Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kossor

Blåsåret 2017

Rekommendera Poster

9 timmar sedan, Ivan65 säger:

Med andra ord en person utan sympatier för hur andra som jobbar och som ser fram mot en semester vanligtvis har det, och deras tankar om det sjuka med vårt väder som sker just nu? 

Att segla nu gämfört med (då) var att vädret var stabilt då, något det inte är nu utom möjligen stabilt dåligt!

 

Där har du nog misstolkat mig. 

Jag har ganska mycket sympati för andra människor.

Däremot har jag en helt annan syn på vad som är bra väder än många andra. Värme och solsken får mig helt utslagen. Ligga still på en strand står jag inte ut med. Vädret som har varit i sommar tycker jag har varit helt ok enligt min smak.

Sen finns det inge anledning för mig att ligga ute och knö med alla andra som har ledigt och är ute med båten - det är trångt nog på sjön och ihamnar ändå. Jag kan "semestersegla" på andra tider än mitt i sommaren.

9 timmar sedan, Ivan65 säger:

Sen har du ju guldläge som bor i Området runt Kungsamn med mkt läställen från Västanvinden, kanske därför du gillar läget mer än oss andra stackare som måste tampas med vind "och" vågor för att ta oss ngn stans

 

Jo visst är Kungshamn och orterna i mellersta Bohuslän ett guldläge. Vi har ju en skyddad skärgård med många lästräckor. Det är väl bara Stånge Huvud, Valö huvud och Tjurpannan som kan va lite lurig - om man väljer att gå inomskärs och nära land. Sen har vi ju nära ut på öppet hav.  För egen del nån styv distansminut.

Nej - Bohuskusten är bra. 

Jag vet, för jag har seglat, hela svenska kusten. Från Haparanda till Krokstrand. Det mesta av den Svenska kusten är fin. Sämsta sträckan är väl från Nidingen till Hanö. Sen har jag segla runt de östra delarna av Danmark - stort sett i sin helhet. I Norge från Svenska gränsen till strax syd om Bergen och tyvärr bara lite i Finland och Åland. Hade båt i Stockholms skärgård i 5 år.

Har nog mer referenser till de farvattnen än de flesta.

 

Så synd tycker jag faktiskt inte om er som måste tampas med väder och vind för att ta er nån stans. Har alltid gjort det själv, på mina ensamseglatser i Augusti/början av september. Hade ett jobb som gjorde att det var lättare att ta semester om jag tog sent. Dom andra som jag delade jobbet med hade fruar som hade industrisemester. Dessutom tycker min fru inte om båtar och segling i nån större utsträckning. 

Sommartid dagsutflykter och kortare turer i Bohuslän med frun och barnen när de var små. Augusti/september - för det mesta 3 veckors ensamsegling till Norge och Danmark, i Stockholms skärgård, Hudiksvall eller Åland - när vi hade båten där.

Tyvärr börjar min rygg sätta stopp för den typen av segling. En  segling i måttlig sjö och skaplig vind mellan Kungshamn och Väderöarna, med den skruvning i båten som blir när man får sjön tvärs och man går på slör, var början på 3 månaders ryggproblem förra hösten.

Vädert är som det är, och man får anpassa sig efter de rådande förhållandena.

Blåser det inte kan man gå för motor.

Blåser det mycket, får man reva.

Blåser det nåt in i bänken - kan man ligga still - tryggt förtöjd i nån bra hamn och läsa en god bok. ;)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, raol säger:

 


Bohuskusten är ju den enda kuststräckan i Sverige som INTE har skydd från västanvinden! Från Marstrand och längs hela resten av västkusten ligger Danmark i vägen ( ;) ), och efter Ystad nånstans är ju hela jäkla Sverige i vägen! :D

 

Raol, Raol, Raol - vad pratar du om.

Här i Bohuslän har vi faktiskt Norge som "läar" för vår del av kusten, men tex till Yttre Torungen vid Arendal - rakt i väster från Hunnebostrand/Kungshamn - har vind och sjö en löpsträcka  över öppet hav på 70 distansminuter. Som tur är har vi en skyddande skärgård som ger oss mycket sjölä och många skyddade ställen.

