Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Promod

DHL

Rekommendera Poster

Hur tänker DHL, för mig verkar upplägget helt ologiskt.

Jag beställde en gummibåt från Tyskland, den skickas med DHL den 26 juni och anländer någon dag senare till Sverige. 

DHL i Sverige har försökt att lämna paketet på min hemadress vid två tillfällen, första gången var bara min son hemma och han fick inte ta emot den enligt DHL-killen. Tillfälle nummer två var ingen hemma alls då de envisas att komma mitt på dagen en vardag.

Ända sedan första leveransförsöket har jag försökt att komma i kontakt med DHL men det verkar helt omöjligt, dessutom får man reda på av en röst att om jag väntar leverans så kommer de att kontakta mig.

Men det gör de ju inte, hade jag vetat vilken dag de skulle leverera hade jag kunnat vara hemma. 

 

De måste ju göra massor av onödiga utkörningar till privatpersoner eftersom hela upplägget verkar vara anpassat för företag som mottagare. Jag har varit med om detta tidigare då jag väntade på byggmaterial, det slutade med att jag fick ta ledigt och åka och hämta det på en terminal.

 

Än så länge har jag inte behöv av båten och det verkar bli skitväder i helgen så jag är mer irriterad över upplägget än att min DHL behåller min gummibåt några extra dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela paketleveransbranschen är genomrutten. Postnord leder förfallet stort, med katastrofalt dåliga rutiner och fejkleveranser, men de andra är inte långt efter. Om möjligt bör man beställa paket till sin arbetsplats om det finns en bemannad reception eller liknande, eller fråga snällt om leverans till nån vän eller släkting som av olika skäl är hemma dagtid under den flrväntade leveransperioden.

 

Jag är så less på hanteringen att jag knappt beställer nåt på nätet längre. Bara om jag som kund får välja fraktalternativ själv är det ok. Här är företag som Apotea lysande. Många bra alternativ. För de flesta bör alternativet att få varorna levererade direkt till närmsta (eller självvalda) utlämningsställe vara det smidigaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att DHL kan lämna vid dörren även om man inte är hemma om man fyller i en blankett. Men ja. Det är

jäkligt snurrigt och omständig allt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mindre paket använder DHL PostNord, då funkar det inte. Annars tycker jag de fungerar bra. Vid några tillfällen har jag ringt eftersom jag inte varit hemma, då har vi kommit överens om en tid som funkar. Några paket hamnar i en stor automat hos Willys, sen får man en kod och kan hämta när det passar.

Annars är nog Bring de bästa, man får ett SMS med fråga om man kan ta emot paketet nästa dag mellan 9 och 15. Sen ringer de 30 min innan de kommer. Det har hänt att jag varit på lunch och då kommer de lite senare.

PostNord är helt enastående, ett paket som skulle hamna i brevlådan gick i retur till Kina. "Adressaten okänd". Jag har bott på samma ställe i 30 år ....

Samma fenomen verkar ha drabbat fler, de har satt upp jättelika namnskyltar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har erfarenhet av alla tre dhl schenker postnord,tycker det är allmänt dålig serviceanda på dom som kör ut varorna,ingen moral i yngre folk längre,sen fraktfirmorna är ju inte bra dom heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar som projektledare för relativt stora projekt inom byggbranschen - byggen som oftast syns.

 

Schenker och Post Nord har lite olika ursäkter för att inte leverera. Här är några exempel;

  1. Vi har varit på plats, men hittade inte någon att leverera till.
    De kunde ju ha prövat att gå in i boden vid grinden, den är alltid bemannad mellan 07 och 16.
  2. Vi har varit på plats, men hittade inte någon att leverera till. (Alternativ 2)
    Det stämmer, det beror nog på att vi beställt leveransen till en viss dag när vi är på plats.
  3. Vi hittade inte adressen.
    Pröva Eniro eller Google maps.
  4. Vi var på plats, men grinden var stängd.
    Jo, det är ju lite finessen med en grind in till en byggarbetsplats.
  5. Vi har ringt, men ingen svarade.
    Ingen har ringt det angivna numret.

