Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Valand

Ljudisolera utombordare?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Någon med tips på hur man hade effektivt kunnat ljudisolera utombordaren? Sitter mycket i båten sommartid då jag kuskar folk och hade gärna sluppit oljudet från utombordaren dryga metern bak, som i mitt fall är Evinrude 60HP -14(och 30).

 

Hade man kunnat använda för exempel motorkapell i tyg men sy ut det lite för att rymma något sorts ljuddämpande tyg eller finns det något ljuddämpande material för användande inuti kåpan? Eller kommer det bli för varmt för motorn?

 

Mvh

Evinrude kapell.jpg

Evinrude kapell 4.jpg

Redigerad av Valand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågar du mig bör majoriteten av ljudet bör härröra från vibrationer i båten och insugsljudet från motorn. Att montera motorn på en gummiplatta mellan motor och båt brukar hjälpa lite med vibrationerna. När det gäller ljudet från motorn, tror jag en kåpa likt den på gamla Flipper 575 är bäst. Den kan man sedan isolera med lämplig absorbent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog är det avgasröret som det allra mesta oljudet från en motor kommer. Se bara på mopeder jämfört med motorcyklar. En moppe på 50 kubik låter ju en storleksordning kraftigare än en 400 kubik motorcykel, för att motorcykeln har korrekt ljuddämpning, medan mopparna i princip saknar ljuddämpning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever inte att vibrationerna från båten skapar nämnvärt oväsen, men kåpan kan ju vara en god idé. Den skulle kanske varit i något genomskinligt material kanske, känns som man vill uppsikt över vad som händer med motorn, tilt och liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

2t låter annorlunda än 4t och den stora skillnaden på en utombordare jämfört med moped och motorcykel är att utombordarens avgaser till allra största delen går ut genom vattnet i högre farter. Skillnaden i ljud blir uppenbar när man kör en utombordare på land vid exvis konservering.

 

Racemotorer som exvis gamla Mercury XR2 och gamla OMC V8 snurror hade utsläpp över ytan och de lät grymt för oss som gillar motorljud:) Inte lika kul att ha på familjebåten däremot;)

 

Det övre avgasutsläppet finns till för att motorn inte orkar trycka ut avgaserna genom vattnet optimalt på tomgång och i fart bildas ett undertryck som hjälper till att dra ut avgaserna genom propellercentrum.

 

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flippers motorkåpa nämndes tidigare, men jag har sett liknande lösning även på andra båtar, och vill minnas, om jag inte minns fel, att exempelvis Uttern 6000 kunde levereras med en kåpa över motorn mot pristillägg.

Dessa var gjutna i glasfiber, täckte ungefär halva motorn, var ljudisolerade med någon fyllning eller med en ljudabsorberande matta, således inte alls genomskinliga. Dessa skruvades fast med gångjärn i framkant och hölls i övrigt på plats med gummilinor, eller -stroppar, som gav efter när man tiltade upp motorn.

 

Då de var öppna bakåt riktade de ljudet åt det hållet. Det blev inte tyst ombord, men det blev iallafall klart bättre med denna kåpa nedfälld.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag funderar på att sätta dit någon form eller en skärm av pulpitrör och sätta plexiskiva för siktenm annars "kapelltyg" av något slag. 

Märks relativt stor skillnad i min båt om jag har kapellet ihoprullat ovanpå ryggstödet till aktersoffan eller om någon sitter framför motorn.

Vet inte vad du har för båt men kanske sitter pulpiträcke som du höja med skruvfästen eller svetsa om hos en smed.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kåpa som den Uttern hade gör en avsevärd skillnad. Har sett en hemmagjord variant i plywood. Kåpan ska helst göras i ett lite tyngre material och isoleras men en bra (=vågig) ljudämpningsmatta invändigt. Enklast är nog att plasta upp kåpa, gör en form av tex härdad masonite och brädor så blir ytan ganska bra och man behöver inte slipa så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Båten är en Båtskär 600. Ser att båtproducenten gör(ellar har gjort?) http://www.bd-plastindustri.se/skoter.htm olika kåpor i genomskinlig lexan. Kanske de kan göra en på beställning, det underlättar ju med passformen, då de gör själva båten.

