Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
JonasAx

Aktuella priser för sjömackar

Rekommendera Poster

Skall åka Göteborg-Vänersborg-Sjötorp-Karlsborg och tillbaka. Utmed denna sträckningen behövs det fyllas på diesel ett par gånger.

Finns det någon information på nätet om vilka priser respektive sjömack har för tillfället?

De ordinarie siterna (typ bensinpriser.nu)verkar inte vara uppdaterade med priser för sjömackarna.

 

Är främst intresserad av Vänersborg/Trollhättan och Sjötorp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifjor var det billigare i Mariestad än i Sjötorp (om du går innanför Brommö).

I Mariestad ligger macken halvvägs in till gästhamnen.

I Sjötorp i övre bassängen.

 

Vill minnas att de hade rätt hyfsat pris även i Vänersborg.

I Vänersborg ligger macken innanför gästhamnen innan du passerat järnvägsbron (om du kommer från Trollhättan/Brinkebergskulle).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ber om ursäkt på förhand för att jag kanske är lite provocerande nu men spelar det egentligen någon roll? Alla sjömackar lägger väl på typ 1-2.50 kr/l. Med en 40 fots motorbåt med dubbla motorer måste väl de där kronorna stå för en försvinnande liten del av det totala ägandet?

 

Tycker däremot att det inte är en dum idé med dagsaktuella priser även för sjömackar. Konsumentmakt och konkurrens behöver verkligen den här branschen. Hjälper knappast oss i Vänern då sjömackarna är så sällsynta att konkurrensen i princip uteblir men på ostkusten samt västkusten kan jag tänka mig att någon form av aktuella priser listade på nätet skulle kunna påverka prisnivåerna.

 

Kan för övrigt meddelade att Blyfri 95 kostar 14.25 i Sunnanå hamn och Dieseln strax under 14 kr. Helt OK för en sjömack som bara är öppen på sommarhalvåret! Vill också minnas att det finns an hamn runt hällekis som tar samma som en vanlig bensinmack men kommer tyvärr inte ihåg exakt vart, någon på den sidan av Vänern kanske kan bidra med den informationen. (Kan ju kanske vara värt en omväg om man ska gå Göta kanal då det är väldigt fint utmed den sidan av Vänern).

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips om Mariestad. har funderat på att ta en sväng därom ändå. 

 

Olleman82: Du är inte alls provocerande, tvärtom här det en helt rimlig reflektion. Mitt syfte är inte att gnälla att det är ju så j-vla dyrt att köra "stor" båt men samtidigt vill jag inte råka fylla upp henne på ett ställe som de "råkade" ta 18kr/l om det nästgårds finns ett billigare och lika bra ställe.

I det stora hela är det väl hugget som stucket men alla kronor räknas och drivmedel är en produkt (likt el) som är svårt att hävda större kvalitetsskillander på och då blir ju pris gärna utslagsfaktorn.

 

För sjömackar gäller det ju att det är enkelt att komma till också för en annan som är nybörjare på manövrering...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om det finns Q star mackar på resvägen dom brukar hålla gatpris på drivmedel. Ligger i st Annas skärgård där finns det två Q star ställen j. Ska jag tanka ⛽ fullt då åker lite längre för att tanka. 

Torgny. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-06-28 på 7:59 PM, JonasAx säger:

Tack för tips om Mariestad. har funderat på att ta en sväng därom ändå. 

 

Olleman82: Du är inte alls provocerande, tvärtom här det en helt rimlig reflektion. Mitt syfte är inte att gnälla att det är ju så j-vla dyrt att köra "stor" båt men samtidigt vill jag inte råka fylla upp henne på ett ställe som de "råkade" ta 18kr/l om det nästgårds finns ett billigare och lika bra ställe.

I det stora hela är det väl hugget som stucket men alla kronor räknas och drivmedel är en produkt (likt el) som är svårt att hävda större kvalitetsskillander på och då blir ju pris gärna utslagsfaktorn.

 

För sjömackar gäller det ju att det är enkelt att komma till också för en annan som är nybörjare på manövrering...