 

Lindesnäs ligger väl i höjd med Orust/Tjörn

Skagens rev ligger ju i höjd med Göteborg, men att det danska landet i väster skulle ha nån större inverkan på Hallandskusten vid hårda västliga vinda med tillhörande sjö är väl ytterst marginellt - om det ens skulle märkas. Halland har ju inte en skyddande skärgård som vi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Peter_K säger:

Men rent krasst - i juli finns två väderlägen i landet. 

Dels är det lågtryck som pumpar in väster ifrån, som det varit i år. Då blir det ostadigt, svalt, regn. 

Dels är det högtryck som parkerar över ryssland och skickar in värme österifrån. Då blir det varmt, stadigt väder med soliga dagar under längre period. 

Båda väderlägena är lika typiska för svenska sommaren, det är lite lotteri hur det blir. Och visst är det trevligt med soliga varma dagar, men utan regnet och det svalare klimatet skulle inte landet vara så vackert grönt som det är; glöm aldrig det. 


Första gången jag hörde om "ryska högtryck" var från en fiskare i närområdet. I översättning till en nästan begriplig svenska var det ungefär så här;

"Högtryck från England är inget att ha. Dom försvinner lika fort som dom kommer. Tacke vet jä (jag) högtryck som kommer från ryssland. Kommer dom, så ligger dom kvar länge"

Sen är det ju relativt kallt här på västkusten, på vintrarna, även om temperaturen inte är så låg. Några få minusgrader är lika kallt som 20 minus i Norrlands inland.

Om många tycker att sommrarna här på västkusten är dåliga, så är ju egentligen vintrarna ännu sämmre (tack och lov) När jag var ung och vacker, var det ju alltid snö på vintern. Nu hade vi visserligen två vintrar när det var en ofantlig mängd snö här under en period, men mest är det ingen snö. 

Kommer snön, så ligger den kvar tills jag får skottat garaguppfarten. Sen smälter den bort.
Därför är jag alltid snabb med att skotta rent i uppfarten. 

I Skåne är det ju ofta snökaos när det kommer snö.

 

Så var det är bäst - de vette katten. 

Vi har i alla fall en fin skärgård här i Bohuslän, och det mest fantastiska är att den finns här hela året. :)

Dessutom är det sällan det är nån is här längst ut i väster.

 

000DSC_0256.jpg.b90c9e4301a02158c0694ef94c6049ba.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna sommar var ju en av de bättre. Åtminstone de 3 veckor vi låg ute med båten. Det gick ju segla mest hela tiden. 2013 var ju bra på sitt sätt, men då seglade vi nog max 20 sjömil på hela sommaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har konstaterat att det var varit den bästa skitsommaren på länge. Åtminstone här i Stockholm. Det har varit skapligt med soltimmar, men som tråden handlar om. Det har f_nimej blåst varenda dag. Igår inget undantag. Kanske varmaste dagen på hela sommaren. Första riktiga högsommaren med 25 grader och....ja. Blåst!

Redigerad av hbengtsson
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med TS, det är ju ett jäkla blåsande mest hela tiden! Vi gjorde en tripp till Västkusten i år (från Vänern) och hann med en tur till Käringön innan kulingen slog till. Inblåsta i Göteborg i tre dagar. Hade halvstorm på vägen ner i Göta älv och halvstorm på vägen tillbaka och de stora slussarna i kraftig vind är en rolig upplevelse, om man håller sig i ordentligt...

Sen tillbaka för en tur på Vänern, 2 dagar med bra vind (under 7-8 m/s) och sedan hem för att vänta in mindre vind, 3 dagar igen med halvstorm och sedan kunde vi få 3 dagar på sjön med måttliga vindar innan sydvästen slog till igen.

Vattentemperaturen har varit ett kapitel för sig, Vänern och de stora vattnen kan ju vara kallt ibland men 11 grader i Vänern i mitten på juli är inte kul, då var det varmare på kusten med 14 grader.

Men regn är ju inget problem för det var ju inte många dagar med regn under juli, där jag varit i alla fall.

Visst kan man skaffa segelbåt och ha nytta av vinden, men inte fan blir vädret roligare för det. Jag vill ju kunna sitta och njuta i värmen, simma i ett solvarmt hav och njuta av kvällssolen på varma klippor medan grillen lagar maten utan att behöva klä mig som en skoterförare på vintern.