 

Om man skulle göra med den "dubbla väggar" för att göra den än mer ljudisolerande?

 

Vill gärna att den är genomskinlig då jag behöver ofta ha koll på trim/tilt och höjden på motorhissen/jack-platen(se ex.bild) då jag ofta passerar grunda områden.

 

Atlas Micro.jpg

Redigerad av Valand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, att rikta ljudet bakåt - istället för att kväva/dämpa - kan som sagt vara en bra princip.

I forumtråden har ordet "parabol" inte nämnts tidigare så det kanske är dags.
Ljud kan i sådana studsa enligt vissa matematiska regler.

Förmodligen har alla läsare av detta inlägg någon gång testat lekplatsers märkligt tydliga ljud-överföring?
ljud.parabol.jpg.71a1e6681338c5b2a284cd80eb07ce39.jpg
Typ vanligt prat hörs tydligt på 40 meters avstånd, "sändarparabolen" riktar ljudet i en hyfsat smal stråle i en viss riktning. (Mottagarparabolen finns exakt i den riktningen och samlar sedan ihop den ändå litet spridda ljud-energin och förstärker ytterligare, men men.)

Nå, hade jag själv haft en bullrig utombordare så skulle jag övervägt "parabol-principen" vid konstruktion av en bakåtriktad kåpa.
För varje "bortsänt" buller innehåller naturligtvis sin energi, följaktligen blir det vid bortsändande en smula mindre ljudenergi kvar "ombord"!? (Att försöka dämpa bort bullerenergi ombord på båten med fiffiga dyra och tunga dämpmaterial blir rimligen lättare ifall en viss del redan "sänts bort".)

Mitt tips: fundera på "parabolprincipen", och inte bara på kväv/dämpning, ifall du skall fixa en egen motorkåpa. Parabolens yta skall reflektera maximalt, inget dämpande material där inte. (En bra motorkåpa öppen i aktern borde därför ha parabolform framtill utan dämpmaterial, på trattens bakåtriktade sidoväggar kan sådant ljuddämpande material vara bra?)

Redigerad av Thomas-1
Nya forumplattformens idioti! Går inte längre att ta bort dubbelpostning??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon improviserad exempelbild, Thomas-1? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nja en parabol kanske inte är så smart, man vill ju inte rikta ljudstålen. Troligen tvärt om, få en bred ljudspridning akter ut. Enklast är ett bullerplank. Men antingen en skiva med ljudabsorberande material för att dels minska risken att ljudet studsar mellan väggarna (jfr tunnel) men framförallt för att ljudet inte ska sätta bullerplanket i rörelse så att det emiterar ljudet framåt. Enklast då med dubbla rutor och luftspalt som ett bullerdämpande fönster. Kan ju bli riktigt tjusigt.

 

Den dagen jag får en V12:a så ska jag ha reflektorer så att båtar bakom och på sidorna också får njuta av ett riktigt härligt motorljud.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Valand säger:

Någon improviserad exempelbild, Thomas-1? 

Tyvärr, nya forumplattformen verkar vara gjord för att orsaka felaktiga inlägg. Babbla är tidens melodi och noga utarbetade inlägg motarbetas. Arrgggh, tar några dagars paus!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt är ju att köra fortare än ungefär 662 knop.

Men klart, blir du sedan inte döv av ljudbangen kan du ju få andra allvarliga skador i öronen av turbulensen...

 

Jag tror nog mer på kombon av en tung och välisolerad kåpa, som skickar de ljudvågor bakåt som den inte dämpar.

Tyvärr, den genomskinliga varianten tror jag inte alls på.

Har du inga trimindikatorer för iallafall trimvinkeln?

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Liten uppdatering. Pratade med båtproducenten och det var inte försvarsmässigt i pris att formgöra EN st i lexan utan han rekommenderade mig att få en glassmästare att bocka till en kåpa i 3 mm lexan - polykarbonat(kan kallbockas).