Problemet är att jag inte kan reklamera till "idioterna" utan det är leverantören som bokar frakten och som ska reklamera. Jag brukar informera leverantören om att frakten inte fungerade och ber dem dra av fraktkostnaden. Det känns egentligen fel att inte betala leverantören, de har ju inte så många speditörer att välja på.

 

Post Nord slår nog ändå rekordet.

Vi var hemma den dag när de sade sig ha försökt leverera. Vi är helt 100 % säkra på att vi var hemma hela dagen den gången. Sedan var paketet borta en tid, det åkte enligt uppgift runt i någon obestämd bil.

 

Schenker är inte så dumma de heller.

En gång slarvade de bort en fettavskiljare, en tank som är 3 m i diameter och 8 m lång.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk, ibland undrar jag om jag lever i The Truman Show eller om det är något annat som inte stämmer.

 

Är dagligen inblandad i internationella varuflöden - visserligen mellan företag - med DHL, UPS, Bring, Postnord och andra. Vad jag kan minnas är det fem år sedan senast något gick snett. UPS la en expressändning på en standardleverans så sakerna kom fram för sent. De skulle ingå i anbudsprover till försvaret, så det blev lite besvärligt.

 

Som privatperson köper och säljer jag en hel del på Tradera. Skickar med Postnord. Inte et felskott hittills. Vanliga brev däremot tycks ta evigheter.

 

Antingen har jag flyt eller så är jag korkad. Sannolikt det sistnämnda för jag brukar aldrig träffa på idioter heller, vilket andra verkar göra titt som tätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi fick material avlastat på vår verkstadsgård, det bara låg där en dag när vi kom.

Enligt adressen på materialet skulle det till ett företag ca två mil bort, ringer dit men dom känner inte till att dom har något material som saknas, det ligger ute några dagar sedan kör vi in materialet i vår verkstad för att det inte ska bli förstört i regnet. påstötning till transportbolaget, som inte vet vad vi pratar om.

Efter ca 2 månader ringer transportföretaget och efterlyser sitt gods, jo det finns i säkert förvar, bil kommer ganska omgående och hämtar.

Efter några dagar dyker det upp en faktura avseende transport av materialet till adressaten, vi skickar en motfaktura avseende lagring av material, ingen av fakturorna har blivit betald, vet inte om företaget fått sitt gods.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi skulle skicka en fem meter lång stålbalk. Jag tror den vägde omkring 250kg.

Jodå DHL kom i tid till den angivna adressen, med en Renault Kangoo, eller om det nu var en Citroën Berlingo... I beställningen av transporten hade det noga angivits mått och vikt på godset.

Först dagen därpå kom dom med en lastbil. Vi hade lagt upp balken på några lastpallar på gården.

Då kunde dom inte lasta... det slutade mad att jag fick låna en alldeles för liten eltruck på en närliggande "firma", och med klart bristande erfarenhet av just den trucken, balansera balken så att den kunde trivas in på lastbilens flak. 

 

Jag skulle få hem byggmaterial med Postnord/DHL. Meddelande att jag inte var hemma, lämnade ut koden till garageportöppnaren, och visst det levererades, men av en bil det stod "DB" på, Deuthe Bundesbahn, eller numera die Bahn... Gannen är järnvägsintreeserad... Skitsamma om det hade varit de Isländska Stadsjärnvägarna, grejerna kom i tid och var oskadda. Bytte kod till garaget dagen därpå. Men det var nu några år sedan, dom där transportfirmorna har väl köpt upp varandra kors och tvärs?

 

I höstas kom mina båda solcellspaneler med DHL, hade även då angivit koden till garaget, men nejdå, "Har varit på plats, ingen hemma"... Så dessa båda 100W paneler levererades till ICA. Icahandlaren var inte glad alls, dom vägde för mycket och fick inte plats i hyllan där alla andra paket låg.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en hel del gods som kommer fram som det ska också och när det funkar är

3 timmar sedan, ArneRadar säger:

Tänk, ibland undrar jag om jag lever i The Truman Show eller om det är något annat som inte stämmer.

