Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst

Varför är det så ungt att hissa storen?

Rekommendera Poster

Gäst
Postad (redigerade)

Rubriken ska så klart vara "Varför är det så tungt att hissa storen"?

 

De sista två metrarna när jag hissar storen är grymt tunga. Jag måste vinscha den sista halvmetern och det är ett mansjobb. Ner går lättare. Den faller av sig själv. 

Jag har sprejat lite glid i skenan och på plastkrokarna och det gör lite skillnad ett tag. Det är dags att byta fallet till ett nytt eftersom det börjar bli slitet. Tror ni att linan är sliten som gör att storen är trög att hissa? 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Trissan i masttopp eller mastfot är kanske trasig eller kärvar. Kanske mest då fallets vajerdel ligger mot trissorna?
Kontrollera trissorna.


2. Kanske storfallet är snott kring andra fall eller kablar inne i masten och att det kärvar mer när du spänner upp storfallet?
Prova att känna på övriga fall och kablar om det är möjligt även när du spänner upp storfallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stort och tungt är seglet? Det är ju lika tungt som att bära segelsäcken med segel i, det blir ju också bredare och därmed tyngre på slutet. Har samma problem med mitt futtiga 15 kvm segel, men i stället för att svära sista metern tar jag winschen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 timmar sedan, per_62 säger:

1. Trissan i masttopp eller mastfot är kanske trasig eller kärvar. Kanske mest då fallets vajerdel ligger mot trissorna?
Kontrollera trissorna.


2. Kanske storfallet är snott kring andra fall eller kablar inne i masten och att det kärvar mer när du spänner upp storfallet?
Prova att känna på övriga fall och kablar om det är möjligt även när du spänner upp storfallet.

Kanske trissan kärvar i toppen men när jag hissar seglet så står jag vid masten och drar upp det där för att det är lättare där än att dra upp det i sittbrunnen. Ingen vajer finns. Bara lina. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
35 minuter sedan, trewq säger:

Hur stort och tungt är seglet? Det är ju lika tungt som att bära segelsäcken med segel i, det blir ju också bredare och därmed tyngre på slutet. Har samma problem med mitt futtiga 15 kvm segel, men i stället för att svära sista metern tar jag winschen

Seglet är på 33,5 kvm. 

 

Jag har haft kvinnor med som inte har klarat av att få upp det. Jag har haft erfarna seglare med och då män som reagerar på att det är så svårt att få upp det, så det är inte inom rimlig gräns. 

Jag seglar oftast ensam och tycker att det tar för lång tid och kraft av mig då jag ska hissa det. 

 

Eftersom det är dags att byta fall så börjar jag med att byta det så får jag se om det blir bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det krävs inte mycket vindtryck i seglet för att det ska bli skittungt att få upp. I nästan vindstilla kan jag enkelt dra upp det i topp utan vinsch och utan nån nämnvärd ansträngning. Ett par m/s till och jag måste vinscha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd Biltemas teflonfett. Kleta in detta i en skumplastsvamp, och tryck in den i likrännan. Fäst storfallet (och en nedhalarlina i fallet) i den och hissa den upp och ner några gånger. Denna behandling varar längre än sprej, och kan upprepas med masten rest.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv ett storsegel på ca 25m2 och på slutet används gärna vinschen med fördel för att få upp seglet samt sträcka upp mastliket. Borde inte vara så stor skillnad med 33,5m2. Men båten bör ligga i vindögat för att det ska fungera samt det krävs normalt en del armkraft för att få upp ett så pass stort segel. Så prova med att köra lite med motorn så att båten ligger i vindögat. Vad är det för båttyp och vad har du för lina till fallet, är det ett stumt dyneema-fall samt är det utanpåliggande fall? Kolla även om det kärvar någonstans vilket kan göra det onödigt arbetsamt att hissa storseglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
41 minuter sedan, Seawolf säger:

Använd Biltemas teflonfett. Kleta in detta i en skumplastsvamp, och tryck in den i likrännan. Fäst storfallet (och en nedhalarlina i fallet) i den och hissa den upp och ner några gånger. Denna behandling varar längre än sprej, och kan upprepas med masten rest.

 

Det låter som en bra lösning. Bättre än teflonsprayen som jag har använt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
38 minuter sedan, per_62 säger:

Har själv ett storsegel på ca 25m2 och på slutet används gärna vinschen med fördel för att få upp seglet samt sträcka upp mastliket. Borde inte vara så stor skillnad med 33,5m2. Men båten bör ligga i vindögat för att det ska fungera samt det krävs normalt en del armkraft för att få upp ett så pass stort segel. Så prova med att köra lite med motorn så att båten ligger i vindögat. Vad är det för båttyp och vad har du för lina till fallet, är det ett stumt dyneema-fall samt är det utanpåliggande fall? Kolla även om det kärvar någonstans vilket kan göra det onödigt arbetsamt att hissa storseglet.

