Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stregnil

Råd om navigation för landkrabba med ny båt

Rekommendera Poster

Hej,

Velar fram och tillbaka om jag ska använda en traditionell GPS/Plotter eller en Sony Z4 tablet...

Var på Hjertmans idag och fick med mig hem en Garmin 721 SX för 6600kr + G2 Vision HD karta för mitt område (Öresund) 1795kr. Tutti 8400kr

Har dock inte öppnat förpackningen ännu... för jag tänker även på Sonys väldigt ljusstarka vattentäta surfplatta som finns hos Soltek.se (verkar vara de enda som har denna). Jag ser fördelarna med plattan då den har större skärm och lite valfrihet gällande kartor. Sonyn verkar också ha en vettig GPS med bl.a. GLONASS. Vidare kan ju plattan användas till annat än navigering. 

 

Vilka är då nackdelarna med plattan, och vilka fördelar har Garmin?

Oerhört tacksam för lite vägledning, det är ju rätt mycket pengar.

 

För info så har jag precis köpt min första "riktiga" båt, en Yamarin 6110 och min sjövana på havet är minimal. Har dock haft båt i många år som legat i å för sportfiske. Har även införskaffat mig vanliga båtsportkort om någon undrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Aftonbladet eller Expressen?

Eller... det ena behöver inte utesluta det andra...

Garmin 721 SX är ju det instrumenten som är bäst lämpat för din båt, hoppas du köpt till ekolodsgivaren. Dessa instrument sitter fast (en surfplatta glider lätt runt, måste säkras i hållare), lättare att läsa av i solljus etc.

 

Med surfplatta kan du ju även läsa din e-post, göra inlägg på maringuiden, lägga patiens, kolla Eniros sjökort... brukar inte vara vattentäta, men den du tänkt dig är ju det..

 

Jag har ju båda ombord, eller tre... två riktiga plotters med ekolod varav en Garmin, samt surfplatta med bland annat SeaPilot i, surfplattan används nu mer sällan till navigationen, även om den var flitigt använd i förra båten, där det bara fanns en enkel stenålders Garmin. Det finns väl kanske ekolodsappar och givararrangemang för surfplattor/telefoner också, har jag hört... men aldrig sett i verkligheten.

 

Surfplattan är ju bra, men blir en kompromiss i navigationssammanhang, i jämförelsen är ju en navigator med plotter (och ekolod) kompromisslös, ja alltså då i denna jämförelse.

 

Om du skall fortsätta med sportfiske så är ju Garmin 721 SX med ekolodet väldigt bra, kanske finns bättre för just fiske.. men jag tycker att du skall behålla den! Sedan kräver väl "livet" att man är socialt uppkopplad med Facebook, Twitter och e-post att man förr eller senare även har en platta av något slag ombord, iallafall den dagen skärmen på telefonen känns för liten, om man nu inte går till Spacsavers också..

 

Behåll Garmin 721 och komplettera så småningom men någon typ av "padda" eller laptop om du nu inte redan har en sådan hemmavid..?

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för inputen, jag kommer behålla Garmin.

 

En följdfråga:

Jag fick inte med mig någon karta, jag kunde komma in idag och köpa det på ett sd kort. Men jag har även sett några annonser på Blocket gällande Bluechart G2 Vision som säljs för ca halva priset. Dessa är t.ex. från 2015... kan det vara vettigt eller händer det så mycket uppdateringsmässigt att jag ska köpa från butik och få senaste varianten?

 

Edit: svarar mig själv... Garmin har kommit med en uppdatering som heter HD och det finns inte på korten jag hittat på Blocket... så det blir butik ändå.

 

 

Redigerad av Stregnil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att börja med en surfplatta den är en himla praktisk pryl som kan användas till mycket mer än att navigera med. Kör ett tag med den, funkar det inte bra så köp en plotter. Många klarar sig utan plotter idag.

På vårkanten har de drive på plotters, man kan ofta köpa mycket billigare och inkl sjökort.

Jag har båda och skulle inte vilja vara utan någon men skulle jag vara tvungen att prioritera så blev det nog surfplattan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, bhemac säger:

Mitt råd är att börja med en surfplatta den är en himla praktisk pryl som kan användas till mycket mer än att navigera med. Kör ett tag med den, funkar det inte bra så köp en plotter. Många klarar sig utan plotter idag.

