Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
papperslapp

Lagning av skrov, Ryds 405

Rekommendera Poster

Hejsan

Som nybliven båtägare är jag helt okunnig när det kommer till att laga skrovet på en plastbåt (glasfiber?).

Båten jag nyligen har köpt har ett litet hål, se bild. Båten är en Ryds 405, från tidigt 90-tal. Vet inte om det är plast eller glasfiber (eller är det samma sak?!)

 

Kan någon här inne tipsa mig om hur jag gör för att på enklast bästa sätt lagar det?

 

Tacksam för svar!

Maria

hål i båt.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser inte ut som att det är hål rakt igen skrovet? Jag tycker det snarare ser ut att vara en gammal gelcoatskada, och med tanke på att det är botten av båten så behöver det ju kanske inte vara världens snyggaste lagning. 

 

Jag skulle helt enkelt skrapa/slipa bort allt löst, och kanske 5cm runt om skadan, och sen kladda på lite epoxispackel. Görs det någorlunda jämt från början så behövs nog inte slipning efteråt, men det beror nog mest på hur mycket perfektionist du är. Sen är det bara bottenmåla om så önskas innan du sjösätter båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar No_jah!
Nä det ser inte ut att vara hål rakt igenom skrovet. 

 

//Maria

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det man kallar plastbåt, är en båt av glsfiberlaminat. Dvs - den är byggd av tunna glastrådar som man limmat ihop med polyseterplast (i regel). 

De  flesta båtarna byggs i en vaxad form. Först lägger man på polyesterplast med färgpigment i  - Gelcoat och sen laminerar man upp skrovet med glasfiber och polyseterplast. Invändigt kan man måla med topecoat. Gelcoat som man bladat i lite vaxlösning i - för att ytan inte skall klibba tills dödar.

Tycker nog att det ser "värre" ut än en luftblås i gelcoaten som gått sönder, som No_Jah tror.

Nu skall du inte få noja för det.

Till höger på bilden ser det ut som det fortsätter en spricka..

Slipa bort gelcoaten och kona slipningen mot det skadade - även längs hela sprickan. All ev löst material skall bort. 5 cm runt är inte så dumt mått. 

 

utkoning.png.0fcbcb223eda5bdcb8bbed880206fd49.png

 

Det röda är i princip det som skall slipas bort och också skall ersättas med nytt laminat.

Bara att uttrycket att kladda på epoxyspackel, får det att vända sig i magen.

Kladda - det gör barnungar.

Epoxyspackel har man för att jämna till ytan efter lamineringen, om man inte fått det riktigt slätt.

Jag använder alltid BILTEMAS lamineringsepoxy och väv, vid reparationer under vattenlinjen.

 

Rent hållfasthetsmässigt duger det med glasfiber och polyesterplast, men det finns en del fördelar med epoxy.

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-2000017845/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-2000020523/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Glasfibervav-2000023907/

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-2000020229/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Mikroglasballonger-2000020410/

 

Sen behöver du blandnngsbunkar 2 st

Rörpinnar - jag brukar använda avbrutna tumstockar

kniv att skära glasfibern med

billiga penslar

Aceton


Jag brukar ställa en bunke plant. Slå i tex 10 mm bas - mäter med tumstocken. Sen slår jag i härdare så det blir 15 mm i bunken. Blandar ytterst noga. Häller och skrapar ner hela blandningen i en ny bunke och blandar ytterst noga en gång till.

När jag laminerat upp skadan och den härdat slipar jag över den så det blir så slät som möjligt. Finns det några ojämnheter kvar spacklar jag med egentillverkat epoxyspackel. Efter avslipning av spacklet brukar jag måla över hela lagningen med ren lamineringsepoxy.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför överdriva slipa rent på med lite glasfiberspackel slipa torka med thinner eller aceton  på med epoxifärg det kan du köpa en liten skvätt av någon billackerare och sedan bottenfärg.

