Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SimonSigfridson

Johnson -79 70hk felsökning hjälp med tips och inställningar

Rekommendera Poster

Hej och hallå alla glada!

hag har nyligen köpt en Selco 18 med en Johnson 70 hk 2-takt från -79. 

 

Detta är gjort

-bytt tändstift 

-bytt membran i soppapumpen

-ny trycktank och blåsa

-nya slag klämmor, delvis nya bränsleslangar 

 

mitt problem är att den med handgas går nästan att gasa fullt men gasar jag fullt dör motorn. Detta oavsett om jag trycker på blåsan under tiden eller ej. 

Den kan få upp i högre varv om jag chokar samtidigt. Med växel i går den bara med lite gas.

 

Teori

 Detta får mig att misstänka skit i högfartsmunstycken

jag har köpt tre repsatser till förgasare och bokat ultraljudstvätt av dessa. 

Skulle gärna vilja ha tips om hur demontera på bra sött och vad jag skall tänka på vid arbetet. 

 

Tack /Simon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som feljusterad förgasare. Justera luft, bränsleförbrukningen att så kanske det ändrar sig :-)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

Jo, detta att chokande hjälper - och att samtidig assisterande bensin-handpumpning inte hjälper - pekar på förgasarfel.
Klart rimligt och klokt inköp av renoveringssatser och bokning av ultraljudstvätt* kan jag tycka!


Att demontera förgasarna och rengöra är förmodligen lätt, att däremot montera dem korrekt inställda kan vara värre.
Tips 1: Ta gärna bilder på varje steg vid demonteringen.
Tips 2: Skruva in alla ställbara munstycken försiktigt** till bottenlägena och anteckna noga innan förgasarna pillas isär.
Tips 3: Finns bra gratismanualer på boatinfo.no. Tänk på att de ofta täcker flera motormodeller, kan bara läsas med PC.  Bläddra gärna runt litet och "läs på". Lite trögt o fippligt att bläddra, länkar därför några bra hållpunkter i denna 404 sidor tjocka bok...
Innehållsförteckning hela boken (ca tre sidor).
Avsnitt 2 (tuning) inledning.
Avsnitt 5a (synchronization).


*) Om man inte råkar ha oscillerande slipmaskin, då kan man tvätta hemma ungefär lika bra så här... youtube. Suveränt snåltips. ;-)
**) De är spetsiga och spetsens form får inte ändras genom alltför hård klant-åtdragning, "lätt hand" gäller alltså alltid vid ställbara munstycken!
Skruva in bara såpass att du känner bottenlägena och kan anteckna t.ex. munstycke X trekvarts varv utskruvad från sitt bottenläge på förgasare Y. (Skulle själv återställt dessa lägen för respektive förgasare vid återmonteringen, tänker att ifall har det funkat bra i många år så borde motorn åtminstone gå starta. Att den startar är i sin tur en nödvändighet för att eventuellt mer avancerad finjustering. Glömmer man anteckna så finns i.o.f.s. fabrikant-anvisningar, men men.)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Och tack för era svar riktigt roligt att bli välkomnad på bra sätt. = bra forum! 

 

Feljusrerad förgasare skulle kunna testas genom att ge något mer bränsle (kvarts varv på varje skruv för mer soppa i blandningen?) för att sedan skruvas tillbaka om inget händer och fortsätta med isärplockning? 

/Simon 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering

har demonterat förgasarna relativt enkelt, det var fullt med gegga och torkad olja i nedersta cylindern och minstyckena var skitiga. skall montera ihop dessa i eftermiddag. Dock följde det med två delar i reparationssatsen jag inte vet vart de skall sitta, misstänker att de tillhör en annan motor då renoveringssatsen passar fler modeller?! 

 

Var tvungen att beställa t koppling till bränsleslangarna som går mellan förgasarna. Någon som vet om man kan ta "vilken slang som helst för dessa som reserv? 

 

På bild två ser ni att jag skruvar ur munstycket en aning skall dessa tas bort vid tvätt? Visst skall jag skruva tillbaka dem med varsam hand men ända i botten? 

 

Den skriv som justerar bränsle och luftmängd begriper jag inte heller vart den sitter. 

 

Önskas mer bilder så hojta till! 

/Simon 

 

 

IMG_4260.JPG

IMG_4261.JPG

IMG_4262.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera på om det inte skulle kunna vara tändningen. Denna motor har en tempswitch (74)

http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1979/70EL79R/CYLINDER AND CRANKCASE/parts.html

som åtminstone på senare årsmodeller begränsar varvtalet till ca 2500 rpm. Testa i så fall att koppla bort denna.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Angående bensinslangar mellan dina förgasare så finns det gott om sådana i metervara.
   [Använd alltid godkänd slang för bensin och inget annat! Och tänk på att sådana raka slangar sålda som metervara inte kan böjas särskilt skarpt utan risk för knickar. (Menar med "knickar" utplattad och förträngd slang.) Om det är trångt och skarpa böjar med kort böjradie behövs så finns slangar med färdiga böjar, dess gummi har liksom gjutits från början som en skarp böj. (Du ser två  exempel i din första bild ovan.)]


