Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
oyster

Nya förbrukare

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag hade tänkt att lägga till lite förbrukare i båten, t.ex. ett usb-uttag och en mätare för septi-tanken. Nu har jag en plint med säkringar där jag skulle kunna dra ny el, men är lite osäker på hur man gör det här på rätt sätt och hur det påverkar befintlig installation om jag drar nya förbrukare här. Några tips/råd? Är det bara att koppla på med nya kabelskor där det finns plats?

IMG_0858.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju installera en säkringspanel till som matas från batteriet så har du för framtida inkopplingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du borde göra är att byta säkringsdosan mot en med insticksäkringar (flatstift, som det sitter i bilar idag)

 

Den du har med porslinsäkringar brukar ge problem med tiden. Dom två svarta säkringarna till vänster på bilden ser ut att vara på fallrepet.

 

Men för att svara på din fråga så är nog det smartaste/enklaste att köpa till en liten säkringspanel (2-4 säkr.) och montera bredvid den befintliga. Sedan drar du matningen från översidan på din befintliga till den nya, och på motsatta sidan av den nya drar du kablar till dina nya förbrukare.

 

Då man inte vet vad som är inkopplat på resp. säkring i din befintliga panel så är det lite svårt att säga var du kan gå på med dina nya förbrukare. Annars så är det ju två till vänster som det går att sätta piggybackstift på ( sådana som sitter på dom andra ansl.). Men som sagt dessa två säkringar ser ut som dom gått varma eller blivit mekaniskt misshandlade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser helt Albin 25 orginal ut, så det är bara att läsa på dörren vad dom olika säkringarna går till.

Håller helt med Gelis, men i första skedet, tills TS blivit varm i kläderna är det nog enklast att montera en säkringshållare lik den Gelis föreslår som kopplas direkt på batteriet, dels för att TS då inte stör den tidigare installationen, och det brukar vara lite klent med ström i befintlig dosa, (många förbrukare och klen matning plus säkringstypen som inte är optimal)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra en ny kabel från batteriet till den nya säkringshållaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Inga lediga anslutningar på befintlig säkringsdosa.

Du får sätta upp en ny bredvid, och ansluta till den tjockare röda kabeln, det ser ut som om den är ingående.

Men byt ut även den säkringsdosan du visar på bild, det är väl bra så länge den funkar, men denna typen ger lätt glappkontakt och samlar på sig oxid. Moderna flatstiftsäkringar är bättre och i allmänhet lättare att få tag på än porslinssäkringarna som du har i din.

 

Biltema har en bra säkringsbox med art.nr 25843 som jag själv använt och tycker är bra.

Den har plats för sex flatstiftsäkringar samt två i reserv, en lysdiod indikerar dessutom om någon säkring löst ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, använd säkringsboxen som Georg rekommenderar samt en MINUSSKENA

Vill man lyxa till det så sätt en strömbrytarepanel med automatsäkringar som DENNA. Överskådligt och bra med automatsäkringar. Kan man inte fälla in panelen så går det bra att sätta på ett par trälister 30-40 mm tjocka.

Passa även på att byta ut dubbelflatstiften mot FÖRGRENIGSLISTER. Dubbelflatstiften har en enastående förmåga att lossa.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt Bts dosa, men den Ts hänvisar till har inbyggd - skena vilket kan underlätta för en glad amatör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både säkringsboxen och strömbrytarpanelen har väl inbyggd skena?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas dosa har också en gemensam plusskena inbyggd, det är den som är märkt med ett +.

Enligt Biltema kan man koppla ihop två stycken, det syns inte på bilden, men på undersidan i andra ändan kommer skenan ut och kan anslutas till nästa box plusskena.

Denna box har skruvanslutningar till ringkabelskor, och sådana lossnar inte lika lätt som flatstiften.

...

2000036339.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni läser en gång till så skrev jag -  (minus det endel kallar jord)

 

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Pentax säger:

Om ni läser en gång till så skrev jag -  (minus det endel kallar jord)

 

 

:D

Sorry, trodde det var ett tankstreck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart går dom två oklamrade kablarna på ovansidan av den gamla panelen? Dom är ju inte säkrade, åtminstone inte från den här panelen.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ena går till en navigator som har separata säkringar, den andra kommer från batteriet tror jag. Hur ser man här att dom inte är säkrade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, oyster säger:

 Hur ser man här att dom inte är säkrade?

 

Allt som sitter på den övre delen av din säkringspanel är inte säkrade genom den panelens säkringar. Dvs normalt så kommer en kabel (lite tjockare) från batteriet till panelens ovansida där alla säkringar är hopkopplade, för att sedan på andra sidan panelen gå till olika förbrukare via dom olika säkringarna, dessa förbrukare blir då avsäkrade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Gelis säger:

 

Allt som sitter på den övre delen av din säkringspanel är inte säkrade genom den panelens säkringar. Dvs normalt så kommer en kabel (lite tjockare) från batteriet till panelens ovansida där alla säkringar är hopkopplade, för att sedan på andra sidan panelen gå till olika förbrukare via dom olika säkringarna, dessa förbrukare blir då avsäkrade.

