Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
LilleNo

För lovgiriv vid halv & bidevind

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag köpte en Crown31 förra året och är nu inne på andra säsongen i mitt liv som seglare. Eftersom allt med båten, utrustning och det mesta med segling var nytt för mig, har jag betat av mycket genom att läsa på, fråga och testa/observera samt rätta till saker vid varje seglats.

 

Nu har jag kommit till seglingsegenskaperna; båten har en förmåga till mycket kraftig lovgirighet när det blir lite tryck i seglen. Det känns som att jag seglar omkring med rodret i 45° i förhållande till kursen och så fort det brallar på. I vindbyar får jag hålla i rorkulten med två händer och jag är allvarligt orolig att den skall knäckas.

Detta känns av redan vid 15-20° båtlutning och vid lutning strax över 30° så tappar rodret alleffekt/kraft (stallar?) och båten lovar automatiskt upp mot vindögat utom kontroll.

 

Vad gör jag för fel, hur kan jag få bort detta? 

Funderar även om jag ställt mastfoten fel (genomgående mast, på "hackbräde") vid på mastning och om jag ska ställa den ett hack bakåt (minska mastlutningen). Men masten är ställd på samma sätt som förra året då jag tog över båten av förra ägaren.

Redigerad av LilleNo
Taggar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som ett relativt normalt beteende, i alla fall vid bidevind.

Jag tror du kommit till kursavsnittet "Reva". Croen 31 har jag för mig har stor segelytai förhållande till båtstorlek.

 

Om du inte redan krummat masten genom att sträcka akterstaget, sträckt mastliket maximalt och tagit hem på cunninghamen kan du börja med detta. sträckt mastlik och krummad mast ger mindre buk och därmed mindre krängning. Cunninghamen flyttar fram buken i storen vilket ger mindre lovgirighet.

 

För att minska rodertrycket vid bidevind kan du släppa på storskotet en aning i vindbyarna.

 

Om båten är lovgirig vid halvvind tror jag du skotat för hårt.

 

Gransegel har en bra och detaljerad triminstruktion, sök på "granboken".

 

Mackey

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom redan föreslagna åtgärder - är riggen ordentligt uppsträckt?

Och, segla inte med 30 graders lutning, det är ingen båt som funkar speciellt bra då. Dessutom är det väldigt obekvämt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Jag körde med självslående rullfock förra säsongen, men har i år genua uppe. Så total segelyta ~63m2, men jag märker ingen större skillnad vad gäller lovgirigheten.

Akterstaget har jag missat att sträcka ibland, mastliket brukar jag se till att hissa ordentligt från början - men storen börjar kanske bli sliten (cunningham finns ej).

 

Menar ni att det mesta går att trimma bort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Princip... lyckas du få seglet helt plant och vinkla det med vindens riktning så har du ingen girighet eller drift åt något håll.. i stort sett endast mastens yta mot vind som får båten att luta något.

Ökar du buk och stänger seglet mot vind kommer både drivkraft och krängning samt ev girighet att öka.. det gäller bara att hitta för situationen lagom läge..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan, LilleNo säger:

Menar ni att det mesta går att trimma bort?

 

Japp.
Först med riggtrim; kolla att förstaget är ordentligt uppsträckt. Sedan arbeta med akterstaget, krumma masten. Efter det är det segeltrim som gäller, och i riktigt hårda vindar får man passa vagnen på storskotet och vagna ner i byarna, alternatibt släppa på skotet men vagna ner är bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt har en viss styvhet. Den kan "förbrukas" av krängade kraft från seglen, dels i deras lägre delar, dels högre upp. 