Vad gäller tändfel à la Guestsson ovan så är jag skeptiskt, att choka hjälpte ju? Men osvuret är alltid bäst.


Blir litet smått konfys inför dina bilder ovan. Tolkar dessa som att de föreställer ett klassiskt huvudmunstycke i flottörhusets botten men... någonting verkar fattas? (Har nog missförstått, men i saxbilden nedan syns hur jag tänker mig.)

Bildkälla (delvis) ovanstående länkad manual HÄR.

huvudmunstycke.jpg

Redigerad av Thomas-1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Har monterat förgasarna under eftermiddagen och den startade lättare och låter som att den går jämnare jg kan även nu gasa fullt med handgasen utan att den dör. Men när jg lägger i en växel går han ca 2 gånger Firtare än innan men vill inte svara riktigt på gasen. 

Vart hittar jag justeringar för luft och bränsle? Om det kan vara det som är felet?

 

 

 

Jag funderar också på en fjäder på sidan av förgasaren som jag misstänker skall sitta på ett visst sätt på sidan men förstår inte vart eller hur den skall sitta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där ja, kul att du fått snurr på den igen! :)

Finns vad jag begriper inga "ställbara munstycken" på förgasarna. Tror du har "TYPE I" enligt saxbilden nedan, men dina foton gör mig som sagt litet smått konfys. (Ser inget lock med gummitätning, inte heller så ser det förmodat underliggande "fasta munstycket" ut som det avbildas nedan?)

Kanske kan du skingra dimmorna genom att svara på frågan...
Hur såg det ut när du skruvade ut "jet 1" i din bildserie ovan?? Fanns där en spets i ändan på skruven eller vad?? Möjligen har du nån annan variant av förgasare. Tack på förhand om du besvarar denna fråga.


Att motorn inte svarar normalt vid plötsligt gaspådrag kan ha flera orsaker.
Klen bränsle/luft-blandning, felaktig tändförställning mm.

type1.carburetor.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Förlåt för korta och "irriterande" svar men jg behöver begär nytt lösenord varje gång jag skall gå in på forumet och skriva då sidan säger att mitt namn inte finns eller är felstavat. 

 

För SVT på din fråga är det riktigt jag har skruvat bort en skruv samt packning för att sedan skruvat ut munstycket en bot inför ultraljudstvätten. Det var jag som var otydlig där.

 

jag monterade förgasarna och ör i detta nu på väg ner för att göra ett komp test. 

 

Finns det någon inställning utanför förgasare och cylindrar man se efter som kan påverka detta med att den inte svarar på gas? /Simon 

 

ps bifogar en bild på en fjäder som för mig var tycks hänga fritt, vart skall den sitta? 

IMG_4264.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, SimonSigfridson säger:

Finns det någon inställning utanför förgasare och cylindrar man se efter som kan påverka detta med att den inte svarar på gas? /Simon 

Tändningen. Men fokusera på att få till förgasarna först innan du går vidare.

 

Går den sämre om motorn är varm?

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

upplever i hen skillnad på varm och kall, har gjort komp prov på alla tre cylindrar 10.0kg, 10,1 kg och 10,5 kg.

skall låna en kompis tank och blåsa samt hans soppapump drån en liksom motor vi vet fungerar. För att helt kunna uteslut detta. 

Fick upp den i mer fart idag än tidigare. 

 

Förgasarna är ju helt genomgådda.

/simon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Evinrude 70hk -81 förut, borde väl vara ungefär samma motor...?

Den hade fasta munstycken, och jag fick jag veta att den satt det för små munstycken på från början, den gick för snålt. Evinrude hade kampanj på detta, där man bytte munstycken, men det är ju jättelänge sen... 

 

Vi bytte dessa munstycken, och vi gjorde visserligen en hel del annat på motorn samtidigt, så riktigt vad som gjorde nytta är ju svårt att säga, men den gick otroligt mycket bättre efteråt. Den hade alltid betett sig ungefär som du beskriver, man kunde gasa fullt om man inte var för snabb på gasen. Men efteråt gick det hur bra som helst.

 

Som sagt, en Evinrude och två år nyare, så kanske inte gäller din, men...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger mina pengar på tändningen. Kan var värt att börja kolla timingen, tänkar att det är fel i timingen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa och ursäkta ett mycket sent svar.
jag är egenföretagare och har mycket att stå i under sommarmånaderna.
Jag bestämde mig för att ta isär avtappningspluggen till vardera förgasare samt köra en till tvätt på alla tre högfartsmunstyckerna trots att detta redan var gjort.
Detta resulterade i att den efter detta gick som en kula skjuten ur en kanon!:D

tack för all eran hjälp.

