Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
grubbe

Mekanikern sa motorn är skrot?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en 4-taktare -98 som fungerade när jag ställde av den vid vintern, tog den sen till meken nyligen och bytte kamrem och trodde jag skulle sjösätta den sen, en auktoriserad meck.

 

Efter han bytt remmen fungerar inte motorn och han ringde redan från butiken att han fick fel, "check engines" som blinkar 4 ggr på displayen och 3 pip signaler. Googlade att detta är "cranckshaft position sensor"

Mecken säger hela motorn är skrot, att han tror den legat under vatten, allt är rostigt och motorer inte ska se ut såhär. Mycket riktigt var båda givarnas kontakter rostiga och dom sitter vid kamremen.

han frågade om jag haft pressening över motorn vilket jag haft över vintern. Kan en motor rosta sönder för det? Finns ju tom båtöverdrag för motorer att köpa.

 

jag tog hem den för jag trodde batterierna var slut vilket dom var, och att han försökte mjölka mig på mer pengar. Sandpapprade sen givarnas kontakter och ladda batterierna men den vägrar starta och "check engine"

Nu står jag med en motor som inte en startar när jag servat den på hösten och bytt kamrem för nästan 7000 kr.

 

Kan båda givarna gå/rosta sönder under vinterförvaringen på detta vis? 2 andra mekar jag pratade med på telefon efteråt trodde han gjort något fel vid kamremsbytet.  Alla mekar är auktoriserade.

 

Jag lägger upp några bilder hur min motor ser ut, är den verkligen så risig? lite rostiga skruvar och på svänghjulet, sen har färgen släppt och det börjat pulvra sig lite vid motorblocket, men så blir det väl av värmen från motorn att färgen släpper? Den är enda nästan 20 år motorn.

 

Jag är helt ny på båtar men känner mig lurad på något sätt, aldrig vart med om jag lämnat in en bil för service sen fungerar den inte sen. . Skulle uppskatta kommenterar om allt över hela denna situationen och hur motorns skick ser ut.

 

Mvh grubbe

 

 

IMG_0536.JPG

IMG_0535.JPG

Redigerad av grubbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om att Suzukin ser lite väl rostig ut, men gick den i höstas skall det gå att får ordning på den. Att täcka motorn helt är inte bra, det behöver komma in luft. Att det skulle göra motorn obrukbar på 6 mån ser jag däremot som osannolikt. Motorn kanske har varit under vatten före din ägo?

 

Hur som helst tror jag att detta går att lösa. Det kan vara läge att gå till en annan mek som får ge ett andra utlåtande. Han kommer sannolikt att byta sensorn + ev rätta till nåt fel och du får tillbaka en motor som går, men kanske inte är i bästa skick...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina motorer har alla sett bättre ut under kåpan trots att vissa varit från -70 och 80 talet, så det är inte normalt även om det i sig inte behöver betyda att motorn är bortom räddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inga speciella kunskaper om denna motor, men kan det vara så att remmen är felmonterad? Det kan räcka med att remmen sitter en kugge fel för att motorn inte ska starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätter mina pengar på att han missat med kamremmen. Och har han missat med remmen så kan nog motorn vara skrot, så där kan han ha rätt. Tror inte på att rosten skall göra detta. Varningen säger väl att positionen är fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fungera denna givaren som den gör på en bilmotor så skrotar man inte motorn.

den styr tändning och bränsleinsprutning, så han har nog missat vid kamremsbytet och vill inte erkänna sitt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så vad ska jag göra då? Ska jag lämna in den hos honom igen eller hos en annan verkstad som får titta på vad som hänt?

 

jag funderar på lämna in den hos honom och säga att jag ska vara med och titta när han felsöker/mekar och varenda pinal han gör med motorn...så han inte blåser mig.

 

Han har inte skickat ut faktura heller på 1 månad för kamremsbytet vilket jag tycker är skumt. Det är en auktoriserad liten verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Punkt 1 Varför bytte han remmen om han sedan dömde ut motorn????  Punkr 2 Om han ansåg motorn vara skrot.. varför ena börja jobba utan att tala med kunden??????? Jag beklagar.. men verkstan har brustit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, byt firma.

Den ursprunliga firman har redan dömt ut motorn som skrot så chansen att han plötsligt lyckas laga motorn är inte stor.

 

Får du ytterligare ett besked att motorn är skrot är ju saken klar och går den att laga är ju det bra. Då har du en hel motor med ny kamrem.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att vrida runt motorn för hand, och känn efter att det inte kärvar eller skorrar mekaniskt och att det föreligger kompression på vardera av cylindrarna vartannat varv. 
Gör det det så kan övriga fel som göra motorn skrotfärdig är om det korroderat hål mellan oljesystemet och kylsystemet.
Men framförallt så be firman att tala om exakt varför de anser att motorn är skrot. Påpeka att du vill ha orsakerna till deras påstående skriftligen, så att du därefter kan rådfråga andra sakkunniga om dessa orsaker är relevanta.
Sen är det så att om du anlitar någon annan så har du därmed förstört dina möjligheter att få en lagenlig reklamation genomförd. Firman skall få  försöka åtgärda sina fel två gånger, först därefter om felen är kvar, så har du rätten att gå till annan firma.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hm. Två frågor här egentligen, eller hur?

 

1. En tekniskt fråga.

Vad är fel med motorn? Ganska sannolikt att remmen är ett eller flera kugg fel?

 

2. En konsumenträttslig fråga.

Om jag fattat det rätt så kostar kamremsbytet 7000 kr men du har inte fått någon faktura? Vad händer om du vänder dig till en annan mek? Vad gör du om/när det kommer en faktura på 7000 kr från den ursprungliga meken (inte troligt, men möjligt)?

