Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nightslime

Startproblem Johnson 55 hk 2-takt 1977

Rekommendera Poster

Hej. 

Jag har ett konstigt problem med min Johnson 55 hk från 1977.

Den vägrar att starta med hjälp av startmotorn. Om jag använder snöret för att starta så startar den lätt och går bra.

Jag har testat att kolla gnistan på stiften genom att montera bort stiften och hålla dom mot jord samtidigt som jag vrider på nyckeln och då blir det gnista på båda stiften, men om jag låter stiften sitta kvar i motorn så det blir komp och därmed något lägre varv och tar ett annat stift för att kolla gnistan så blir det ingen. Batteriet är fullt givetvis och jag har även testat att koppla på ström direkt från ett batteri till startmotorn men ingen skillnad, alltså startmotorn snurrar med till synes fullkomligt normalt varv, startmotorn är ok. Min egen teori är att det är något problem med Power Packen (CDI-boxen) men detta är väl inget vanligt symtom om det är så? 

Laddningen verkar fungera med för när jag har motorn igång så laddar den med 13,5V när batteriet redan är i princip fulladdat (ska det vara mer?). 

Jag har mätt upp triggern (givaren) som sitter under svänghjulet och den har 15 Ohm och det är ok enligt servicemanual som anger att värdet skall ligga mellan 10-20 Ohm. Jag har även mätt så den inte har någon kontakt med jord och det har den inte. 

 

Slutsatsen är alltså att den laddar som den skall, nyckelvredet är ok, startmotorn är ok, tändspolarna är ok (en är helt ny), triggern är ok, motorn går bra och är lättstartad med snöret. 

Så då kan jag inte komma på något annat än att det är något skumt med Power Packen (CDI-boxen)??

 

Har någon något annat förslag så tas det varmt emot :) Kanske någon har en sådan begagnad Power Pack att sälja till en vettig peng?

2017-07-11 18.19.07.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta bör bero på problem med jorden. Kolla alla jordanslutningar

Kolla speciellt svart ledning vid CDI som bör vara jordledningen. Kontrollera anslutningarna av denna till motorns jord. Kolla också jordanslutning av batteriets minusledning. Den skall sitta på eller nära startmotorn.  

Testa att koppla bort den svart/gula ledningen vid CDI:n. Detta är stoppledningen, så startar den får du stanna den på annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, littlebastard4 säger:

Hej, kan han en sådan liggandes om det kan hjälpa dig. 

Hej! Tack för svar, men har nog lyckas att lösa problemet. Har du en hel motor eller bara själv CDI-boxen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, guestsson säger:

Detta bör bero på problem med jorden. Kolla alla jordanslutningar

Kolla speciellt svart ledning vid CDI som bör vara jordledningen. Kontrollera anslutningarna av denna till motorns jord. Kolla också jordanslutning av batteriets minusledning. Den skall sitta på eller nära startmotorn.  

Testa att koppla bort den svart/gula ledningen vid CDI:n. Detta är stoppledningen, så startar den får du stanna den på annat sätt.

Tack för info. Har dock lyckats att lösa problemet nu. Det var två av kablarna från statorn som var korskopplade (den gula och den gula med en grå linje på). Detta verkar trots allt konstigt då dessa kablar alltid har suttit likadant under min ägo. Men när jag upptäckte det och kopplade dom rätt så har det konstigt nog fungerat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att du har löst en glappkontakt. Knappast underligt då motorn är lite äldre... Jag brukar spraya lite 556 på en del av mina kontakter. Håller en del ärg borta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Nightslime säger:

Tack för info. Har dock lyckats att lösa problemet nu. Det var två av kablarna från statorn som var korskopplade (den gula och den gula med en grå linje på). Detta verkar trots allt konstigt då dessa kablar alltid har suttit likadant under min ägo. Men när jag upptäckte det och kopplade dom rätt så har det konstigt nog fungerat. 

Kul att det funkar! :-)
I riktigt gamla utbordar-tändsystem kunde man koppla polariteten fel. Tändstiftsgnistan slog då felaktigt från mittstiftet till sidostiftet (eller om det var tvärtom?). Följden av sådan fel-polarisering  var att tändstiftets mittelektrod (eller tvärtom sidoelektrod?) blev utslitet i förtid, kort sagt dålig tändstifts-ekonomi.
(Detta med tändstiftets polaritet kunde man f.ö. testa med en blyertspenna som hölls mitt i gnistgapet enligt bilden nedan.)

Vete katten, men om vi tänker oss förväxlad gul respektive gulsvart så uppkommer nog detta slitageproblem? CDI:n skickar måhända strömpulsen från svänghjuls-generatorn vidare utan bry sig om polaritet?? I så fall kan nog tändstiftens onormala slitage spökat för dig tidigare, men nu med rätt polaritet så slipper du förhoppningsvis problemet i framtiden.

Bara en lös fundering, googla gärna själv detta med felpolariserad tändstiftsgnista.


Exemplets bildkälla; här smått slumpvis utvalt för samma blyerts-trix förekommer i många verkstadsmanualer:  boatinfo.no vänsterupplagets sid 5-4.   
 

blyerts.polaritetstest.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...