Japp, vindögat är viktigt. Funkar bättre då jag har någon vid rodret så klart men eftersom jag oftast seglar ensam så är det ännu viktigare att få upp seglet snabbt eftersom jag inte kan hålla vindögat lika bra då, även om autopiloten "styr" då. Storskotet är slackt och kicken släppt. 

Det är en  masthead med innanpåliggande fall på 14 mm dyneema.

Båttypen är en Olympic Sea 42 (Jeanneau Sun Legend). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teflon eller silikonsmörjning i likrännan och på travarna gjorde riktigt stor skillnad för mig.

 

några andra saker: när jag parkerar min stor så fäster jag bommen i dirken, som håller uppe bommen. Sen skotar jag storen så bommen sitter still. När jag sen hissar är skotet för hårt spänt för att kunna hissa i topp. Alltså måste jag släppa storskotet lite innan jag hissar. Det blir också lättare att hissa. Några gånger per säsong glömmer jag det och undrar länge varför seglet inte går att hissa. Kanske har du samma fenomen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde inte vara någon större skillnad att hissa storseglet vid masten eller vid sittbrunnen om det finns vinschar på bägge ställen. Att hissa från sittbrunn är oftast enklare eftersom man samtidigt kan hantera roder, skot etc. vilket speciellt när man är ensam är en stor fördel. Att ha en autopilot borde dock hjälpa upp situationen. 

Jag har inte provat men gissar att teflonfett eller silikonsmörjning i likränna och travare behöver upprepas då och då. Vilken av dess metoder är bäst och hur länge fungerar det innan det är dax att upprepas?  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
34 minuter sedan, AndW säger:

Teflon eller silikonsmörjning i likrännan och på travarna gjorde riktigt stor skillnad för mig.

 

några andra saker: när jag parkerar min stor så fäster jag bommen i dirken, som håller uppe bommen. Sen skotar jag storen så bommen sitter still. När jag sen hissar är skotet för hårt spänt för att kunna hissa i topp. Alltså måste jag släppa storskotet lite innan jag hissar. Det blir också lättare att hissa. Några gånger per säsong glömmer jag det och undrar länge varför seglet inte går att hissa. Kanske har du samma fenomen.

 

 

Bra tänkt men jag har rutinen innan jag hissar att alltid släppa på skotet och kicken. Som du skriver så märker jag direkt om jag har glömt något av dessa två. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
5 minuter sedan, per_62 säger:

Det borde inte vara någon större skillnad att hissa storseglet vid masten eller vid sittbrunnen om det finns vinschar på bägge ställen. Att hissa från sittbrunn är oftast enklare eftersom man samtidigt kan hantera roder, skot etc. vilket speciellt när man är ensam är en stor fördel. Att ha en autopilot borde dock hjälpa upp situationen. 

Jag har inte provat men gissar att teflonfett eller silikonsmörjning i likränna och travare behöver upprepas då och då. Vilken av dess metoder är bäst och hur länge fungerar det innan det är dax att upprepas?  

 

Hissar jag seglet vid masten så vinschar jag inte även om jag har en vinsch där. Jag använder min tyngd av min kropp för att få upp seglet. Stor skillnad än om jag drar i sittbrunnen. Men detta gör jag bara då jag har någon vid rodret. Annars blir det sittbrunnen och med autopiloten på som är mest praktiskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är inte nåt annat som är felinställt då, som att bommen är monterad på fel ställe på masten eller att akterlikssträckaren (fladderlinan) är för hårt sträckt. Om seglet är urgammalt så kan det nog va tungt att sträcka ut, men det borde vara bara sista decimetern eller så.

 

annars låter det ju som att det är nåt rull eller glidlagrt som skär under belastning. Kanske kan du testa att ha en kompis som drar i fallet samtidigt som du hissar och se om det räcker för att göra det trögt. Sen kan du fästa en lina i fallet och hissa fallet till toppen och se om trögheten är kopplat till ett visst stycke av fallet.