Konsumenttjänstlagen gäller. I ditt ställe skulle jag ha reklamerat tjänsten till meken. Han skulle antingen initialt ha avrått från reparationen (om han tyckte motorn var skrot) eller ha utfört reparationen fackmannamässigt. Vill du ha lagstöd så ska du reklamera till honom och han har då rätt att söka avhjälpa felet. Om han inte vill eller kan det, så har du ingen skyldighet att fullgöra din del av avtalet, d.v.s. att betala. Om du inte reklamerar till honom utan går direkt till någon annan, då har du inte gjort det du ska enligt konsumenttjänstlagen. Den ursprungliga meken kan då kräva dig på betalning.

 

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumenttjanstlagen/

 

"Seawolf" hann före och har rätt i sak.

 

Redigerad av BerntRobert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Han sa inte motorn är helt förstörd eller skrot, men han sa han aldrig sett en så rostig och rutten, att givarna och svänghjulet var rostiga och sabbade, att den inte ska se ut såhär, att den ser ut ha legat under vatten och skaka på huvudet och i andemening det bara var skit/skrot typ. Att jag gjort en dålig affär.

 

kamremsbytet kostade 800 kr material+ 1.5 timmes jobb, så 1800-2000 kr kanske sa han.

 

Ok han går på semester nästa vecka och min trailer är på verkstad tills i EM, får lämna in den imorgon bitti och hoppas han hinner fixa den innan helgen om konsumtlagen ska gälla, annars står jag utan motor tills augusti nästan. Har inte hunnit sjösätta båten överhuvudtageto ch det är min första sommar med båten, köpte den i början av sep förra året och körde 4 veckor.

 

Jag kollade allt på motorn när ja köpte den och aldrig har jag sett någon guide som säger man ska skruva av kamremslocket och titta där under, utan bara kolla kompen, kylvatten, servicehistoria, propeller axel och om allt ser bra ut från utsidan.

Redigerad av grubbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sådant som får en att bli en DIY (do it yourself).

 

Person A vill lämna sin motor för ett enkelt kamremsbyte. Antar att motorn går som den ska innan den lämnas in. Motorn lämnas in för en basic service, inga djupa ingrepp.  Mekanikern gör ett dåligt jobb som resulterar i att motorn går inte alls efter service.

 

Kan anta att mekanikern är 20-25 års åldern har förmodligen dåliga betyg. Vilket följs av dåligt självförtroende som inte kan erkänna sina misstag.

 

Vilken firma lämnades motorn in på?

 

Ja, din motor är lite rostig men det ser ut som främst ytrost. Inget jag skulle oroa mig över. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle ju tippa på att remmen sitter fel.

Dock "crankshaft position sensor", det är ju vevaxeln och inte kamaxeln, så steg ett skulle ju kunna vara att kolla över givarna. Är de allmänt dåliga, eller ärjade kontakter, så kan det ju ha kommit nåt efter att han har tagit isär och satt ihop igen (med tanke på hur det faktiskt ser ut under kåpan)

 

Nåt som skulle vara riktigt tråkigt är ju om han har satt remmen fel, provat starta, och det har krockats mellan kolvar och ventiler. Vet inte hur det är med dessa motorer, om det finns plats eller inte, men har det hänt är det väl skrot antar jag. Då har du ju nåt att klaga på i alla fall!

 

Men, som tidigare nämnt, tänk på att inte låta nån annan (eller du själv) göra nåt förhastat med motorn innan verkstaden fått chansen, annars är du rökt om det skulle visa sig att han faktiskt sabbat motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den inte startar och blinkar felkod tyder snarare på att motorn inte får kontakt med sensorn eller får orimligt värde, än att kamremmen monterats fel.

Oftast startar motorn med en rem som står 1-2kuggar fel, men går dåligt. Det är dock inget svårt jobb att byta, så tror nästan mer på kabel eller sensorproblem. Man lossar ju kamaxelsensorn och ev vevaxelnsensorn vid rembyte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Mange249 säger:

Att den inte startar och blinkar felkod tyder snarare på att motorn inte får kontakt med sensorn eller får orimligt värde, än att kamremmen monterats fel.

Oftast startar motorn med en rem som står 1-2kuggar fel, men går dåligt. Det är dock inget svårt jobb att byta, så tror nästan mer på kabel eller sensorproblem. Man lossar ju kamaxelsensorn och ev vevaxelnsensorn vid rembyte...

Och om dessa kontakter dessutom är dåliga med tanke på hur resten ser ut kanske det inte blev kontakt sen... klart troligt scenario. 
Frågan är dock om man ska ge sig på detta själv, eller om man ska reklamera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi för en stund antar att det är givar eller kabelproblematik pga ålder/slitage är det inte mekens fel att motorn inte fungerar efter reparationen. Däremot skall han såklart inse att om motorn gick innan han mekade, så är det nåt av det han varit på som felat. Han bör då erbjuda sig att fortsätta reparationen med dessa delar(på kundens bekostnad).

Det är av dessa anledningar som många firmor inte tar i annat än närmast nya motorer. De vill inte hamna i detta träsk gällande ansvarsfördelning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jag missat ngt. Vad har han gjort mer? Det skulle kosta 7000, men kamrem och byte skulle bli upp till 2800?

 

oavsett vilket - prata med honom och kolla vad han anser. Han har inte fakturerat dig vilket kanske betyder att han inte gjort ngt eftersom han ansåg att motorn var i dåligt skick.

 

Men du vill ha den fixad - gå till en annan firma och kolla vad de tror. Fungerade den i höstas så borde den gå att fixa även nu. Men blanda inte inte in konsumentombudsman etc innan du fått en specad faktura

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...