...

Antingen har jag flyt eller så är jag korkad. Sannolikt det sistnämnda för jag brukar aldrig träffa på idioter heller, vilket andra verkar göra titt som tätt.

 

Allt står säkert rätt till, du lever säkert i verkligheten och har säkert väldigt lite oflyt jämfört med många andra som får sitt gods borttappat eller försenat.

 

Man bör ju inte behöva ha tur för att få en leverans man betalar för kan man tycka.

 

Just nu väntar jag sedan en vecka på gods till ett bygge. Vi har köpt nya prylar av annat fabrikat och meddelat leverantören att vi inte längre är intresserade av leveransen. Inget gnäll frånleverantörens sida. De bad oss att låta bli att ta emot godset om/när Schenker kommer så får det gå i retur. Vi blir krediterade, men har förlorat ett antal installationsdagar som vi måste jobba ikapp.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, ArneRadar säger:

Tänk, ibland undrar jag om jag lever i The Truman Show eller om det är något annat som inte stämmer.

 

Är dagligen inblandad i internationella varuflöden - visserligen mellan företag - med DHL, UPS, Bring, Postnord och andra. Vad jag kan minnas är det fem år sedan senast något gick snett. UPS la en expressändning på en standardleverans så sakerna kom fram för sent. De skulle ingå i anbudsprover till försvaret, så det blev lite besvärligt.

 

Som privatperson köper och säljer jag en hel del på Tradera. Skickar med Postnord. Inte et felskott hittills. Vanliga brev däremot tycks ta evigheter.

 

Antingen har jag flyt eller så är jag korkad. Sannolikt det sistnämnda för jag brukar aldrig träffa på idioter heller, vilket andra verkar göra titt som tätt.

 


Kan till stor del ha att göra med var man bor. Säkerligen skiljer sig moral och arbetsledning åt mellan utkörningskontor, så du har väl turen att bo där ledningen ser till att de anställda sköter sig. Och en skvätt tur uppe på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det kan vara tur blandat med selektivt minne. Jag ser oftast de halfulla glasen och glömmer de andra, så lite korkad är man nog. Men sen lär man sig ju med tiden vilka speditörer som är bra på vilka länder osv.

 

Men jag kom faktiskt på ett negativt case i min vardag. En av mina största kunder är en känd tillverkare av livflottar. När de tar leveranser från vår fabrik nere i Europa använder de en egen speditör från sin egen stad. Den speditören glömmer ofta att komma och hämta godset, vilket skapar leveransförseningar och stopp i produktionen hos kunden i värsta fall. Detta har varit ett pågående problem i flera år till stor frustration för kunden, men de som ansvarar för logistikflödena får inte byta speditör. Sannolikt är direktörn för livflottsfabriken Rotarypolare, svåger eller liknande med direktörn för åkeriet och låter nepotism gå före effektivitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar i branschen på ett stort transportföretag. Med tanke på hur lite information vi normalt sett får av vår uppdragsgivare och hur sällan den stämmer är det ofta bara ordermottagares, trafikledares och chaufförers erfarenhet, kunskap och engagemang som gör att det kommer fram över huvud taget.  (Obs, det gäller att skilja på uppdragsgivare och mottagare)
När det gäller de stora distributionsföretagen som nämns i tråden (och pressen) så är det däremot förvånande att de har så svårt att anpassa sina system för att bli bättre på att leverera till privatpersoner!
Vi kör hemleveranser för många ehandlare i 20-30 orter och det är otroligt arbetsintesivt och resurskrävande jämfört med att leverera till företag, även jämfört med ad-hoc transporter som inte passerar terminal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det konstiga är ju att fraktfirman anstränger sig för att skapa kostnader.