Har du alltså börjat båtlivet med en 40-fotare :)?

 

Skönt att du "missförstod" mig på rätt sätt. Självklart vill man tanka så billigt som möjligt. Varför inte ta en tur till Sunnanå hamn på vägen upp eller ner, vi verkar ju stå oss rätt bra mot priskonkurrensen på bränsle? Pratade med en herre från Karlstad som sökte nödhamn i Sunnanå i slutet på förra säsongen och han var grymt imponerad över vilken fin och mysig hamn vi hade. 

 

När det gäller förbrukning och bränslekostnader så är det ju nästan irriterande att man med en fjuttig 28-fotare med bensinare i princip har lika höga förbrukningar som er med dieslar på 40-fots båtar. Finns ju egentligen inget argument för att inte byta upp sig förutom att frugan trilskas och lägger veto...:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senast jag tankade så frågade jag helt enkelt om jag kanske kunde få lite rabatt om jag tankade fullt?

Fick 10% och knökade i 286 liter. 

Småpengar förstås, men blev lite av en kul grej. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En fråga till Er som tankar vid obemannade stationer. (Jag håller till på västkusten) Hur gör ni som tankar ett par hundra liter?

 

Jag har två olika kort, visa och ett statoilkort. Oerhört irriterande att jag kan tanka för högst 1000, alt 1200 kr per gång.

Att fylla tanken fullt innebär ca 6000 kr och det innebär att jag får "starta om" tankningen ett par gånger.

 

Pratade med Circle Kay ang detta och de menade att det var upp till varje tankstation att sätta en limit, har inte med kortet att göra.

 

Men jag har svårt att tänka mig att de större båtarna med flera hundra liter godtar att behöva omstarta tankningen ett tiotal gånger?

 

Någon mer som har denna erfarenhet?

 

 

Redigerad av Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är vanligt. Jag har inte så stor båt men tanken rymmer 370 liter. Ofta slår automaten ifrån vid 700.- så får man vackert börja om. Hittar man ett ställe där dieseln kostar några kronor färre än snitt sjömackspris tar man det dock med ro. Skillnaden blir ju lätt över 500.- på en tankning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan meddela att macken i Vänersborg tar 16.30kr/l för dieseln. 

Redigerad av JonasAx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrsö tången (Göteborgs södra skärgård); priser per i förrgår

 

Diesel vit 15.70

Diesel färgad 12.90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I går, Hönö Klova, grön diesel 11,70kr/l

Och sugtömningen på samma brygga fungerade.

.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

I går, Hönö Klova, grön diesel 11,70kr/l

Och sugtömningen på samma brygga fungerade.

.

11,10 idag för grön och 12,70 för vit diesel.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kortautomaten i Sjötorp är f.n. kass men det kommer en med kortterminal om man ringer när cafeet är öppet. Killen hade dock inte en aning om något som rörde dieseln, kunde bara ta betalt.

 

Sedan blev vi fundersamma på pumpens kalibrering. Fick i c:a 10% mer än vad som var teoretiskt möjligt. Har dubbla plastankar som vi har litermarkering på, och redan innan halv tank (dvs 90 liter) började vi se att litertalet i tanken och siffran på pumpen började stämma riktigt dåligt. Hade c:a 35 liter kvar i ena tanken som rymmer 175, och efter 150 liter enligt pumpen (dvs 185 i tanken, som inte borde gått i) var det bara 160 liter i tanken enligt markeringarna på den......

 

Tänkte först kontakta kanalbolaget men orkar inte ta den striden. Men tankar du i Sjötorp - var observant på hur mycket du egentligen får i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det med kröning av dessa pumpar kan man undra vad som gäller. När jag tankade i Vänersborg var den krönt senast 2015. Tror att det nog borde vara dags... De behöver ju inte mäta fel för det men man antar ju att den som säljer har koll på att han inte säljer mindre kvantitet än han köper in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besökte bohusmalmön och bensinen kostade  där 16,28.

 

Uppskattade att man iförväg kunde knappa in iförväg hur mycket man önskade tanka för, så slapp man "starta om"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...