 

Tyckte också det nån skrev om att fallet ligger emot nåt i masten som kläms åt vid belastning känns bra att kolla.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det lättare vid mastfoten än vid sittbrunnen så låter det ju som om det är någon av trissorna på väg dit som strular. För mig var det trissan i masttoppen som strulade när jag fick det kärvt, eller inte trissan utan dess bult hade efter 38år börjat äta sig ner i plåten den var monterad i vilket skapade stort motstånd i slutet av hissningen när det blev mer tryck på seglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trissan i masttoppen låter som ett bra ställe att börja felsöka. Mastar du av varje år? Man kanske inte gör det på en så pass stor båt? Mastar man av är detta en av sakerna man kollar. Bytte min trissa förra året eftersom jag såg att den var spräckt när jag gick igenom riggen.

 

Det är stor skillnad på att lägga på hela sin tyngd och att dra i något med armar och rygg. Det sistnämnda är betydligt jobbigare, så jag tror inte det skiljer så mycket i friktion mellan mastfot och sittbrunn.

 

Att det går så trögt att få upp storen är inte acceptabelt. Det låter som att något kärvar ju mer tryck du lägger på fallet. Om något kärvar slits det onödigt mycket också. 33m2 ska du få upp med armar och rygg. Själv har jag 45m2 som jag relativt enkelt får upp. Det är bara sista dm:rarna när jag lyfter bommen och sträcker upp seglet jag behöver ta till vinschen.

 

Annars tycker jag att du gör helt rätt när du hissar. Seglar också mycket själv. Släpper du kick och skot behöver du inte vara dikt i vindögat. Det räcker att du är innanför kryssvinklarna.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ja det är så, jag har båten i året runt så det skulle kunna vara trissan. 

 

Tack för alla tips. Ser det som två möjligheter, trissan och sliten lina. Jag börjar med att byta linan som ändå är sliten och ska bytas. Om inte det hjälper så får jag skicka upp dottern i toppen och se hur trissan snurrar eller inte.

 

Najs boys

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skickar väl inte upp henne i det aktuella fallet....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När mitt storfall gick av så löste vi det provisoriskt med ett löst block i masttoppen och ett utvändigt fall. Det blev stor skillnad i vilken kraft som behövdes för att hissa. Så fort man drar en tamp över en trissa så förlorar man ganska mycket kraft. För att undvika detta så ska det vara stora, kullagrade trissor.

 

Biltemas PTFE-fett är en underbar produkt som kan få fart på det mesta. Bör tillhöra standardutrustningen ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan, Thallatha säger:

Finns det ingen klättringsbar mastkran!?

Jo men bara 10 meter hög i mitt närområde. Saknar 7,5 meter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Per 62 nämnde tidigare möjligheten att fallet ligger snott runt en annan lina i masten. Undersökte du det vidare? Det låter ju annars som en rimlig förklaring. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
44 minuter sedan, mikael_matsson säger:

Per 62 nämnde tidigare möjligheten att fallet ligger snott runt en annan lina i masten. Undersökte du det vidare? Det låter ju annars som en rimlig förklaring. 

Borde det inte ha varit trögt hela tiden i så fall och inte kommit smygande? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du drar väl inte in snabbreven för att få bort de linorna från sittbrunnen. De är tröga att dra ut igen meddelst storfall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan hända att storfallet ligger runt någonting annat inne i masten och när du tar i på slutet så kan det kärva kring andra fall och kablar. Eller så har du problem med trissan i toppen. Att klättra upp kan man ju alltid men med säkerhetslina och kanske inte hissas upp med det aktuella storfallet. Enklare med en högre mastkran. Det ska inte vara blytungt att hissa upp ett storsegel och som sagts tidigare, åtgärda innan något kanske går sönder eller fallet fastnar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Silverfox59 säger:

Borde det inte ha varit trögt hela tiden i så fall och inte kommit smygande? 

Jo det är sant,  jag såg inte att du skrivit nånstans att problemet kommit smygandes. 

 

En annan tanke slog mig. Om dina fall är slitna och ska bytas snart och storen är tröghissad.... så är det kanske tid att masta av båten och se över hela riggen när fallen byts. När gjordes det senast?

 

Då får du ju tillfälle att syna alla vant, stag och spridare etc, smörja likrännan, trissor och kanske stryka lite paraffinolja på masten om du vill snygga till den.  Innan påmastningen sen smörjer du alla vantskruvar och sätter i nya saxpinnar eller låsringar där det behövs. 

Ett par timmars pyssel till en låg kostnad och du kan lita på riggen sen, och förhoppninsvis hissa storen lätt.  

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
12 timmar sedan, fredriklindell säger:

Du drar väl inte in snabbreven för att få bort de linorna från sittbrunnen. De är tröga att dra ut igen meddelst storfall. 

Också en tanke men nej, de rör jag inte för denna skull. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...