 

Så här var det senast jag fick en mindre leverans med postnord:

 

1. Får sms, med ung. lydelsen: " klicka här för att välja leveranssätt"

 

2. Klickar länken och ställs inför två alternativ: hämta på terminal eller hemleverans. Fattar ju att hemleverans inte kommer funka men tar det. Kan jag inte bara få hämta på ombud?

 

3. Formuläret frågar inte om portkod, men ber mig ange om budet för lämna paketet vid dörren. Dubbeltydigt. Ringer för att förhöra mig om de tänker lämna paketet vid porten: "nej, budet lämnar inte paketet vid porten, bara vid dörren. Lämna portkod? Öhh..ska höra med en kollega (borta lång stund) jag kan lägga in portkod som en kommentar här". En vän sade att budet såklart har portkoden, de lämnar ju posten varje dag. Såklart. Jag valde hemleverans, lämna vid dörr om jag inte är hemma.

 

4. Paketet kunde inte levereras pga saknad portkod och hamnade på terminalen. Man måste i proncip ha bil för att ta sig dit.

 

5. Ringde och frågade varför jag inte bara kan få skiten till mitt ombud. Då framkom det att OM JAG INTE GÖR NÅGOT VAL så kommer det till ombudet!!!!

 

Tänk om man bara skrivit i smset: "paketet är på väg till ditt ombud XYZ. Önskar du annat leveranssätt klicka på länken." Exakt samma innebörd, men ingen stress. Postnord kan sparka  90% av sina chaufförer som antagligen åker runt och ringer på tomma lägenheter hela dagen, alternativt låtsas göra det. Om man är så lagd att man tycker det är bra att de har jobb så kanske man kan tycka att det är dåligt för miljön i alla fall. Det enda som kan motivera denna cirkus är om ombudet kostar skitmycket pengar, men det skulle inte förvåna mig om de gör det gratis eller betalar för att för vara ombud.

 

Tänk om man är gammal, inte har en smartphone, eller bara är lite trög , då får man ångest och känsla av hopplöshet redan med första smset. 

Redigerad av AndW
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att de ska avskaffa alla tjänster som innebär hemleveransförsök till privatpersoner och bara leverera direkt till ombud. Helt vansinnigt med denna cirkus och alla fejkade leveranser, förutom den extrema fördröjning för mottagaren som oftast blir resultatet.

På ett annat forum jag håller till på finns en tråd som är fascinerande, underhållande och tragisk på en gång. Ämnet för tråden är katastrofala leveransförsök av Postnord i synnerhet men även paketleverantörer i allmänhet. Ett återkommande mönster är att ett paket från t ex Tyskland eller Storbritannien tar ett dygn på sig till Sverige, för att under nästa dygn komma till närmaste större sorteringsterminal. Sen spårar det ur och paketet går som en ping-pong-boll mellan diverse terminaler i en eller flera veckor, för att till slut skickas tillbaks till avsändaren. Ett så komplett haveri att det är otroligt att inte cheferna kollektivt avgår av ren skam.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite märkligt är ju att trots allt gnäll så ökar hemleveranssegmentet explosionsartat hos oss redan som det är!

Om det verkligen fungerade så dåligt som det ibland låter skulle ju efterfrågan inte öka...

 

Och vad som glöms bort är hur liten del av fraktföretagens omsättning, för att inte tala om vinst, som kommer från hemleveranser till privatpersoner. Än så länge.
Att chefer skulle avgå för för några missnöjda mottagare (som inte ens är kunder!) i marginalen kan du ju inte vara allvarlig med?:D

Som vanligt så får en vad en betalar för....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och där belyser du ett annat problem. Det är ju fel part som är kund. Jag som beställer en vara kan egentligen inte klaga hos den som levererar (eller snarare låtsas leverera i de flesta fall), utan jag ska klaga hos avsändaren, som naturligtvis inte bryr sig ett dugg eftersom de redan fått betalt och slipper ta hand om skiten. Oftast har jag som mottagare inte heller nåt som helst inflytande över val av leverantör eller leveransmetod, så "får vad jag betalar för" är ett jävligt löjligt argument.