 

Men ger upp gör jag inte, hoppas på sommaren 2018!

 

Ha det gött ni som kan vara lediga, på kontoret lyser aldrig solen!

 

/Jocke

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åja, några lugna stunder har det väl varit.

 

IMG_0777.JPG

Redigerad av Volvo_Penta
Bildproblem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast som jag ser det så har prognoserna i sommar haft rätt ovanligt ofta vad gäller vindstyrkor och då är det inte så lockande att ge sig ut i kustbandet där det bara finns någon enstaka klippa med lä för den vinden, om ens någon. 

Klart begränsande. Förutom det kalla vattnet...

Igår var väl årets sommardag här i Stockholmsområdet. Synd att man jobbar och inte kunde vara på sjön. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja igår var fint, runt 23° i stAnnas skärgård men tyvärr så brallade det på igen efter lunch, upp till 10 m/s. Vilket förstörde dagen lite, så typiskt för denna sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prognosen för igår visade lite mindre vind så jag tog en paddeltur. Kämpigt i motvinden och spännande i medvinden. Inga svårigheter att somna igår kväll. Dock var det fullt badbart, säkert 18 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just hemkommen från en nästan helt vindfri helg i Stockholms skärgård. Vädret var betydligt bättre än utlovat.

 

Vi hade en underbart varm fredagskväll, satt ute till och pratade till framåt 2-tiden med lite gott att dricka. Ingen vind.

 

På lördagen hade vi ännu en varm och skön dag, men utan vind. :(
Frukost i solen. Puttrade sedan till borsttvätten och puttrade vidare till en fin plats där vi först grillade lite korv och pinnbröd och sedan åt vi kräftor till sent in på natten. Fortfarande rätt varmt och helt vindstilla.

 

Söndagen var si och så. Frukost i solen, men sedan regn. Då gjorde vi lite hemsidor till en stiftelse som vi driver för att stötta utbildning, kultur, hälsa och utveckling i Ghana och övriga afrikanska länder.

På väg hem blåste det en del, men då hade vi ingen lust att sätta segel för att plocka ner dem igen efter en timme. Latmasken slog till...

 

Mackey

Redigerad av Mackey
Snygga till lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då är vi i sommarens sista dallrande dagar, enl 10 dygnsprognosen är det regn låga temperaturer, samt inga högtryck i sikte. I övriga Europa har vädret varit varmt och vindstilla, ungefär på tvärs vad det varit här. September kommer säkert bjuda på fler fina dagar än vad de tre sommarmånaderna gjort. I af om man ska gå till fjolåret. Känns lite snopet nu fyra månader innan jul att man blev snuvad på denna tid man väntar till under den mörka delen av året. Men men bara vänta till nästa, för nästa år kanske det blir bättre, eller så blir någon annan sommar bättre längre fram. Båtåkare är många gånger som lantbrukare, nästa år blir det nog bättre, och så fortsätter det. Eller så bryter man helt och tänker i nya banor likat Ivan65 här på Mg. Trevlig fortsatt sommar alla förhoppningsfulla båtåkare.:D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför alla klagar på sommaren 2017, det har varit soligt och torrt.  Lite kallt, men ändå skönt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att de senaste somrarna i Stockholms skärgård varit rätt svala,  men framför allt blåsiga med kraftiga byar. För oss med 8 m familjebåt betyder det att man drar sig för att åka över de riktigt stora fjärdarna med vinden in från sidan. Dessutom har det blåst rätt mycket på kvällar och nätter, inte sällan vridande så att man plötsligt legat utsatt. 

Men: jag älskar ändå att åka båt!  Vi har legat ute hela familjen ett 20-tal nätter, ofta tillsammans med kompisars båtar. En pinande blåsig och kall kväll i Grisslehamn tog 15-åringen ett midnattsbad i gästhamnen i det 15-gradiga vattnet, glatt hojtande att "det är ju skönt,  det är mycket varmare än i luften!" Många dagar har bjudit på strålande sol,  drägliga badtemperaturer och näst intill myggfria kvällar. Har varken svettats eller frusit på natten. Och när jag med en kompis hittade en helt tom naturhamn i ytterskärgården kunde vi äntligen har vår efterlängtade dragspelsduell!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Mackey säger:

Fattar inte varför alla klagar på sommaren 2017, det har varit soligt och torrt.  Lite kallt, men ändå skönt.

