Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Daniel-A

Mastkranar Västkusten

Rekommendera Poster

Var finns det höga klättringsbara mastkranar i Bohuslän? Behöver fixa nåden Windex och vindmätaren. Masttoppen är  en bit över 15 m från vattenytan. Vet bara att Grefab har bra kranar i Göteborg. Slipper helst båtmansstol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, Grefabs mastkranar, då jag aldrig använder sådan vet jag inte hur höga de är.

Men det finns ju minst en i varje grefabhamn.

 

-Men du, du har inte funderat på att smyga in till en badplats och låna hopptornet?

Bättre och säkrare arbetsmiljö och det är ju vanligvis "segelbåtsdjupt" inunder dessa torn.

 

Jag hjäpte farsan en gång, en Olsson 88, inte jättehög mast, men hopptornet vid badplatsen i Mollösund användes den gången sent på kvällen.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hopptorn som är 15 meter höga tvivlar jag på finns.


Det blir nog snarare nån bro i så fall. Bron över till Skaftölandet är 15.4 m enligt sjökortet. Hyfsat väderskyddat läge också, men kanske svårt att ligga där ostört med tanke på att vi är inne i högsäsongen för båtlivet här på västkusten.

https://kartor.eniro.se/m/g3fOc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger i GREFABhamn och hjärtligt trött på parasitbåtar som blockerar våran kran på våren.

Även riggarfirmor blockerar kranen när de har sålt eller riggar en båt som inte har GREFABs-avtal.

Vi båtägare betalar en tilläggs avgift för vår mast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den nordligaste klättringsbara mastkranen som jagkänner till i Bohuslän är i Valbodalens småbåts hamn, Lysekil. Den norr hamndelen. Det finns två mastkaranar och har för mig att den ena är lite högre. 

Har en 10 m hög mast och det har funnits en hel del kvar av matkranen när jag jobbat på masttoppen. Skall gå dit nån dag och byta pilen på Vindexen, som nån klantskalle lyckades bryta av mot en lägre mastkranen dag när jag skulle lägga till.

Jag var förövrigt ensam ombord.Till mitt förvar vill jag anföra de svåra ryggsmärtorna jag led av just vi tillfället, och kanske just därför en mycket misslyckad tilläggnigsmanöver. :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, smoegen säger:

Att hyra en Skylift kan vara en ide?

Kanske det, tag en Glanil innan.

Jag har använt skyliftar och hävare vid diverse högjobb, men att stå i en skyliftkorg 15 meter upp i luften som inte har stöd mot något annat än en segelbåtsmast rekommenderar jag inte, det är ordentligt svajigt även vid bleke. Det går an att måla vindskivorna på huset från korgen, när den får stöd från husfasaden, men fritt utan stöd, 15 meter upp, nej, inte ens om det är en väldigt stabil lift med långa stödben... Jag hade valt båtsmansstolen.

 

Näsets båthamn är privatägd, där finns en stor mastkran som man kan hyra för någon timmas jobb.

Ja Grefab är griniga på snyltgäster, dess båtplatshyresgäster är ännu grinigare.

Dessutom blockerar båtar vid mastkranen den enda nu fungerande sugtömningsstationen i Hinsholmskilen.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...