Kort sagt, ingång på ovansidan, och utgångar på undersidan.

Med stor sannolikhet är den röda kabeln med gul kabelsko inkommande från batteribanken.

Var den svarta och den röd/svarta tar vägen vet ju bara du själv, dessa kablar är, vilket Gud förbjude, osäkrade, om då en av dem går till en navigator och har en säkring innan navigatorn är ju navigatorn och den korta biten till säkringshållaren avsäkrad, men inte resten av kabeln!

 

Din säkringsdosa är väl egentligen inget skräckexempel, jag har sett värre, men om du hade bjudit ombord mig hade jag gjort processen kort med min fina avbitartång från Knipex...!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj. Hoppas du inte har med dig tången om du kommer till min båt, Georg_Ohm! Inte före jag har gjort om elen i alla fall :)

Säkringsboxen från Biltema med led indikatorer du visade i ett tidigare inlägg gillar jag, den finns nu på min önskelista tillsammans med minusskena/box som tillbehör.

Annars börjar det nog i de flesta båtar från sjuttiotalet vara så mycket om- och tillbyggt,att ett nytt elsystem skulle vara på sin plats. Gäller definitivt på min båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Din säkringsdosa är väl egentligen inget skräckexempel, jag har sett värre, men om du hade bjudit ombord mig hade jag gjort processen kort med min fina avbitartång från Knipex...!

Du blir sällan bjuden igen va? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Eld- säger:

Du blir sällan bjuden igen va? 

Om du visste hur mycket koppartråd jag klippt bort, i många båtar, veteranbilar, husbilar och litet varstans. Men jag har inte stulit järnvägarnas eller spårvägens jordkablar, ej heller rivit ned kyrktak.

 

"Ett och annat" elsystem har byggts genom åren.

Senast under den gånga vintern och en del av våren då vissa "modifieringar" mest med hjälp av avbitaren genomfördes i den egna båten, så hjälpte jag även till med elen i ett husbilsbygge.

9 timmar sedan, Kronvik säger:

Oj. Hoppas du inte har med dig tången om du kommer till min båt, Georg_Ohm! Inte före jag har gjort om elen i alla fall :)

Säkringsboxen från Biltema med led indikatorer du visade i ett tidigare inlägg gillar jag, den finns nu på min önskelista tillsammans med minusskena/box som tillbehör.

Annars börjar det nog i de flesta båtar från sjuttiotalet vara så mycket om- och tillbyggt,att ett nytt elsystem skulle vara på sin plats. Gäller definitivt på min båt.

 Blåstången?

I tångbältet trivs hammarhajen och sågfisken!

 

Jo jag har själv använt den säkringsboxen, har nu två i egna båten.

Minusboxen har varit slutsåld då jag handlat, men kan även tycka att den är litet väl lyxig, går lika bra med en oisolerad minusskena, om den siter rätt.

 

I gamla båtar kan det många gånger vara bra att starta från scratch, då man sällan kan lista ut hur föregående ägare kopplat, kanske de kopplat utan att koppla hur det skall vara kopplat.

Många gånger finner man kablar som slutar i intet, som kanske varit anslutna till någon gammal navigationselektronik som blivit omodern och tagits bort. Eller så finner man antennkablar till NMT- och PR-antenner som inte används på många herrans år, ja liksom analoga TV-antenner.

 

Klart i nyare större båtar, så kan ju elsystemen numera vara rätt komplexa, och då bör man ju vara varsam med klippandet, och istället komplettera med ett litet parallellt elsystem om man vill koppla in nya förbrukare.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, i min båt som är från 1979 finns det nog både en och annan kabel som slutar i intet. Alla möjliga förbrukare har fått nya kabeldragningar, och det finns kopplingar för kombinerade PR och FM antenner och TV-boxar och allt möjligt tjafs. Jag anser inte att min Nimbus verkar ha så särskilt snyggt elsystem vad gäller det som ser ursprungligt ut heller.

Ett nytt elsystem skulle nog vara helt på sin plats. Med några bilelsystem under bältet inser jag också att ett välplanerat och snyggt elsystem i båten inte görs i en handvändning heller.

Skulle vara kul att slippa de konstigt placerade "lättjeströmbrytarna" som finns på konstiga ställen för att det varit enkelt att montera dem.

Felmarkerad strömbrytare också. Sätter man på topplanternan (står så på brytaren) startar styrbords vindrutetorkare, kylskåpet sätter man på i ett annat skåp, och ankarlanternans strömbrytare är i taket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...