 

Mackey

Jag håller med om att det inte varit katastrof, men har man barn i bad-åldern (som jag har) har ju sommarens temperaturer lämnat övrigt att önska. 

 

Samtidigt har det varit fina seglarvindar och uppehåll - regnet som SMHI avsierade om två dagar längre fram hela sommaren dök upp först i augusti i Stockholm, så på det hela har det varit godkänt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Men jag har läst många gånger här på forumet att de tycker en vindstyrka på max 4-5 m/s är lagom och går helst inte ut om det är mera. Om det är så har man inte haft så många tillfällen till att gå ut och njuta av en god segeltur. 

 

Förvisso tycker jag att det roliga börjar just vid 4-5 och uppåt så jag klagar inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segling och vind hör liksom ihop...

 

Ni som inte går ut när det blåser mer än 4-5 m/s bör våga pröva. Det är inte så farligt, det är ju väldigt få seglare som dör årligen och många är ute i betydligt kraftigare vindar.

 

Ta med en seglingskunnig bekant så att ni känner er trygga med kompetensen ombord. Jag lovar att vindar upp till 8-9 m/s kommer att funka hur bra som helst.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey: ser tidigare i tråden att du är i sthlms skärgård. Det är väl ändå rätt stor skillnad på sjögången där och i bohuslän? När det blåser 9 m/s från ost här är det rena autobahn, bra fart och platt sjö. Föreställer mig att det är så i sthlm? Men när vi får västlig vind, vilket det vanligen är, rullar hela nordsjön in och man känner sig betydligt mer utsatt. En vanesak såklart, men kanske också en smaksak? Man kan ju ha önskemål om komfort också, inte bara att vara en av "få seglare som dör årligen". 

 

Som någon skrev, man vill ju kunna sitta i solen och njuta av värmen också, utan att blåsa bort :)

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju rätt långt till Finland, så det kan rulla på rätt bra vid ostlig vind när man kommer utanför skärgården i Stockholm. 

 

Men. För det mesta blåser det mellan väst och syd. Dessutom har vi här en väldigt djup skärgård som skyddar bra från vågor när man rör sig i de inre eller mellandelarna. 

 

Med det sagt - olika människor är olika känsliga för vågors storlek. Sällan stör vågstorleken mig; det är kraftiga vindbyar jag tycker är otäckast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det på det stora hela har varit en riktigt bra segelsommar i år (också), även om det har varit ovanligt torrt, kallt och blåsigt. Har nog aldrig sett så många rotvältor i den sörmländska skärgården som i år, vilket tyder mycket vind i kombination med torka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

 Sällan stör vågstorleken mig

Exakt, det hade varit mer ofta på västkusten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, AndW säger:

Exakt, det hade varit mer ofta på västkusten :)

Knappast... vågor bekommer mig inte. 

Får jag fråga - seglar du ofta på ostkusten eftersom du har koll på våghöjden här..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglar ju gärna lite här och var så som till Åland, Bornholm, Gotska sandön, Tahiti, Haparanda och Estland så lite guppigt blir det ibland.

 

Jag menar inte att man ska tvinga sig ut i hög sjö (vågor över 1,5 m), men jag tycker man ska ta hjälp och pröva gränserna lite för att känna sig lite tryggare om man hamnar i "skiten" så att säga.

 

Segelbåt och vågor är inte så farligt faktiskt. Segelbåtar ta ofta vågor på ett bra sätt. Jag har aldrig känt mig rädd i en segelbåt oavsett väder, men med motorbåt är det en helt annan sak. Jag har av olika anledningar varit ute i motorbåt några gånger när jag helst skulle legat i sängen, eller suttit i en segelbåt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Får jag fråga - seglar du ofta på ostkusten eftersom du har koll på våghöjden här..?

