Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gurraaan

Problem med sjökort - Raymarine Dragonfly 6

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Gör ett försök att reda ut kartproblemen jag har med min Raymarine Dragonfly 6 plotter. 

Precis köpt båt där ovannämnd plotter ingick. Har nu köpt ett Navionics sjökort - Nav + small (5g48482s2)

som tydligen skall täcka min insjö i Smedjebacken (Dalarna)

 

Efter att jag matat in sjökortet och startat plottern så ser jag sjön som ett enda stort vattendrag, inga öar,

sjömärken eller detaljer överhuvudtaget. Jag vet inte om jag gjort något fel men enligt manual så skall det stämma.

Fick ett annat sjökort av återförsäljaren nu men åtkommer exakt samma bekymmer även med detta. 

 

Finns det någon vänlig själ här som har en idé?

 

/Med vänliga hälsningar

En vilsen navigatör på väg in i vassen  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vilken softaversion du har men försök det här:

När du har din omöjliga karta på skämen, tryck Menu.

Tryck Presentation.

Tryck Chart Selection.

Välj Navionics Nautical Chart.

Tryck X i högra hörnet.

Fixade det ditt problem?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 19 juli 2017 på 18:59, LonelyBird säger:

Vet inte vilken softaversion du har men försök det här:

När du har din omöjliga karta på skämen, tryck Menu.

Tryck Presentation.

Tryck Chart Selection.

Välj Navionics Nautical Chart.

Tryck X i högra hörnet.

Fixade det ditt problem?

 

 

Jag har dessvärre ingen X knapp på min plotter. Se bifogad fil hur det ser ut i dagsläget. 
Kan det vara så att den överhuvudtaget inte ens läst in sjökortet? Går jag in under kartval så

är det nya kortet Navionics valt. Men hur ser det ut om man åker med ett kort som inte täcker ett område? Båthandlaren säger att detta skall vara rätt... Se bifogad fil. 

 

/Mvh, Gustaf

Foto 2017-07-30 20 33 14-2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag TROR (jag har inte kört in några kort i min df än) att jag har läst någonstans i förbifarten att du kan ställa om om den ska visa raster eller vector, Hur som helst så ser det ut som om din dragonfly visar baskartan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry att jag lämnat dig vind för våg, men min dator rasade och jag var ute på böljan blå...

Nu hemma igen.

Om problemet kvarstår så ser det ut som om du inte kunnat specifiera vilket kort som skall användas. 

Öppna således sjökortet. När du har sjökortet på skärmen, tryck Meny > Presentation > Sjökortsval.

Där väljer du Navionics... 

Det där X:et kan du glömma, jag såsade med de större LightHouse MFD displayerna.

Kartnumret du uppgav (Nav + small (5g48482s2)) är obekant för mig. Kan det vara så att det inte är kompatibelt?

Följande Navionics-sjökort kan användas i Dragonfly displayen:
• Silver
• Gold
• Gold+
• Hotmaps

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5G482S2 (östra Sverige) är Navionics Plus som ersätter Gold. Hade jag till  min Lowrance.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här hjälper nog inte TS men jag är totalt novis på insjövatten och dito navigering och jag är nyfiken.

 

Alltså, en möjligen korkad fråga från mig, jag tar risken:

Finns det verkligen sjökortsdata för (mindre) svenska insjöar "bara så där"? Att ett Navionicskort "täcker" ett geografiskt område, betyder det med automatik att området, t.ex. en insjö, presenteras på ett navigeringsbart sätt? Jag menar; det krävs väl data som underlag? Jag räknar inte ens med korrekta underlag i kustkortet annat än i farlederna. Hur kommer insjödata till Navionicskortet???

 

Upplys mig gärna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har ser mitt digitala sjökort från 2002 ut över Smedjebacken.

 

Smedjebacken.thumb.JPG.d22306ca7163d43912b1eb05e4e74d03.JPG

 

Sjökortet  över Strömsholms kanal bör nog va Sjöfartsverkets.

Sen finns det en massa små sjöar där det finns egentillverkade sjökort av olika båtklubbar - men de är väl ofta inte digitala. Går ju att skanna in och kalibrera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser Navionics Gold + (Jun 2017) ut . Finland, Saimen Puumala....

 

Capture.JPG.a6d6ac7fdf5bd502476db4141e7017ad.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär ser sjön vid Smedjebacken ut i min Navionics app Europe för Android.

Screenshot_20170809-122834.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är sugen på att köpa en Dragonfly men blir inte riktigt klok på vilka kort som ingår?

 

Står i princip i alla annonser att Silver ingår, men detta är utgått så nu ingår Navioncis + för samma pris när man aktiverar kortet? Och detta är i samma detaljrikedom som boating visar på deras hemsida? 

 

Eller behöver man uppgradera för ex antal kronor för att få tillgång till dessa kort.

 

Min far köpte en dragonlfy och vi aktiverade silver på hans, blev minst sagt besviken på sjökorten då  man i princip inte kunde urskilja något vettigt inomskärs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Guuraaan

 

Om du i stället för Navionics sjökort väljer våra rasterkort ser Smedjebacken ut som på bilden, se nedan.

 

Strömsholms kanal finns fortfarande med på våra kort men tyvärr uppdaterar inte Sjöfartsverket korten längre.

 

Bilden är från en 9" Raymarine plotter.

 

Du kan antingen ladda ner dom från Raymarines hemsida https://charts.raymarine.com/downloads

eller köpa ett SD kort från solteknik HB:s hemsida med 2016 års utgåva.

 

Bästa hälsningar

 

Göran

Solteknik HB

smedjeb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...