Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett Rutgersson fotblock med avlastare monterat i däck. Där leder och låser jag manöverlinan till genuarullen. Trissan är helt slut och låser knappast. Jag (och min handlare) har mailat Rutgersson och frågat om trissan finns som reservdel. Varken jag eller handlaren har fått något svar. Jag undrar om någon på forumet vet svaret på frågan. Bilden visar fotblock med avlastare (men jag har aluminiumsidor).

 

OM det går att byta trissan så verkar det som att man behöver pressa ut axelhylsan/lagret på något sätt. Är det så, och i så fall hur?

Tacksam för råd!

Fotblock m avlast.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle mäta trissan och sedan se om någon som de säljer på Hjertmans eller Benns passar (de har en hel hög olika). Måtten som behövs är tjocklek, håldiameter samt ytterdiameter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peter, och tack överhuvudtaget för ditt hjälpsamma engagemang här!

 

Jag har googlat runt en hel del men sökt med fel termer. Benns har ju en hel del, precis som du skriver. Tack för det. Trissa till block lär också kallas "sheave" på engelska har jag upptäckt nu.

 

Tips på metod för att få ut trissan ur blocket? Centrumskruven begriper jag ju att ta bort. Men hur pressar  jag ut hylsan så att trissan kan tas ut och mätas? Är det bara presspassning och metoden är "knacka ur med lämplig cylindrisk tapp"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle nog borra bort flänsen på ovansidan, dra ur hylsan nedåt, sedan dra en skruv med lagom storlek rakt igenom både hylsa och däck för att låsa allt. 

 

Så har tidigare ägare av min båt gjort när han bytte trissor på mina OH-brytblock. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, det är en fläns på hylsan. Då kan man nog anta att Rutgerson inte anser att det är servicebart utan att det är ett nytt block som gäller.

 

Din metod låter bra. Testar den. Tack igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag TROR det är en fläns på hylsan, men det borde du se tycker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen fläns. Hur enkelt som helst att öppna upp blocket. Värre att hitta en trissa 40 x 19 x 12 mm....  Hittar inget hos Benns på nätet. Ska maila dem så får vi se. Annars England eller en verkstad med svarv.

Öppnat block.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, BerntRobert säger:

Ingen fläns. Hur enkelt som helst att öppna upp blocket. Värre att hitta en trissa 40 x 19 x 12 mm....  Hittar inget hos Benns på nätet. Ska maila dem så får vi se. Annars England eller en verkstad med svarv.

Öppnat block.JPG

Hur öppnade du blocket? Jag har ett likadant och exakt samma problem med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt att öppna blocket. Blocksidorna är utförda i ett hårt och segt "plastmaterial". Jag stack in en bred och flat mejsel mellan trissan och blocksidan och bände helt enkelt försiktigt av blocksidan från hylstappen. Det finns ingen annan låsning än bulten som fäster blocket (eller dubbelblocken) i däck.

 

Jag har mailat Benns, och med deras utmärkta servicenivå så fick jag svar efter några timmar att trissan går att beställa för 79 kr. inkl. moms. Ej lagervara. Artikelnummer är enligt dem 32-0173. Lite bättre utfall än att köpa två nya block för ca 1000 kr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, BerntRobert säger:

Enkelt att öppna blocket. Blocksidorna är utförda i ett hårt och segt "plastmaterial". Jag stack in en bred och flat mejsel mellan trissan och blocksidan och bände helt enkelt försiktigt av blocksidan från hylstappen. Det finns ingen annan låsning än bulten som fäster blocket (eller dubbelblocken) i däck.

 

Jag har mailat Benns, och med deras utmärkta servicenivå så fick jag svar efter några timmar att trissan går att beställa för 79 kr. inkl. moms. Ej lagervara. Artikelnummer är enligt dem 32-0173. Lite bättre utfall än att köpa två nya block för ca 1000 kr.

 

Tack för svar. Då blir det att beställa en trissa därifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...