Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
P_Martinsson

Rengöring halkskydd/båttvätt under säsongen

Rekommendera Poster

Två frågor i samma inlägg är kanske att ta i i överkant, men jag chansar..  :P

 

Vid poleringen i våras orkade jag inte riktigt ända in i mål, vilket innebär att allt polerades på toknivå..utom däcket..

Halkskyddet gjorde jag inget med mer än Högtryck/tvätt. Släta ytor fuskpolerades lätt..  :D

 

1. Vad använder ni när ni tvättar båten  under säsongen, när den är i sjön?

Låter som att jag är nojig på detta, men det är nog snarare tvärtom. Därav bristen på kunskap i ämnet..

Kan man ha typ en hink med rengöringsmedel i typ som vid biltvätt, som man doppar levangen i?

Allt hamnar ju i havet så det måste vara något så när miljövänligt..

 

2. Mitt halkskydd är av modell "våffeljärn". Tycker att det är grymt oxiderat och allt sätter sig som berget, typ en fågelskit lämnar ett tydligt märke som inte låter sig tvättas bort på något enkelt sätt.

Finns det någon lösning på hur man kan få bort den värsta oxiden, men ändå behålla halkskyddets funktion?

 

 

 

Till sist:

Tack för alla svar!!!

:D:D:D:ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diskborste eller ännu hellre potatisborste är det som biter på halkskydd. Blårent är sedan kemikalien jag använder och hittills har inget annat kommit nära i resultat. Det är dessutom miljövänligt och relativt billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi anänder LeFant Non Slip Wax och är mycket nöda med det. Däcket blir vaxat pch slyddat utan att det blir halt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Blårent var nytt för mig.

Kom på att jag har två flaskor Easy Spray stående efter SeaSeas vinterpaket, kanske kan funka?

Läser jag beskrivningen på flaskan påminner den väldigt mycket om den på Blårent..

https://www.seasea.se/easy-spray-1l-rengöringsspray

 

En lite hårdare borste till halkskyddet har jag inte provat. Får testa det så fort tid ges..  :)

 

LeFant Non Slip Wax visste jag inte heller om. Men då gäller det blanka ytor, inte själva halkskyddet, eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste att flera som använder LeFant Non Slip Wax även polerar med det på halkskyddet.

Hur då??

Skulle jag gå på med rondellen på mitt våffelmönster så hade skumgummit varit i småbitar på några minuter..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använder oss av wienerkalk varje år, tar effektivt bort djupt sittande smuts i kombination med kallt vatten och scotch-brite.

 

På båtmässornas detaljavdelning brukar det säljas dessa produkter. Funkar lika bra på rostfritt och emaljerade ytor som på gelcoat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På Friday, July 21, 2017 på 10:50, P_Martinsson säger:

Läste att flera som använder LeFant Non Slip Wax även polerar med det på halkskyddet.

Hur då??

Skulle jag gå på med rondellen på mitt våffelmönster så hade skumgummit varit i småbitar på några minuter..

Man måste ju inte alltid använda maskin bara för att man har en.

Lägg på med trassel och polera med trassel, funkar hur bra som helst.

 

Om man av någon orsak inte kan polera för hand bör det funka att använda en orsilerande maskin med hätta av "ull".

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis fått tag på rengöringsmedel som heter Abnet. Finns hos hjertmans. Funkar kanon, tar bort svarta rinningar och mitt halsskydd har aldrig varit så rent,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Easyspray-flaskorna du redan har är bra, du ska absolut prova dom innan du köper något annat. Jag hade t.o.m rekomendarat att köpa just dessa för tvätt under säsong. De är effektiva och miljövänliga nog att spola av i havet, svanmärkta och svensktillverkade dessutom. Dyra är enda nackdelen, men du har dem ju redan! 

I år köpte jag abnet istället men jag tycker easyspray är bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, mikael_matsson säger:

Easyspray-flaskorna du redan har är bra..

Måste vara första gången i världshistorien som man redan har det man behöver hemma..  :D

Tack för infon! Jag testar.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-21 på 10:50, P_Martinsson säger:

Läste att flera som använder LeFant Non Slip Wax även polerar med det på halkskyddet.

Hur då??

Skulle jag gå på med rondellen på mitt våffelmönster så hade skumgummit varit i småbitar på några minuter..

Jag brukar använda en mjuk ryktborste både för att lägga på och polera bort waxet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade idag vad den produkt vi använder heter. Se bild. 

 

Jag rekommenderar detta medel starkt!

DSC_0825.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ju helt otroligt..

Jag har redan en burk med deras allputsmedel.

original.png

Borde vara samma.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-26 på 14:42, P_Martinsson säger:

Verkar ju helt otroligt..

Jag har redan en burk med deras allputsmedel.

original.png

Borde vara samma.

 

Ja, då vet du hur effektivt det är?! Sen vi köpte detta medel har vi inte använt annat, drygt är det också. Förmodligen samma innehåll i frugans orangea burk i köket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som fungerat absolut bäst för mig är starbrite deck cleaner, har varit överlägset allt annat jag provat i kombination med en hård borste. Finns test här - http://www.pbo.co.uk/gear/non-skid-deck-cleaners-tested-20781

 

Ska dock prova vattenlinje rengöring och se om detta fungerar bra, har sett någon tråd om att detta ska vara effektivt för att få rent halk skydd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När inget annat hjälper finns det ändå en gegga som hjälper: 

Paint_Glue_Remover

 

Med detta kunde jag få bort gammalt lim och kontaktlim från 1974 som var limmat mot halkskyddsmönstret.
I detta svåra fall lde jag på geggan, lade över plastfolie, väntade något dygn, och sen rotborste och vatten. På riktigt tjocka lager fick jag upprepa det hela. Men absolut rent blev det, utan att gelcoaten påverkades.

Dyr gegga visserligen. Men "don´t argue with success!" 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...