När man har för mycket buk upptill i seglen och för lite tvist (tvist har man för att akterliket i seglets överdel skall falla ut åt lä) så förbrukas allt för mycket av båtens styvhet där uppe.
Detta innebär också att den framåtdrivande kraften från seglens överdel kommer att hamna en bit åt lä, vilket motsvarar att bogsera båten framåt via en stång vinkelrätt ut från båten. 
För att slippa lovgirighet skall man alltså lära sig hur man via häckstaget krummar masten, undviker för mycket kick, och därigenom skapar ett plant segel i övre halvan och ordnar lagom buk i storens nedre halva i stället .
Vad gäller försegel så flyttar man skotpunkten bakåt, och man sträcker förstaget (vilket sker automatiskt då man drar i häckstaget för att krumma mastens överdel.)
Men i ökande vind räcker inte detta, utan då revar man. Det funkar utmärkt att rulla in förseglet lite till att börja med, innan man revar storen, förutsatt att denna planas, tvistas och skotas en smula åt lä.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E det inte så enkelt att du ska prova att reva seglen som första åtgärd. Låter som det är för mycket segel uppe. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Seawolf säger:

...och man sträcker förstaget (vilket sker automatiskt då man drar i häckstaget för att krumma mastens överdel.)

 

Nja... inte något vidare mycket på en partialriggad båt som detta är... då får du jobba med toppvanten (om du har svepta spridare) eller eventuella backstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterstagets spänning gör då enormt mycket för förstagsspänningen på vår partialriggade båt. Släpper jag akterstagsspänningen på hård bidevind rör sig förstaget minst 15 cm åt lä.

 

På t ex en Folkbåt föreställer jag mig att det spelar mycket mindre roll. Men ju närmare akterstagets fäste i maste som förstaget fäster, desto mer påverkas förstaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
50 minuter sedan, raol säger:

Akterstagets spänning gör då enormt mycket för förstagsspänningen på vår partialriggade båt. Släpper jag akterstagsspänningen på hård bidevind rör sig förstaget minst 15 cm åt lä.

 

På t ex en Folkbåt föreställer jag mig att det spelar mycket mindre roll. Men ju närmare akterstagets fäste i maste som förstaget fäster, desto mer påverkas förstaget.

Nu talar jag inte om att släppa (helt?) på akterstaget, då blir det såklart knas - men vanligtvis är det ytterst lite som akterstaget påverkar förstagsspänningen på en partialriggad båt med svepta spridare och/eller backstag, annars är något lite underligt.

Rör sig förstaget 15 cm åt lä tycker jag du skall kolla riggspänningen.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spridarna är bara några centimeter bakom masten, så det vill mycket till för vanten att mer än marginellt påverka förstagsspänningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur långt bakom masten sitter röstjärnen?

Har du backstag?

 

Tillägg; googlade lite och det verkar som om du har en rigg liknande min; en Swede Spar med svepta spridare, fast jag har 9/10-delsrigg. Rekommenderar därför att läsa trimprinciperna för Express; länk till .pdf. 

express_trimguide_uk.pdf

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Crown31 sitter det en JohnMast-mast med enkla svepta (ganska kraftig vinkel) spridare och är kompletterade med backstag (som jag ännu inte använt). Är osäker på om backstagen sitter korrekt då jag drog dem genom spridarna (vanthålen) vid påmastningen.De ska väl hänga fritt från mastinfästningen, utan koppling till spridarna eller?

 

I övrigt så tror jag att storseglet kan vara litet slitet.

Reva storen (2:a revet) och rulla in lite av genuan gjorde jag för ett par dagar sedan då det mestadels blåste >8m/s (kring 10m/s konstant) på väg upp från Utö. Det gjorde en avsevärd skillnad på det mesta (bekvämare), förutom hastigheten som förblev samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej; backstag skall inte gå genom spridarna. 

Montera dem rätt så du kan använda dem vid kryss i hårdare vind, då kan du i princip få bort förstags-sagget vilket borde göra mycket för krängning och höjdtagning. 

 

Bra att revningen funkade; man ska inte vara blyg med att minska segel när det lutar för mycket. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år har jag kört revat konstant. Idag kryssa vi med full revning, full Genua på ca 30-40 grader. Vid 5 m/s hade vi 5,5 knop nästan. 

 

Så jag kommer börja reva rejält mycket tidigare än vad jag gjort förut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade att sträck/plana ut storseglet med hjälp av storfallet, bomuthalet och akterstaget under hemsegling igår. Iofs under blygsamma vindförhållanden kring 5-6m/s och under bidevind lite av och till. Men jag tyckte mig känna ett mindre rodertryck i byarna, båten gick bra hela tiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...