Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
derbyboy

Kipor IG1000 startar inte

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag brukar använda ett elverk när jag mekar på bryggan. Häromdagen började oljelampan lysa och jag fyllde på olja med SAE 30 "gräsklipparolja" från Jula. Tankade även på med bensin från sjömacken. Det var första gången jag tankade med "sjöbensin".

 

Nu startar (tänder) inte elverket :(

 

Det kommer fram soppa till tändstiftet men tändstiftet sotar igen direkt. Blir klumpigt och sotigt efter några drag.

 

Det känns som att det e något knas med sjöbensinen. Vad tror ni?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det råkar inte vara så att du fyllde på med diesel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan bra fråga, det var brorsan som var och tankade. Stod 95 oktan på kvittot och jag tycker det luktar bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luktar du i tanken på elverket, eller i dunken som fylldes på vid macken? Eller tankades kanske elverket direkt från pumpen?

Om det var bensin kvar i tanken när/om diesel fylldes på så tar nog bensinlukten över diesellukten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var bensin kvar i dunken så det kan vara så som du säger att det fylldes på med diesel i dunken där det redan fanns 2-3 liter bensin.

 

Men det vore ju så hysteriskt klantigt av mackpersonalen att det inte kan vara sant. Vad får dig och tro att det är diesel i elverket? klumparna och sotet antar jag....

 

Om det är så, vad gör jag då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är diesel i tanken så behöver du tömma tanke så gott det går, helst även förgasare,  och sen tanka på med bensin, och förmodligen får du jobba en del med startsnöret innan den startar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att det hjälper nu men jag kör alltid på alkylat. Luktar mindre och blir inte gammal.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska börja köra på alkylat, var köper man det billigast?

 

Det är inte diesel i tanken. På kvittot står det hur mycket 95 oktan som tankats och den informationen kommer från pumpen vilket innebär att det i princip är omöjligt att tankkillen kört ner diesel i verket men tagit betalt för 95 oktan.

 

Då återstår:

 

1. Det är någon tillsats i sjömackens 95 oktan som gör att den lirar extra dåligt med elverket.

 

2. Julas olja är knas men det borde dock inte innebära att verket inte tänder/startar. Dålig olja borde yttra sig senare tycker jag.

 

3. Mitt för några månader sedan inköpta tändstift lirar inte helt med sjömackens bensin

 

4 Tändstiftet från Biltema är av dålig kvalité så det slutar lira efter 40-50h körning. Det råkade bara inträffa samtidigt som jag fyllde på olja och tankade på sjömacken.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, derbyboy säger:

Jag ska börja köra på alkylat, var köper man det billigast?

 

Hos oss brukar det vara billigast på sjömacken men vi har också en sådan där skogs & lantbruksbutik där jag oftast handlar. På mina få drifttimmar spelar priset ingen roll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det visade sig vara tändstiftet som återigen lagt av......

 

Kan någon förklara varför mitt elverk äter tändstift. Måste byta efter 20-30h. Det spelar ingen roll om jag rengör och filar stiftet utan jag måste byta till ett nytt.

 

Tändstift har jag köpt på Mekonomen och Biltema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I utombordsmotorn jag hade tidigare var jag tvungen att köpa nya tändstift varje vår. Motorn gick bra på hösten men under vintern hände något. Motorn förvarades inomhus så det var inte kylan. Nu provar jag alltid först med nya stift oavsett fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns surt att behöva byta efter 20-30h men det kanske får vara så.....ett tändstift kostar ju bara 40 kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har tips på vad jag kan göra för att förhindra att elverket äter tändstift?

 

Är inte riktigt redo att gå över på alkylat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...