 

Nix. Är det inte så då? Som jag skrev så baserade jag det på att frånlandsvind ger mycket mer vågor än pålandsvind, och att västanvind är dominerande på båda av vårt lands sidor. Så jag föreslog att det borde var en skillnad i hur t ex 9 m/s ter sig för en som seglar mest i stockholms skärgård mot en som seglar bohusläns eller göteborgs skärgård, som oftast bara är nån sjömil djup. Här går man allt som oftast utan sjölä. Men det gör man väl vid Åland med, i stor utsträckning. 

 

Här är en sida (som saknar källa) men som jämför våghöjder som funktion av vindstyrka på ost och västkust (14 grader ost, skånekusten?). Sidan visar också att vid 10 m/s tar det 90 sjömil att nå max våghöjd ( med reservation för att parametrar saknas här). 

 

http://www.thomassondesign.com/paddla/meteorologi/vagor

 

Tillägg: enligt den bristfälliga tabellen i länken så är vågorna kortare på ostkusten - det brukar ju anses jobbigt.

 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut ger frånlandsvind lägre vågor än pålandsvind. Det behöver inte ens diskuteras. Men om du tittar på en karta ser du ganska snabbt att vid vind omkring syd får vinden fritt rum ända från Gotland i princip upp mot södra skärgården. Det blir ganska bra tryck på det kan jag säga... så jodå; det finns vågor här också. Men vi har möjligheten att leta oss ganska djupt in i skärgården mellan öar och där är såklart vågorna inte lika stora som på mer exponerade vatten runt t ex Landsort som sagt. 

IMG_4932.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Peter_K säger:

Med det sagt - olika människor är olika känsliga för vågors storlek. Sällan stör vågstorleken mig; det är kraftiga vindbyar jag tycker är otäckast. 

 

2 timmar sedan, Peter_K säger:

Knappast... vågor bekommer mig inte. 

Får jag fråga - seglar du ofta på ostkusten eftersom du har koll på våghöjden här..?

 

Får man fråga vad som gör att du upplever hård vind och vindbyar som otäcka? Minns jag rätt så seglar du - varför inte bara minska segelytan när det blåser på? Om man saknar tillräckligt många rev borde det vara en god investering att få segelmakaren att sy in ett till om det gör att man kan segla 5-10 dagar mer under säsongen.

 

Att man tycker att stora vågor gör båtlivet obekvämt eller skrämmande har jag dock full förståelse för. Det är också i slutändan vågor som kan innebära en reell fara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I just byig vind på bidevind eller kryss blir det svårt; man måste sitta med handen på skotet och släppa när byarna kommer. Om man revar för att ha tillräckligt lite segel i byarna stampar båten mest mellan byarna; man behöver kraften för att ta sig fram genom vågorna. Man får därför vara snabb med att lova båten och släppa på storseglet - men ibland tappar man fokus (eller; jag gör i alla fall) och då kan det bli stökigt i båten. 

 

Jämn hård eller jämn lätt vind är såklart trevligare. Tycker jag. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, Peter_K säger:

I just byig vind på bidevind eller kryss blir det svårt; man måste sitta med handen på skotet och släppa när byarna kommer. Om man revar för att ha tillräckligt lite segel i byarna stampar båten mest mellan byarna; man behöver kraften för att ta sig fram genom vågorna. Man får därför vara snabb med att lova båten och släppa på storseglet - men ibland tappar man fokus (eller; jag gör i alla fall) och då kan det bli stökigt i båten. 

 

Jämn hård eller jämn lätt vind är såklart trevligare. Tycker jag. 

Seglar du någon liten eller ganska vek båt i så fall? Känner igen fenomenet från när man seglade jolle, men har inte släppt på storskotet en enda gång på de 1,800 distans jag seglat i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - inte vek, men heller ingen pråm. 

Vanlig familjebåt från 70-80-talet liksom. 

Seglar Dixie 27. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur aktiv man måste vara i sin segling beror inte bara på båtens egenskaper utan också på vilka vindar man har. Blåser det 8 m/s med 12-13 i byarna så blir det oundvikligt så att man måste vara rätt aktiv i de flesta båtar om man vill segla så bra (fort) som möjligt. Det funkar ju inte att reva när grundvinden är 8 m/s, men de flesta båtar kräver att man släpper lite på skoten när byarna kommer.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...