Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
andreasroman

vilken svets ska jag ha?

Rekommendera Poster

hej! 

 

jag håller på och renoverar min båt där fönsterramarna är gjorda av aluminium. Nu har jag tänkt att svetsa ihop dessa. det är typ 2 cm svetsning på varje sida så det är ju väldigt lite svetsjobb men skulle tycka det var roligt att ha en liten svets för framtiden. Jag tänker inte lägga hela min förmögenhet på en svets men tänk ca 2 till 3500. Jag har kollat på biltemas mig svets 140 ( http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svets-och-lodning/Svetsar/Svets-MIG-140-2000022913/ )som man kan köra med flusstråd eller vanlig tråd med gas. i och med att jag ska göra så lite svets, behöver jag använda gas eller räcker det med fluss? funkar fluss ihop med aluminium? säg vad ni tänker! tacksam för all hjälp! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ha gas om du ska miga alu. Svetsa alu är inget man gör första gången. Men du kanske är duktig på detta, men som jag läser ditt inlägg så verkar du vara nybörjare.

Gasen måste vara Argon, funkar inte med blandgas som till svartplåt. Är ju inte billigt med en tub.

Sedan kan det jävlas med trådmatningen när du kör alutråd, tror inte Biltemas slangpaket är gjort för alu.

 

Tror det är att rekommendera TIG istället, men igen, alu är inget man börjar med och får det bra.

 

Däremot för att ha en svets i garaget för svartplåts amatörjobb funkar Biltemasvetsen utmärkt utan gas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns alustänger på Jula som man svetsar med ,Alutight provade med en liten brännare och svetsade ihop oljetråget på Mercan lite pill men häftigt  Du behöver en liten gasolbrännare och alustängerna inget mer förutom en skruvmejsel för att bryta ytspänningen.Mycket billigare en att köpa en svets för några tusen (AC måste finnas)samt en gasflaska för 2500:-.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska svetsa fönsterramar, jag förmodar att det är synliga detaljer, inget att börja öva alu svetsning på.

Lägg pengarna på att låta någon kunnig svetsa åt dig, jag är ganska övertygad att ditt försök att svetsa kommer att förstöra mer än det lagar.

 

Håller med Gelis om att BT svetsen kan vara trevlig att ha i garaget, men inte till alu jobbet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Pentax säger:

Du ska svetsa fönsterramar, jag förmodar att det är synliga detaljer, inget att börja öva alu svetsning på.

Lägg pengarna på att låta någon kunnig svetsa åt dig, jag är ganska övertygad att ditt försök att svetsa kommer att förstöra mer än det lagar.

 

Håller med Gelis om att BT svetsen kan vara trevlig att ha i garaget, men inte till alu jobbet.

 

Även om jag bara köper en enklare gassvets och smälter ner aluminiumet i sprickan, sprickan är minimal så behövs egentligen inte lagas men perfektionist som man är så vill man få ihop de för ögats skull. Att leja bort det jobbet i pris vad skulle det tänkas vara om man gjort rent osv? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, andreasroman säger:

Även om jag bara köper en enklare gassvets och smälter ner aluminiumet i sprickan, sprickan är minimal så behövs egentligen inte lagas men perfektionist som man är så vill man få ihop de för ögats skull.

Det kommer inte lyckas. 

 

Aluminium leder värme väldigt bra och oxiderar väldigt fort med ett tätt hårt oxidskikt. När du har fått aluminiumet som du tänkte smälta till smältpunkten så har du på ett ögonblick smält en stor del av listen. Det aluminium du då tänkte fylla ut med kommer då ändå inte ha smält ihop med den smälta listen eftersom oxiden hindrar det. Det kommer sluta med tre (eller fler) oformliga aluminiumklumpar som bara kan göra nytta i skrotbingen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betänk också att den befintliga listen är täckt med ett skyddande lager för att inte oxidera, detta lager kommer att missfärgas mycket och går ej att polera snyggt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ser att även Eld som jag kommit underfund med vara en duktig tekniker avråder.

 

Kan du använda listerna med spricka så gör det, för efter svetsförsök kommer det garanterat se värre ut.

 

Jag är ledsen att behöva göra dig besviken, men detta är verkligheten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt som har med värma att göra förstör runtomkring.

Kommer många till mig med trasiga plastkåpor till Mc stötfångare bil  och gud vet allt och tror att det bara är att svetsa ihop utan att förstöra vissa plaster svetsar jag upp till 600 grader och innan svets måste man foga sedan återstår att slipa och lacka så använd kemisk metall kanongrejjer biter på allt för hur du en gör blir det mycket jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...