del om Yammor. Om en Yamaha tappar vissa insignaler från givare går den i sk kallat felsäkert läge och tappar då ca 20% effekt.

 

Hur en Suzuki beter sej har jag tyvärr ingen aning om men jag tycker du bör få motorn kollad, uppkopplad mot diagnos, komp o leak-down-test..

 

Eftersom jag mätte när båten låg i vattnet så är väl resultatet inte 100% tillförlitligt men tror ändå jag fick till det hyfsat. Jag får ta och lyfta båten så jag vet mer exakt, skall samtidigt se om jag kan hissa motorn och se vad det ger i fart och varvtal så får jag mer en fingervisning om jag är på rätt spår eller inte.

 

Det är en svensk båt från början, såld av Yamaha i Luleå så jag vet med säkerhet att Yamaha satt originalmonterat.

 

När jag har uteslutit monteringshöjden och om problemet finns kvar så kontaktar jag Suzuki så får dom göra en koll..

 

Vet inte varför motorn renoverades i första skedet men har reklamationspapprena och skall ta en närmare titt på detta.

 

Tack för all hjälp än så länge, återkommer när jag lyft båten! :)

Redigerad av andreas-sa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du kikat på propellern ännu?

 

Har för mig att vissa större Suzuki har Selective rotation vilket gör att man kan byta till vanlig högersnurr utan att byta annat än propellern.

 

Om så är fallet på den här motorn vet jag inte, men finns funktionen och man ändå valt att stanna med vänstergående kan det vara ett tecken på att proppen är från tidigare montering och inte optimal för denna installation.

 

edit: såg att du skrivit siffrorna på proppen och 21" bör funka utmärkt om jag räknat rätt(6300 rpm, utv2.08 och 9% slip ger ca 47 knop).

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, DF300 om det är en AP har elektroniskt valbar rotation från 2013 års modell. Äldre som exempelvis min 2008 har det inte. En annan sak, jag upplever suzukis propellrar att ha hög slip. När jag räknade på min toppfart + varv landade jag på 15% slip, medan i marschfart(30-32) knop låg jag under 10% i slip om jag minns rätt. Orkar dock inte fibbla, då jag aldrig ligger på för fullt med tanke på att 97 liter/h på öppna spjäll svider i börsen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering, har äntligen fått lyft båten och höjt motorn till max (två hål). Innan höjningen satt motorn ca 3-4 cm under skrovet och nu sitter den monterad i linje med skrovet eller ca 1 cm ovanför. Det gjorde ganska mycket, efter att ha trimmat in motorn lite slarvigt kommer båten nu upp i ca 42 knop och varvar 5700 mot tidigare 36 knop och 5400 varv.

 

Har inte hunnit med någon större vända idag så mer testkörning återstår men det var ändå skönt att ha fått klart för sig att motorn varvar nu upp som den skall. kan ju tillägga att det inte har växt något på skrovet utan enbart drevet och trimplanen, allt annat var rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...