Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MONSTEROfc

9.9 hk på båt med max 4 hk?

Rekommendera Poster

Hej!

Så jag har en liten båt på ca 3 meter och det står att rekommenderad max motor är 4 hk men har just nu en 6 hk motor på den. Men nu är min fråga om det skulle gå att uppgradera till en 9.9 hästars motor eller till och med en 15 hästars? 

Vad skulle kunna hända om man sätter på en för stor motor än vad båten säger att den klarar?

 

//David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utebliven ersättning från försäkringsbolaget när båten har sjunkit då den är för tung. 

En akterspegel som slits sönder av för stora vridkrafter när båten skjuter fart.

 

är det en gummibåt är nog inte "akterspegeln" avsedd för så stor motor då påfrestningarna blir extremt stora eftersom pvc"gummit" enbart är limmat.

är det en glasfiberbåt kan det hålla ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, pseudonym säger:

Utebliven ersättning från försäkringsbolaget när båten har sjunkit då den är för tung. 

En akterspegel som slits sönder av för stora vridkrafter när båten skjuter fart.

 

är det en gummibåt är nog inte "akterspegeln" avsedd för så stor motor då påfrestningarna blir extremt stora eftersom pvc"gummit" enbart är limmat.

är det en glasfiberbåt kan det hålla ett tag.

Det är en glasfiber båt.

Vad menar du med hålla ett tag?

Motor vikten tror jag inte är något problem då det inte är så stor skillnad mellan den jag har och en 9.9 hästars. 

Kan man förstärka akterspegeln på något sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en planande båt? Om inte kan du kasta på vad du vill, kommer inte gå ett dugg fortare för det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan, MONSTEROfc säger:

Det är en glasfiber båt.

Vad menar du med hålla ett tag?

Motor vikten tror jag inte är något problem då det inte är så stor skillnad mellan den jag har och en 9.9 hästars. 

Kan man förstärka akterspegeln på något sätt?

 

Lägg ut en bild på båten så kanske man kan komma med råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan, ziggemannen säger:

Är det en planande båt? Om inte kan du kasta på vad du vill, kommer inte gå ett dugg fortare för det. 

Om du menar att båten planar bra så ja, den planar nästan direkt och det behövs inte mer än en person i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, pseudonym säger:

 

Lägg ut en bild på båten så kanske man kan komma med råd.

Vet inte om man ser så bra.

Kan ta en till bild när jag kommer hem om det behövs.

20160722_232248.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, pseudonym säger:

 

Lägg ut en bild på båten så kanske man kan komma med råd.

Det är en Höga Rodd 325 och här är en liknande sådan båt som jag hitta på Google Bilder: https://www.google.se/search?q=höga+rodd+325&client=ms-android-h3g-se&source=android-browser&prmd=mivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiArLD-hp3VAhUBDZoKHXFgDL4Q_AUICigC&biw=360&bih=512#imgrc=N7RO-gjo92mHzM:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterspegeln kan spricka rätt stora krafter där motorn sitter fast den puffar ju inte bara på utan har också en stor hävstångskraft på infästningen trycker nere på utsidan och drar bakåt med fästes skruvarna ( försök lyfta den tilta när växeln e i ) Rigg längd han bli för stor så den kommer för djupt ner och du inte får önskad hastighetsökning

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...