 

Och jo, hade jag varit chef för en så genomrutten verksamhet som Postnords paketavdelning, så hade jag fan avgått på japanskt vis. Gråtande i direktsänd TV. Fast jag hade förstås, som chef, aldrig låtit det som nu sker med Postnord ske. För lösningen är ju väldigt enkel, men cheferna verkar helt ointresserade av att lösa det. De accepterar tydligen att kanske 20 procent av försändelserna levereras åt helvete för sent, inte alls, eller till fel ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, raol säger:

Och där belyser du ett annat problem. Det är ju fel part som är kund. Jag som beställer en vara kan egentligen inte klaga hos den som levererar (eller snarare låtsas leverera i de flesta fall), utan jag ska klaga hos avsändaren, som naturligtvis inte bryr sig ett dugg eftersom de redan fått betalt och slipper ta hand om skiten. Oftast har jag som mottagare inte heller nåt som helst inflytande över val av leverantör eller leveransmetod, så "får vad jag betalar för" är ett jävligt löjligt argument.

 

Och jo, hade jag varit chef för en så genomrutten verksamhet som Postnords paketavdelning, så hade jag fan avgått på japanskt vis. Gråtande i direktsänd TV. Fast jag hade förstås, som chef, aldrig låtit det som nu sker med Postnord ske. För lösningen är ju väldigt enkel, men cheferna verkar helt ointresserade av att lösa det. De accepterar tydligen att kanske 20 procent av försändelserna levereras åt helvete för sent, inte alls, eller till fel ställe.

Nej, jag tycker inte det är ett löjligt argument. Om du köper något på nätet så betalar du ju för frakten, om än till den du handlar av. 

 

Men är PostNords paketavdelning så genomrutten? Vad baserar du det på? PostNord har en jäkla massa problem, men jag är faktiskt inte säker på att det är ett av dom.
Och ja, cheferna är nog inte tillräckligt intresserade av att lösa kvalitetsproblemen med leveranser till privatpersoner, det är för liten andel av businessen. Det vore tjänstefel att fokusera på det med tanke på hur det verkar stå till i resten av organisationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, JonasP säger:

1. Nej, jag tycker inte det är ett löjligt argument. Om du köper något på nätet så betalar du ju för frakten, om än till den du handlar av. 

 

2. Men är PostNords paketavdelning så genomrutten? Vad baserar du det på?


1. Ja, men jag har oftast inget inflytande över valet av leverantör eller metod. Så därför är det ett löjligt argument. Jag förstår att du vill försvara din bransch, men att inte vilja se de enorma problem som branschen lider av är jäkligt närsynt eller naivt.

2. Åtskilliga egna och massvis andras erfarenheter. Ett systematiskt fejkande av leveransförsök (jag har själv drabbats av det flera gånger genom åren), ovilja att erkänna fel och brister eller rätta till begångna fel, total avsaknad av flexibilitet och vilja att göra sitt bästa när nåt blivit fel, och skrattretande "alternativ" för "smidigare" leveranser där det i själva verket är en avsevärd försämring för mottagaren (lämna paket utanför dörren, t ex), och nyligen tog man även bort värdesäkring för försändelser, som man på newspeak-manér försökte få till nåt bra. Genomruttet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raol, du missar poängen. Lyft blicken lite och inse att det är ointressant därför att det inte ger tillräcklig ROI att rätta till ett systemfel som drabbar en mycket liten andel paketleveranser.
Jag är för övrigt rätt ointresserad av att försvara våra konkurrenter, försöker snarare förklara hur och varför det är som det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vet ju inte var du jobbar. Jag har dåliga erfarenheter av flertalet av paketleveransföretagen. Postnord, UPS, DHL och Schenker.

 

Tänk om sjukvården skulle resonera på samma sätt. "Äh, vi behöver bara behandla 80 procent av patienterna. Resten kan vi köra ut på lastbryggan där och glömma bort. Problemet är så litet att det inte behöver åtgärdas."