Skadan är bara i gelcoaten och glasfiberspackel blir klockrent att använda.Du kan även använda gelcoatspackel men kladdigt att hålla på med.

Om man av någon anledning slipar bort bottenfärgen mm och kommer fram till gelcoaten så ser man att det är sprickor lite här och där beroende på grundstötningar mm.  skall man då laminera om hela båten tror inte det.

Hade några liknande skador på mina båtar som jag fixat under åren,värre är om du har en riktigt stor krosskada på flera dm och det bara rinner en massa vatten när båten står på landbacken eller trailer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Thallatha säger:

Det man kallar plastbåt, är en båt av glsfiberlaminat. Dvs - den är byggd av tunna glastrådar som man limmat ihop med polyseterplast (i regel). 

De  flesta båtarna byggs i en vaxad form. Först lägger man på polyesterplast med färgpigment i  - Gelcoat och sen laminerar man upp skrovet med glasfiber och polyseterplast. Invändigt kan man måla med topecoat. Gelcoat som man bladat i lite vaxlösning i - för att ytan inte skall klibba tills dödar.

Tycker nog att det ser "värre" ut än en luftblås i gelcoaten som gått sönder, som No_Jah tror.

Nu skall du inte få noja för det.

Till höger på bilden ser det ut som det fortsätter en spricka..

Slipa bort gelcoaten och kona slipningen mot det skadade - även längs hela sprickan. All ev löst material skall bort. 5 cm runt är inte så dumt mått. 

 

utkoning.png.0fcbcb223eda5bdcb8bbed880206fd49.png

 

Det röda är i princip det som skall slipas bort och också skall ersättas med nytt laminat.

Bara att uttrycket att kladda på epoxyspackel, får det att vända sig i magen.

Kladda - det gör barnungar.

Epoxyspackel har man för att jämna till ytan efter lamineringen, om man inte fått det riktigt slätt.

Jag använder alltid BILTEMAS lamineringsepoxy och väv, vid reparationer under vattenlinjen.

 

Rent hållfasthetsmässigt duger det med glasfiber och polyesterplast, men det finns en del fördelar med epoxy.

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-2000017845/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-2000020523/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Glasfibervav-2000023907/

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-2000020229/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Mikroglasballonger-2000020410/

 

Sen behöver du blandnngsbunkar 2 st

Rörpinnar - jag brukar använda avbrutna tumstockar

kniv att skära glasfibern med

billiga penslar

Aceton


Jag brukar ställa en bunke plant. Slå i tex 10 mm bas - mäter med tumstocken. Sen slår jag i härdare så det blir 15 mm i bunken. Blandar ytterst noga. Häller och skrapar ner hela blandningen i en ny bunke och blandar ytterst noga en gång till.

När jag laminerat upp skadan och den härdat slipar jag över den så det blir så slät som möjligt. Finns det några ojämnheter kvar spacklar jag med egentillverkat epoxyspackel. Efter avslipning av spacklet brukar jag måla över hela lagningen med ren lamineringsepoxy.

Tack för väldigt utförligt svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Kajja säger:

Varför överdriva slipa rent på med lite glasfiberspackel slipa torka med thinner eller aceton  på med epoxifärg det kan du köpa en liten skvätt av någon billackerare och sedan bottenfärg.

Skadan är bara i gelcoaten och glasfiberspackel blir klockrent att använda.Du kan även använda gelcoatspackel men kladdigt att hålla på med.

Om man av någon anledning slipar bort bottenfärgen mm och kommer fram till gelcoaten så ser man att det är sprickor lite här och där beroende på grundstötningar mm.  skall man då laminera om hela båten tror inte det.

Hade några liknande skador på mina båtar som jag fixat under åren,värre är om du har en riktigt stor krosskada på flera dm och det bara rinner en massa vatten när båten står på landbacken eller trailer.

 

Tack för lugnande svar! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...