Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
philipkarlberg

Backhake-problem 280 drev

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag sjösatten min båt för första gången förra helgen. Motorn har jag gått igenom grundligt och den funkar bra nu, men drevet slår upp när jag lägger i backen. Så min första tanke var att jag måste byta backhakarna (och fjädrar m m). Men nu när jag tagit upp båten, så är problemet snarare det omvända. Drevet häktar i hela tiden och frilägger inte drevet i neutral- och framåt-läge. Alltså, när jag lyfter drevet uppåt för hand så släpper inte hakarna runt ställpinnen.  Däremot går det bra att lyfta drevet med drevlyften.

 

Jag har precis monterat bort hela backhakemekanismen samt monterat tillbaka allt igen. Backhakarna såg lite slitna ut men jag har sett värre exempel när jag googlat. 

 

Någon som har en aning om vad som kan vara fel?

IMG_9410.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, då. Den har jag läst ett par gånger nu. Justerade precis backhakarna enligt den manualen, med resultatet att drevlyften inte vill lyfta drevet längre...

 

Tack ändå!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ingen som kan hjälpa mig med detta? Jag funderar på att slå till på denna reparationssats:

 

http://drevdelar.se/reparationssats-for-backhake-aq250-270-280-285-290

 

Men samtidigt är jag lite tveksam, för problemet nu på land är ju att backhaken häktar i hela tiden så det går inte att lyfta upp drevet (för hand) alls just nu. Varken i back-, neutral- eller framåtläge. Problemet i sjön däremot var ju att hakarna inte hakade i när jag backade så drevet for upp. 

 

Jag har justerat växelstång, växelkabel och tryckstång m m enligt handboken. 

 

Har jag missat något? 

Redigerad av philipkarlberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Smatte. Jag har läst det inlägget utan och innan, men jag hittade ett bra amerikanskt forum och jag tror att jag är något på spåren nu. Jag misstänker att det är tryckstången som måste justeras och eventuellt modifieras lite. Tydligen ett ganska vanligt att denna stång kärvar lite. 

 

http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?398962-280-kicks-up-when-shifted-into-reverse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du skrev:

backhaken häktar i hela tiden så det går inte att lyfta upp drevet (för hand) alls just nu. Varken i back-, neutral- eller framåtläge

 

 

Sådär beter sig mitt 280DP drev också och har gjort så i åratal. Dvs backhakar engagerar på land vid lyftning för hand, men drevlyften lyfter trots det som den ska. Varje gång jag på land lyfter drevet för hand får jag fälla tillbaka backhakebryggan med ena handen och lyfta med den andra. Allt fungerar perfekt i sjön. Växlar snällt och drevet far ej upp när jag backar, och drevlyften lyfter som den ska. Undrar om du inte har fått till det som det ska vara nu?

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har förstått nu att det är kraften från propellern / farten som gör att haken häktar loss när båten ligger i vattnet. 

 

Jag ska finjustera höjden på tryckstången en gång till så får vi hoppas att det funkar sen. Lite knepigt då man inte kan kolla detta på land på ett vettigt sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...