Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Poteta

Gråsäl på västkusten?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tror jag fotade en gråsäl igår, den var nästan dubbelt så stor som knubbsälarna i närheten. Vad jag förstår är det ovanligt med gråsäl på västkusten så jag blev osäker på om det verkligen är en gråsäl. Någon som vet? 

6E8A8091.jpg

6E8A8095.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var någonstans på "västkusten" fotograferade du den?

Jag har hört att det förekommer gråsäl utanför Hallnads kust, men de skall tydligen vara rätt säl-synta även där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fotat vid Pater Nosterskären, väster om Marstrand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oja, det finns gråsäl.

 

Jag fiskar ju med makrillgarn på vårarna, alltså drivgarn. Det var en torsdag, just utanför pölsan för kanske 4 år sedan. Jag var helt ensam då de andra inte var ute och det var helt stilla. Trots motorns brötande hördes ut ljud när jag drog in makrillgarnen. Ett väsande ljud, fattade inte vad det var alls. Men helt plötsligt, i lampans sken, dyker den största säl jag sett upp och norpar en makrill i ytan ur näten. Den var så stor att båten kändes liten. 4 makrillar tog den åt sig innan den var borta. Gissar på att besten var nästan 3 meter och låg max 2 meter parallellt med båten. 

 

Så ja, gråsäl finns och blir allt vanligare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man, denna var också ovanligt stor jämfört med de andra sälarna. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag svarade ju egentligen inte på din fråga, det är en gråsäl till 100%. Det syns på den raka nosen. Den andra arten, knubbsäl är ju uppnäst eller vad man nu skall kalla det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, så ser ju de flesta sälar jag ser ut. Vissa har betydligt bulligare huvuden. Kanske är gråsäl vanlig då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Beror ju på om du huserar på väst- eller öst-kusten. Här på västkusten är bara några procent gråsäl, men på östkusten är ju gråsälen dominerande. Med undantag för vikare norröver och knubbsäl vid kalmar. 

 

Gråsälen är dock på frammarsch på västkusten och har ökat enligt min mening ganska mycket de senaste åren.

 

Edit: Ser ju att du håller till i Hunnebo.   

Redigerad av Crabmeat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...