Det krävs inte många procent fel för att folk ska tappa förtroendet för en verksamhet. Jag är som väl är extremt fattig och har inte råd att beställa mycket mer än lite mediciner/salvor på nätet, och då från Apotea som är ett av ytterst få ställen som faktiskt erbjuder mig vettiga och användbara leveransalternativ. Hade jag varit så förmögen att jag hade råd att beställa annat hade jag varit konstant irriterad över bristfälliga leveranser (tyvärr blev det oftare fel än rätt förr, när min ekonomi var bättre och jag kunde beställa saker ibland). Det har gått så långt att jag hellre tar mig till fysiska butiker för att köpa saker, trots att det blir dyrare (på pappret) än att beställa hem, just för att jag inte orkar med stressen och problemen som katastrofala leveransförsök för med sig.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min dotter jobbade extra på ett stort rikstäckande transportföretag - både på ordermottagningen och med reklamationer - och såg då med fräscha ögon vissa förbättringsmöjligheter, men...

...hur togs det emot...

...jo, ingen, absolut INGEN, var intresserad.

 

Är man inte ens intresserad av att lyssna på förslag så förstår man ju varför inget blir bättre.

 

Argumentet att man får vad man betalar för är ju ganska kasst.

Om jag köper en transport förväntar jag mig att godset ska levereras till rätt plats inom rimlig/utlovad tid till det pris jag får presenterat för mig.

Jag kan ju inte genast börja oroa mig för leveransen bara för att jag får ett - i mina ögon - bra pris.

 

När det gäller kvalitet på varor finns det sällan någon tydlig korelation till priset så frågan är varför detta ska gälla inom transportbranschen. Den som löser problemen med bomkörningar (fejkade eller inte) och lyckas leverera godset på första försöket borde kunna hålla det lägsta priset.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
rättat lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker man ska få det man avtalat. Vad man betalar, eller om man betalar, är egentligen irrelevant. Att avtal hålls är grunden för en marknadsekonomi.

 

det många i tråden efterltser är ju dessutom möjligheten att få slippa hemleverans och istället få leverans til ombud. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att många av de stora paketleverantörerna har USA sm ursprungsland, och hela konceptet är hämtat därifrån. Där är 80% av hushållen "bebodda" även på dagtid på vardagar. 
I Sverige om du går in i ett villakvarter en vardag på dan så är 80 % av husen tomma. Folk jobbar, barnen e på dagis o fritis etc. 
Att då enträget hålla på och köra hem saker till folk utan att först avisera det så man åtminstone får en chans att vara hemma det är ju löjeväckande. Sverige och Norden är inte USA.

Speciellt gäller detta för DHL och UPS.

 

Speciellt om man inte har något lokalt utlämningsställe så blir det ju hopplöst när man bor i Norra Bohuslän och får et brev om att efter 2 misslyckade leveransförsök så finns paketet för 58 Kr att hämta i Mölndal. Annars skickar dom tillbaka försändelsen. Bara bensinen fram o tillbaka går på bortemot 1000 Kr.:angry:
Däremot så har jag inte så negativ erfarenhet av Post Nord. Dom har ett relativt välfungerande utlämningsställe häruppe och det har väl aldrig varit några problem. 

Har nog dom sista åren beställt 200 ggr från Ali Express, och tro det eller ej, men inte en enda grej har försvunnit eller skadats. Dock kan transporten ta allt mellan 1 och 3 månader.  
Hur det däremot levereras e ju en historia i sig. Man kan få hemleverans på dörren av en pryl för 25 Kr, vissa saker trycker dom in i brevlådan om möjligt och merparten får man hämta på det lokala utlämningsstället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, AndW säger:

Tycker man ska få det man avtalat. Vad man betalar, eller om man betalar, är egentligen irrelevant. Att avtal hålls är grunden för en marknadsekonomi.