En ny fråga jag har nu när den går så pass bra är hur vida den skall svara direkt på gas eller komma något efter när man reglerar gasen. Går vajern att ställa in och vad gör inställningen av denna isåfall?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På 2017-07-16 på 19:57, SimonSigfridson säger:

En ny fråga jag har nu när den går så pass bra är hur vida den skall svara direkt på gas eller komma något efter när man reglerar gasen. Går vajern att ställa in och vad gör inställningen av denna isåfall?


Att motorn inte "ryter till" vid snabbt gaspådrag - alltså att motorn inte reagerar snabbt - är nog en akilleshäl för just förgasarmotorer.
   Kanske särskilt för att utombordares förgasare saknar  "accelerationspump". (Sådan accelerationspump finns hos större 4-takts inombordare, förgasaren duschar därvid - rent mekaniskt - in extra fet bensingas då man "stampar plattan" vid plötsligt gaspådrag.
   Utombordare saknar också "centrifugalregulator", en anordning som följsamt reglerar förtändningen efter aktuellt varvtal.
(Med förtändning menas alltså ett kort tidsögonblick eller gradtal i motorns rotation innan kolven når sitt övre vändläge. Gäller att alltid få tändningen att skuffa på kolvens neråtfärd maximalt effektivt oavsett RPM/varvtal. Vid höga varvtal måste tändstiftets gnista ske tidigare eftersom förbränningen i princip alltid har samma hastighet oberoende av varvtal.)

Vad gäller just tvåtakts-motorer så tar förgasarens gasblandning definitionsmässigt en omväg, den lagras i vevhuset innan den sen raskt sugs in i kolvloppet. (Hmm, vete katten... möjligen är detta en orsak till att "accelerationspumpar" inte finns på2-taktare?)
Nå, inte heller riktiga varvtals-följande centrifugalregulatorer finns på 2takts-utbordare. Bara en enkel reglering som strikt följer gasvajerns läge.  

Såå... när du plötsligt  "gasar på" så händer två ogynnsamma saker.
Dels öppnar förgasarspjällena fullt vid lågt varvtal vilket inte är optimalt för munstyckenas funktion (accelerationspumpar är avsedda att kompensera detta).
Dels ställs plötsligt förtändningen om radikalt till maxtidig vilket inte heller är optimalt.
   Tror att en tänkt centrifugalregulatorfunktion skulle kunna snabba på axet - rytandet - vid plötsligt gaspådrag med runt 10-20% efter egna experiment på en gammal encylindrig Albin O11:a.


Strunt samma, mitt svar får bli att din utombordare knappast axade särskilt blixtsnabbt vid gaspådrag ens när den var ny.
Men kanske har du erfarenhet av motorn sedan tidigare och kan säga att accet blivit påtagligt försämrat??

 

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Tack för ett bra utförligt svar.
Nej jag tror inte att det är någon större skillnad sedan den var ny då den går riktigt bra nu efter all rengörning och renovering. Var mest nyfiken om det fanns något knep eller nån inställning.
Men jag störs inte av det så det går bra för mig.
/Simon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du är nöjd! :) 
Finns nog inte några realistiska trix eller modifieringar för att påverka just enkom detta med "accet" hos din motor, allt hänger ihop och fokus ligger väl alltid stenhårt på maxeffekt och bränslesnålhet?
    Möjligen att kolla att gasreglagets länkstyrning av tändplattans vridning verkligen stämmer, men det gör den förmodligen. Din motor från 1979 verkar ha fått CDI-tändsystem (TYPE II i manualen) till skillnad mot 78:orna. (I och med att CDI infördes så försvann de mekaniska "brytarspetsarna" - vars slitage medförde ständiga justeringar av förtändning. Så fabrikens tändförinställning är väl därmed och numera i princip outslitligt permanent, men men.)
   Möjligen, möjligen kan man också klura på förgasningen. Men med - i ditt fall - alltigenom fasta munstycken så finns inga sådana" klassiska skruvjusteringar" att göra,  de är av fabriken känsligt uttestade och optimerade för bra effekt och bränslesnålhet för varje motorvarvtal. BYT ALDRIG FASTA MUNSTYCKEN mot nya med icke-original hålstorlek!!
(Justerbara skruvspets-munstycken funkar bäst i motorfall med endast EN förgasare. Då kan man lyssna o justera, men med flera cylindrar o förgasare så vet man snart inte längre vilken cylinder/förgasare som faktiskt påverkar motorgången när man skruvar.  


Ganska nördigt i min text ovan, men sådan detaljkunskap är väl aldrig fel för det underlättar varje felsökning.

Nå, ha det gött i sommarvärmen! :-)
Återkom gärna ifall du har nya funderingar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...