Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
lawea

En propellerfråga igen....

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Båten i fråga är en Flipper 666HT med 4.3EFI. Har nyss monterat en 19" Solas Rubex 4 rostfri. Betydligt bättre styrrespons så den verkar greppa bättre än den 21" 3-bladiga rostfria vi körde med ifjol. Så långt allt bra.

 

Min fundering är om stigningen är rätt. Jag får ut 43 knop vid 4.200rpm. WOT på en 4.3EFI 4.400-4.800rpm, så den kanske borde varva lite mer? Om båten toppar 39 eller 43 knop spelar inte så stor roll. Det är viktigare för mig att snabbt komma upp i plan. Normalt marschar vi på ca 3.000rpm. Just nu innebär det ca 27 knop.

 

Vad tror ni som kan mer om propellrar än jag? Ska jag testa gå ner i stigning eller stanna kvar på 19"?

Redigerad av lawea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gått ner ett steg i pitch för att motorn skall få det lite lättare.

 

Viktigt dock att komma ihåg att man enbart kan jämföra pitch på samma modell. En 19" av nåt annat än Rubex kan ge ett anna resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte att jag kan återkoppla lite om utfallet.

 

Jag bytte till en 17" Solas Rubex 4. Först hade jag problem med vobbel/obalans men när propellern fått ett återbesök hos Propellertrim för kontroll och navbyte blev det bättre. Fortfarande något råare gång i lågfart dock. Inte så att det stör men jag upplevde den tidigare rostfria 3-bladiga som mjukare i gången.

 

Slutresultatet blev bra! Ca 26 knop vid 3000rpm och motorn varvar nu ut helt och toppfarten landade på 42-43 knop. 18" hade nog varit optimalt, men det finns inte. Maxvarvet är nu något över 4800rpm, men lite koll får man väl ha själv och långa fullgaskörningar gör man ju inte så ofta. Överlag bättre "grepp" och snabbare upp i plan. Tillsammans med Mente Marins automatiska trimplan blev det en rejäl uppgradering i sommar :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...