Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Jonas_Lundblom

Frätskador aluminium

Rekommendera Poster

19 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Du kanske kan göra en isolator av sådan där skärbräda av vitt plastmaterial som man köper i trepack på biltema, såga till två bitar som fästs på varje sida av akterspegeln, kanske en smalare bit uppepå, under motorns fäste. Hur du gör vid genomföringarna i akterspegeln har jag inte listat ut, men kanske någon klenare plasslang på manskinskruvarna...? Hur gör Buster, Linder, Anytech med fler alubåtsbyggare?

 

Ja, inte använder de skärbrädor mellan motor och akterspegel ;)

 

Jag vill återigen påstå, liksom alubatar gjorde, att det inte är ett problem att kombinera rostfritt och alu så länge som det finns rätt offeranoder. Sitter det anoder på trimplanen idag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Jonas_Lundblom säger:

Ska inte motorn vara jordad i skrovet?

Nej, inte på stål- eller aluminiumbåtar, man vill inte ha någon galvanisk ström i skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, firefish säger:

 

Ja, inte använder de skärbrädor mellan motor och akterspegel ;)

 

Jag vill återigen påstå, liksom alubatar gjorde, att det inte är ett problem att kombinera rostfritt och alu så länge som det finns rätt offeranoder. Sitter det anoder på trimplanen idag?

Kniv och saxtillverkaren Fiskars, äger väl Buster... Så om det inte är skärbrädor så är det ju iallafall knivar...:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan, firefish säger:

 

Ja, inte använder de skärbrädor mellan motor och akterspegel ;)

 

Jag vill återigen påstå, liksom alubatar gjorde, att det inte är ett problem att kombinera rostfritt och alu så länge som det finns rätt offeranoder. Sitter det anoder på trimplanen idag?

Det gör det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

Nej, inte på stål- eller aluminiumbåtar, man vill inte ha någon galvanisk ström i skrovet.

Tänkte att bultarna som motorn monteras med mot akterspegeln var ledande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Jonas_Lundblom säger:

Ska inte motorn vara jordad i skrovet?

Jo så vill man gärna ha det men vare sig plus eller minus får anslutas till ett aluminiumskrov. Många har för säkerhetsskull en extra huvudbrytare på minus sidan.

Aluminiumskrov är inte helt oproblematiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste hålla isär begreppen "jordad" och kopplad till batteriminus som felaktigt kallas "minusjordad" och är något som förekommer på bilar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur jag än gör får jag inte båten helt strömlös. Mäter 0,6V mellan plus på motorn och skrov med avstängd huvudströmbrytare. Lossat jag minus på batteriet mäter jag 0,0V. Blir till att montera huvudströmbrytare på minus. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/10/2017 at 9:35 AM, Georg_Ohm said:

Kniv och saxtillverkaren Fiskars, äger väl Buster... Så om det inte är skärbrädor så är det ju iallafall knivar...:)

 

HAHAHA . . . den gillade jag!

 

Fast numera tror jag det är Yamaha som äger Buster (och Yamarin).

Redigerad av HumptyDumpty2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...