Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Olleman82

Mercruiser dör efter ca 60 sek

Rekommendera Poster

Märkligt fel jag har börjat få. Motorn, en mercruiser när 383 dör när man startar den kall efter ca 60 sekunder då motortempem nått 35 grader. Hänt 2 mornar på raken nu. Körde massa fiskörning med slussande igår och hände aldrig igen när motorn var varm under dagen. 

 

När den dör bluddrar den till och startar endast om man stänger av tändningen  och sätter på den igen. Efter detta verkar det inte hända mer så länge motorn är någorlunda varm.

 

Vad tänker expertisen kring detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte att detta kanske kunde intressera fler med samma motor. Det verkar som att jag löst det, inte helt säker än men den dog inget för mig under gårdagen efter att jag nytt IAC ventil som jag varit planerande nog att köpa och ha i båten. Tydligen är alla typer av tjyvningar, stopp etc vid låga varv väldigt ofta orsakade av en dålig IAC ventil som från eBay kostar en femhundring och byts snabbt och enkelt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, så enkelt visade det sig att det inte var:) felsökning försätter, hoppas den håller ihop för oss baraför vi är så långt upp i dalslands kanal man kan komma:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasarmotor?

Låter som choken slår till motorn får för mycket bränsle. Vet inte just din motor, men var förr en bimetallfjäder som skötte auto choken, den kan ändra sig med tiden och man måste justera efter den. Kanske långskott på din motor, men v8 orna har ju inte utvecklats så mycket på 50 år. Du kanske har en fuel injected ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget svar till dig, men vill bara säga att jag lider med dig... Du har haft väldigt mycket otur med din nya båt :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det är en MPI. Helt klart är det så att dör den inte 5 minuter efter start så dör den inte alls. Det gäller även om motorn är varm, dvs start efter en slussnong kan ibland innebära att den där.

 

Mange, tack för omtanken:) Ja, det har varit en del men vi har trots allt en fantastisk båtsemester och inne på 20+ dygnet i båten.  Idag gick för övrigt tryckvakten till pumpen för färskvattnet sönder. Pumpen är bara två år gammal. Förre ägaren har satt in någon Kina historia som heter surgeflo fl-40. Jaja, Det tar jag med ro. Enkelt att byta men desto svårare att hitta däremot!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter svara mig själv:) igår blev vi dragna ur slussen då båten inte ville starta alls! Noterade att jag inte hörde bränslepumpen prima när man vred på tändningen som den brukar göra. Efter ett tag hoppade den igång igen ...

 

Idag fick jag till lite egentid i motorrummet och det glappar i kontakten till bränslepumpen. Blir inte riktigt bra med wd40, glappet finns kvar men problemet kanske Kan skjutas fram lite iaf. Väldigt svårt att komma åt därnere, kan någon form av fett funka att lägga på kontakterna för att få bättre kontakt emellan dom? Att komma åt och få ur terminalerna är jättesvårt så isåfall måste jag nog på något sätt få loss hela pumpen...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...