Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sjoingenjoren

Två motorer - två batteribankar

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Upptäckte när jag kikade i elschemat till min båt (Bavaria 32 Sport med 2xD4) i jakt på extra anslutningar / reläer i elcentralen till diverse bra-att-ha-saker att laddningen är uppbyggd som såhär:

 

Styrbord motor laddar styrbord startbatteri alternativt förbrukningsbatteri genom en skiljediod.

Babord motor laddar babord startbatteri. (punkt).

Laddaren laddar samtliga batterier direkt på plus - utifrån ritningen iaf.

 

Det känns ju relativt bortkastat att ha en 115A generator som inte gör något annat än att toppa sitt startbatteri när jag är ute och bränner diesel och därför vill jag gärna ha tips på hur jag kan lösa så att bägge motorer först laddar sina respektive startbatterier och sedan tillsammans boostar förbrukningsbanken. Finns det någon käck regulator som kan ta 2 generatorer och skicka detta till i detta fallet tre batteribanker med olika prioritet? 

Ctek smartpass är väl anpassad för solceller o dyl?

 

Skall jag kanske komplettera med en diod till så att bägge motorer fyller sina startbatterier först för att sedan, via en regulator, ladda förbrukarbanken? 

 

Jag har ju inte den första dubbelinstallationen i historien så det vore ju konstigt om det inte finns ett bättre upplägg än det jag har per idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kunna tillgodogöra dig båda generatorernas kapacitet så krävs först och främst en stor batteribank men också en burk som kan optimera spänningen från generatorerna. Sterling har 

Alternator to Battery Charger . Generatorerna kopplas ihop och matar burken. Sen finns det en anslutning för startbatterier (du har en startbatteribank) och en anslutning för husbatterierna. Vill man ha separata startbatterier för varje motor och/eller separat laddning för tex bogpropellerbatteri så får man kompletterar med en Alternator Splitter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemacs förslag är det du ska satsa på om du ska göra något, annars är ditt laddsystem bra uppbyggt som det är.

 

Med 230 A laddkapacitet behöver du en stoooor batteribank för att kunna tillgodogöra dig all laddning. Utan en Sterlingladdare räcker det att använda den ena generatorn för laddning av förbrukningsbatterierna.

 

Nu vet jag inte hur stor batteribank du har, men med en "normalstor" batteribank 200 - 300 Ah) kommer batterierna inte att kunna ta emot ens 115 A annat än under några få minuter (utan Sterlingladdar). Relativt snabbt kommer laddströmmen sjunka ner till 40  - 60  A.

 

En obelastad generator gör inte att motorn drar mera bränsle, så du behöver inte orroa dig för att du slösar bort diesel med det system du har.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det jag "oroar" mig över är att jag inte utnyttjar den laddning jag har.

Hade kanske vart bättre att komplettera den generator som laddar husbanken med en sterling som boostar laddningen istället för att försöka kombinera de bägge motorerna och på så sätt få ut mer kräm den stund jag kör.

 

Har som sagt 200 Ah ungefär i husbank och kommer väl lägga till en hundring till..

 

Funderar även på att komplettera med en portabel solpanel jag kan slänga ut på däck om jag inte har tillgång till landström. Finns det en bra lösning för detta eller är det ctek smartpass som gäller då? (kanske bra som komplement öven till den generator jag har per idag som laddar husbanken för att maximera effekten från den?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på en riktig solcellsregulator typ Epsolar/Tracer/Epever 2215bn. Eftersom man kan ställa alla spänningar så kan den anpassas till alla batterityper. Även LiFePO4 som blir mer och mer vanligt.

 

LiFePO4 är framtiden, man kan utnyttja hela kapaciteten, livslängden är typ 2000 cykler och de kan laddas snabbt. Även Sterlings prylar är anpassade för att klara LiFePO4.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...