Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Janken

Flicka fast i kapsejsad segelbåt

Rekommendera Poster

http://www.st.nu/vasternorrland/ornskoldsvik/satt-fast-i-kapsejsad-segelbat-i-tva-timmar-tonarsflicka-raddad-efter-stort-padrag

Riktigt ruggigt men med lyckligt slut!

vad jag blir nyfiken på är vad det kan vara för båt?

7-8 meter med centerbord?

Det har inte varit hårt väder och olyckan har skett inomskärs.

Om det är en serietillverkad båt kommer någon tillverkare att få det hett om öronen när haverikommissionen är klar.... tror jag.

att en segelbåt kan kapsejsa och bli liggande upp och ner? En centerbordsbåt i den storleken torde väl ha ballast som rätar båten? Eller har jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8 personer i en segelbåt på 7-8 meter verkar vanskligt och möjligen oansvarigt, tveksamt om en centerbordsbåt är självrätande, fast jag har mest erfarenhet av mindre jollar med centerbord och de kan hamna upp och ner. Barlast är för att inte välta, har det väl hänt är det rätt kört. Otäck historia, men med lyckligt slut som väl är. Tror inte man kan lasta någon tillverkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det inträffade nära land kan man kanske tänka sig att masten fastnat i botten och förhindrat båten från att vända sig rätt igen.

Vad som är märkligare är att flickan inte tog sig loss och simmade ut på egen hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt uppgift i artikeln hade hon fastnat i ett rep. Sedan tror jag att en nog lätt drabbas av panik i en sådan situation (dessutom i yngre tonåren) och då handlar en ju inte speciellt rationellt alltid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, inledningsvis förstår jag det, men nu satt hon ju där i två timmar. Hon var förmodligen inte panikslagen hela tiden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Janken säger:

http://www.st.nu/vasternorrland/ornskoldsvik/satt-fast-i-kapsejsad-segelbat-i-tva-timmar-tonarsflicka-raddad-efter-stort-padrag

Riktigt ruggigt men med lyckligt slut!

vad jag blir nyfiken på är vad det kan vara för båt?

7-8 meter med centerbord?

Det har inte varit hårt väder och olyckan har skett inomskärs.

Om det är en serietillverkad båt kommer någon tillverkare att få det hett om öronen när haverikommissionen är klar.... tror jag.

att en segelbåt kan kapsejsa och bli liggande upp och ner? En centerbordsbåt i den storleken torde väl ha ballast som rätar båten? Eller har jag fel?

Kan vara en MacGregor 26, centerbord med ballastank. Men har man glömt öppna upp tanken vid sjösättningen och sedan kanske går på grund så centerbordet skadas så ändras ju förutsättningarna fort och viktfördelningen äventyras direkt och vinden får båten att kappsejsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, raol säger:

Jo, inledningsvis förstår jag det, men nu satt hon ju där i två timmar. Hon var förmodligen inte panikslagen hela tiden.

 

Hon satt som sagt fast i ett rep runt magen enligt artikel på SVT Nyheter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som prenumerant kunde jag läsa intervjun med flickan i Sundsvalls Tidning. Tjejen är sexton år. Tydligen  Blev flytvästen ett problem. Hon sögs in i ruffen av vattensuget, var nära att drunkna men hittade luftfickan. Sen tordes hon inte agera men fick kontakt med pappan genom centerbordstrumman Hon berättar att hon stod på en lucka och kom ingenstans. Hon höll sig lugn genom att fylla en toarulle med vatten och krama ur den.... för att fokusera på nånting annat.. Som jag fattar det så kom hon inte förbi bordet i ruffen utan dykaren skar loss henne, lyste med ficklampan genom förpiksluckan och ledsagade henne ut genom den.

Vilket dyngflyt att SRS dykare från Hudiksvall var på semester i Köpmanholmen, ett stenkast från olyckan. Och att han hade dykutrustning med sig!

och det är mycket riktigt en Mc gregor 26.

Det finns ett skäl till att vattenballast är förbjudet i flera oceanklassade båtar. Ex Minitransat.... av säkerhetsskäl.

Farligt om det hanteras fel.

Hugaligen..... stackars jänta!

sicken panik hon ska ha haft!

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan brukar det sitta en 50-70 hk utombordare på dessa hybrider vilket gör att tyngdpunkten blir helt annorlunda vid jämförelse mot en klassisk trailerbar segelbåt. Jag var inne på en MacGregor 26s, den tidiga versionen med "vanlig" utombordare på runt 10 hk och vanlig rorkult istället för den lilla löjliga ratten. Även den modellen har en ballasttank, men är mer konventionell i sin uppbyggnad.

 

Nu har jag ju en liten Albin 57 som egentligen räcker för mina nuvarande behov av båtliv. Har en plan för nästa sommar att ta den ner till Kroatien på trailern och segla där nere i några veckor. Under resan ner är det ju bara att kliva upp och gå och lägga sig att sova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller att vara extra vaken om man har en McGregor 26. Samtidigt kommer man inte ifrån den mänskliga faktorn. 

Om hybridbåtar tycker jag INTE! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man något hum om segling o tyngdpunkt så borde man anat det här så väl som regalskeppet Vasa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...