 

Han menade dock att det skulle kunna bildas kondens om man valde en 2-väggs lösning med vid eftertanke borde det väl inte skilja sig så mycket i kondensbildning 1 vägg kontra 2, eller så får man fundera fram en lösning på kondensfrågan också(Kanske ett u-format "luftskoperör" på sidan, eller krävs det varm luft för hindra kondens?)

 

Funkar inte den andra väggen(blir ju egentligen i mindre kåpa i den större kåpan) så får man väl ta bort den, lite beroende på pris.

 

Trimindikator kan man inte förlita sig på, på den andra jämngamla motorn(dock 30HK men samma reglage) lever mätarn sitt eget liv och studsar upp ned lik ungkorna på vårsläppet.

 

Man kan likna min körning med bilkörning stads- kontra landsvägskörning, stanna, tilta, hissa upp motorn, köra sakta, stanna, sänka motor, tilta, gasa, repetera istället för starta motor och en timmes gasibotten.

Redigerad av Valand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan, Valand säger:

Han menade dock att det skulle kunna bildas kondens om man valde en 2-väggs lösning

 

Fråga nästa gång varför man har minst två rutor i ett fönster!

 

Kallbocka  Lexan går ju bra men använd inte vanlig  polykarbonat, den är inte UV-beständig. Limma ihop de båda delarna med lite distans, min 5 mm. Se till att det blir tät och gör det en kall vinterdag när luftfuktigheten är som lägst.

Kan vara enklare att plasta upp men med ett fönster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan, bhemac säger:

 

Fråga nästa gång varför man har minst två rutor i ett fönster!

 

Kallbocka  Lexan går ju bra men använd inte vanlig  polykarbonat, den är inte UV-beständig. Limma ihop de båda delarna med lite distans, min 5 mm. Se till att det blir tät och gör det en kall vinterdag när luftfuktigheten är som lägst.

Kan vara enklare att plasta upp men med ett fönster.

 

Fönster är ju dock täta och där skvätter nog inte fullt like mycket vatten som vid en utombordare.

 

Tips på vilken och var jag hittar önskvärd lexan eller ska jag fråga glassmästarn helt enkelt?

 

Istället för att limma tänkte jag använda genomgående bult med distanser mellan väggarna/kåporna. 

 

5 mm var väl ändå ganska lite som distans? Vilket mått blir bäst ur ljudisolering perspektiv?

Redigerad av Valand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.plexiglasbutiken.se de är bra.

Bulta går bra men lägg lite MSP så det inte kommer fukt mellan plastskivorna.

Svårt att säga vad som är optimalt mellanrum, kanske 1-2cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite osäker på hur man ska få det tätt mellan skivorna, hur ska man gå till väga för att försluta de i kanterna med ett mellanrum på låt oss säga 20 mm? Remsor? Och hur fäster man de?

 

Behövs det vara tätt mellan väggarna/kåporna, kommer det göra nån skillnad?

Redigerad av Valand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror fortfarande på att ljuddämpningen primärt måste ske vid avgasröret. Tänk på ovan nämnda motorcyklar, som är rätt tysta, trots att större delen av motorn är helt exponerad. Ingen ljuddämpande kåpa alls.


Farsan hade under några år en sån här. "Symaskin" är det jag först associerar till när jag hör ljudet av en sån. Hela motorn okåpad.

maxresdefault.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ljudisoleringens skull behöver det inte var supertätt, för fukten däremot.

Eftersom jag är en modern människa så hade jag plastat upp kåpan och satt en tv-kamera ;)

Annars tror jag trälister och MSP är enklast.

--

Avgaserna ger mycket oljud men inte så mycket om de går ut under vattnet. Jfr en inombordare, avgaserna går ut långt akterut, ändå krävs ganska omfattande ljuddämning runt själva motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller plastad kåpa med ruta av lexan för insyn?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, bhemac säger:

Avgaserna ger mycket oljud men inte så mycket om de går ut under vattnet. Jfr en inombordare, avgaserna går ut långt akterut, ändå krävs ganska omfattande ljuddämning runt själva motorn.


Jag har aldrig varit på en båt med inombordare sen jag var på morfars jolle med tändkulemotor för 32 år sen, så jag saknar referenspunkter där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...