 

det många i tråden efterltser är ju dessutom möjligheten att få slippa hemleverans och istället få leverans til ombud. 

 

 

Ja, det är relevanta åsikter. Men vad jag inte förstår är varför alla är så arga på fraktbolagen? Det är ju din e-handlare som inte håller vad de lovar dig. Jag tror inte att nåt fraktbolag lovar 100% leveranser i tid och om de gör det vore det häpnadsväckande om en kompetent inköpare trodde på det. :-)

Ombud eller ej är även det upp till beställaren av frakten. Om de vill ha leverans till ombud så kommer fraktbolaget lösa det.
 

Min poäng är helt enkelt att de flesta i den här tråden tycks skjuta bredvid målet när de gnäller på fraktbolagen.
Därmed inte sagt att jag tycker det funkar bra eller inte behöver förbättras, det skrev jag ju i mitt första inlägg i tråden! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske haft väldig tur, men i så fall många gånger när det gäller de flesta fraktbolag.. har alltid fungerat klanderfritt hittills både på jobb och privat... har skickat efter många tunga musikgrejer ( är musiker ) och senast en vassklippare ( för att återkoppla till båtliv) :-)... och då ringde postnord för att kolla om och när jag kunde ta emot leveransen..då jag var bortrest, så kom  vi överens om att jag hämtade på postterminalen..bara att hoppas man framöver inte råkar ut för samma saker som visa här gjort..(bor i ett litet samhälle )....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu får du väl ge dig? Att fraktbolagen misslyckas med att leverera i tid, korrekt, eller (som tyvärr alltför ofta är fallet) alls, kan ju omöjligen avsändarna vara skyldiga till!?

 

Det är svagt att skylla på avsändarna också i ett annat avseende. För det är ju fraktbolagen som tar fram de tjänster som man sen erbjuder kunderna (dvs de som skickar varor, eftersom de felaktigt är kunderna till fraktbolagen, i stället för avsändarna!). Ett företag som säljer skotlinor, vinschar, beslag och liknande kan inte förväntas ha koll på vad deras kunder vill ha för fraktalternativ, utan det är det ju säljaren på fraktbolaget som ska berätta. De har ju den direkta kontakten med mottagarna och vet, eller bör veta, vad som funkar bra och vad som inte funkar bra. I Sverige, där den överväldigande majoriteten av den vuxna befolkningen arbetar dagtid och inte finns tillgänglig för att ta emot paket levererade till dörren, där ska inte ett sånt fraktalternativ vara norm och säljas in till kund. Om man ändå absolut ska slösa tid, pengar och bränsle på att ändå försöka leverera till dörr, så ska åtminstone det vara allt - därefter ska paketet köras DIREKT till utlämningsställe, så att det kan hämtas av mottagare samma dag. Allt annat är HELT orimligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan, TopCat säger:

Jag kanske haft väldig tur, men i så fall många gånger när det gäller de flesta fraktbolag.. har alltid fungerat klanderfritt hittills både på jobb och privat... har skickat efter många tunga musikgrejer ( är musiker ) och senast en vassklippare ( för att återkoppla till båtliv) :-)... och då ringde postnord för att kolla om och när jag kunde ta emot leveransen..då jag var bortrest, så kom  vi överens om att jag hämtade på postterminalen..bara att hoppas man framöver inte råkar ut för samma saker som visa här gjort..(bor i ett litet samhälle )....


Ja, som nämnts tidigare - på vissa ställen jobbar det ärligare och mer moraliskt högtstående personer, som faktiskt tar sitt jobb på allvar och utför sina arbetsuppgifter som de ska. Och när så sker funkar det naturligtvis i stort sett varje gång. Problemet är att det på de flesta håll inte är så. Troligtvis för att man har alltför få personer till att göra alltför många leveranser eller andra hanteringar, och då brakar det föga förvånande ihop. I en företagskultur där ingen bryr sig och ingen tar ansvar högre upp, kommer få heller att bry sig eller ta ansvar lägre ner.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...