På vårkanten har de drive på plotters, man kan ofta köpa mycket billigare och inkl sjökort.

Jag har båda och skulle inte vilja vara utan någon men skulle jag vara tvungen att prioritera så blev det nog surfplattan.

Det är väl så. Och så hade jag nog också svarat om nu inte trådskaparen redan köpt en Garmin 721.

Och då kan det vara lika bra att behålla den.

Enligt de massmail som jag får från iallafall tre olika båttilbehörskedjor så pågår det fortfarande ett priskrig. Och jag kan ju då föreslå att trådskaparen försöker att pruta sig till kartprogrammet.

Hjertmans är ju bra och är väl medvetna om vad Seasea samt Erlandssons har för priser, och dessutom måna att få behålla sina kunder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla de stora butikerna har sänkt just denna 721SX till ca 6500kr från tidigare 10 000kr eftersom det kommit ny modell som heter 722. Så det är inte mycket prutmån tyvärr... 

Jag har en iPad som jag testat i båten men jag hade svårt att se pg.a solljuset reflekterade så mycket. Köpte även ett antireflex-displayskydd men det hjälpte inte. 

Så min utmaning står i att välja ny platta (Sony Z4) för ca 7000kr inkl sjökort eller ovan nämnda Garmin.... hade iPad (som redan finns några i hushållet) funkat så hade mitt läge varit annorlunda. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som om jag hittat rätt karta från en Blocketannons... vet ni om säljaren kan ladda upp filen i "molnet" och jag kan själv ladda hem och installera på SD kort, eller det är kanske inte så enkelt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Stregnil säger:

Alla de stora butikerna har sänkt just denna 721SX till ca 6500kr från tidigare 10 000kr eftersom det kommit ny modell som heter 722. Så det är inte mycket prutmån tyvärr... 

Jag har en iPad som jag testat i båten men jag hade svårt att se pg.a solljuset reflekterade så mycket. Köpte även ett antireflex-displayskydd men det hjälpte inte. 

Så min utmaning står i att välja ny platta (Sony Z4) för ca 7000kr inkl sjökort eller ovan nämnda Garmin.... hade iPad (som redan finns några i hushållet) funkat så hade mitt läge varit annorlunda. 

Då så, har du ju svarat på din egen fråga...

Garmin är bra grejer, sällan man behöver läsa bruksanvisningen så noga, menyerna är väldigt bra och användarvänliga.

 

Och är Sony Z4 läsbar i solljus då?

Jag har en gammal Ipad ombord, och den är läslig på dagen med max intensitet på skärmen.

Hade den och navigerade efter i en båt under ett doghouse av kapellduk, då funkade det.

Men en riktig navigator med plotter och ekolod känns mer gedigen för den uppgiften.

Jag köpte våren 2015 en Garmin echomap 52 dv, utvecklingen går snabbt, den är redan omodern, men funkar väldigt bra och uppdaterar snabbare än en större plotter med ekolod, radar och AIS som satt i båten jag köpte sensommaren 2015. Så jag kör faktiskt två plottrar samtidigt, hade väl tänkt att bara köra ekolodet på Garminen, då det är bättre än det andra, men vad fasiken, dubbla delade skärmar, och radaroverlay på den ena...

Ipaden tas fram ibland, men inte för navigationens skull. Bra att kolla SMHI, yr och andra väderprognoser på.. ja och då forum, e-post, och associala medier.

 

Nej, det går som redan skrivits, inte att plocka hem kartorna, sjökorten på det viset, om så varit fallet hade det på gott och ont, funnits massvis med piratkopior.

Tänk bara på det att Garmin har en egen standard på dessa, det går inte att använda andra fabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har gjort lite samma resa som du med samma funderingar.

 

Sjökorten uppdateras hela tiden! Navionics kör jag till mitt Humminbird för fisket och jag tänker även flytta kortet till min B&G som sitter i segelbåten. B&G Vulcan 7 FS köpte jag i juni och då ingick C-MAP. Ska bli kul att jämföra mellan dessa och se hur uppdateringar hanteras i verkligheten. C-MAP verkar kräva att man skickar in det och Navionics har en ett program som uppdaterar SD kortet direkt.

 

Ska du fiska så köp till Panoptix givaren :)

 

Jag kör också Seapilot på en iPad som ligger i båten. Fast jag använder den inte annat än hemma i soffan :)

 

-J

Redigerad av jronnblom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...