Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BerntRobert

Lastbilslogistik, hur gör man?

Rekommendera Poster

Jag har gjort lite olika saker i mitt liv men jag har aldrig beställt någon längre eller tyngre lastbilstransport. Jag behöver köpa mig en rejäl båtvagn till en 34 - 36 fots segelbåt. Det finns knappast något enda intressant objekt i Norrland där jag finns men några objekt finns i Mellansverige. Jag behöver således sannolikt lastbilstransport av båtvagn t.ex. från Askersund till Örnsköldsvik.

 

Min fråga är om någon av er känner till om åkerier organiserar sig, så att jag kan anmäla mitt behov till en "central" och sedan samordnar någon annan körningarna med någon annan transport för lägsta pris och minsta miljöpåverkan. Vart ska jag vända mig? Jag har självklart googlat en del, men träffarna är åkerispecifika (och det kanske jag i och för sig får nöja mig med).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lokal lastbilscentral hjälper dig! Annars finns ju lokala speditörer som nordprotekt och bdx. Alltransport kanske finns i krokarna. Örnfrakt kanske kan? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även med Magnus&Roberts från ÖverTorneå. http://www.mrtransport.se/

 

annars har jag kanske en kontakt med en maskintraileråkare som köpte min senaste båt och som bor i Hjuken strax utanför Vindeln i höjd med Ö-vik. Hans båt(min gamla) ligger här i Göteborg och han åker ofta denna vägen och vidare Skåne-Norrland (Kiruna-Gällivare gruvorna). Han kanske går tom hem ibland?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack båda!

Jag fattar nu att större åkerier ofta har "linjetrafik". Örnfrakt hjälper mig och tar körningen när det finns en bra plats på en bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, BerntRobert säger:

Tack båda!

Jag fattar nu att större åkerier ofta har "linjetrafik". Örnfrakt hjälper mig och tar körningen när det finns en bra plats på en bil.

Jo, varje transportör-firma har nog superkoll på sin egna logistik.
(Större firmor inom branchen har nog råd med avancerad datorkalkyl vid varje affärstillfälle, typ gå tom/obetald hem i en returresa - eller ifrån början arrangera/ planera en sorts triangelresa där kortast/bäst ekonomi uppnås.)

Detta brukar kallas "handelsresandes problem", en matematisk ännu olöst ekvation. Bra youtube-film.

(Hmm,  ifall matte/logik/logistik faktiskt hade haft ett entydigt svar på detta klassiska "handelsresandes problem" så vore detta redan sedan länge inbakat i varje dator? Alltså tagit datortypiska <0,2 sekunder att lösa.)

 

Så är uppenbarligen inte fallet, varje speditör famlar med sitt eget favo-program?)


För så länge inte "handelsresandes problem" lösts ordentligt i grunden matematiskt - ens i sina enklaste former - så förblir detta med "logistik" mest ett sorts teoretiskt allmänt skryt??

Välkommen att fundera på varför detta med matematikernas klassiska "handelsresandes problem" är så viktigt, inte minst miljö/ekonomi-mässigt.
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med schenker, dom gör precis det du efterfrågar. Iaf så länge vagnen är smalare än 2,5m och kan lyftas med truck från sidan. Då kan den lätt lastas från sidan i vanliga lastbilsskåp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan, mikael_matsson säger:

Kolla med schenker, dom gör precis det du efterfrågar. Iaf så länge vagnen är smalare än 2,5m och kan lyftas med truck från sidan. Då kan den lätt lastas från sidan i vanliga lastbilsskåp. 

En båtvagn till en 34-36 fots segelbåt är knappast 2,5 meter bred. Mera troligt är 3-3,2 meter bred.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du vill inte köra en sådan vagn med en stor speditör som vanligen kör blandat gods, du kommer få betala alldeles för mycket då. 

Kan även rapportera från mycket säker källa ( mig själv) att även de stora drakarna räknar mycket manuellt, datorstöd har inte nått branschen på det sättet som skrivs ovan.

Redigerad av gusvo085

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan, pseudonym säger:

En båtvagn till en 34-36 fots segelbåt är knappast 2,5 meter bred. Mera troligt är 3-3,2 meter bred.

  

Ajdå, isåfall blir det ju en -bred last- transport. Över 3.10 dessutom med följebil. 

 

Annars om du får in den i skåpet, dvs max 2,50m,  betalar du ju i regel per flakmeter som godset tar i anspråk. Över 6m kan det hända grejer med priset dock, vet inte exakt hur, men som chaufför är jag instruerad att behålla sånt gods inom åkeriet istället för att omexpidera det till andra åkerier på terminalen, det är visst där man börjar få betalt på riktigt :P

 

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte ställa vagnen på kant så den blir smalare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra synpunkter och förslag. Tack för det. När det blir skarpt läge på ett objekt med känd ort och kända mått så kommer jag att ha nytta av det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...