Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Niklas-ES

Uttern 690 Akterruff inm/utom

Rekommendera Poster

Som tidigare skrivit så har jag tittar lite på en uttern 690, och även nu tittat lite (ej på plats) en med utombordare. Akterruffen på den med inombordare var naturligtvis minimal, så jag antog att med utombordare att den skulle bli anningen större. Sedan googlade jag runt lite och läste att någon påstod att Akterruffen med inombordare var "bättre planerad" och att med utombordare så backar Akterruffen in lite på mitten. Vilket jag förstår det gör, men kan väll aldrig tro att en med inombordare kan vara bättre planerad? Måste vara betydligt mycket större med utombordare. Någon som vet mer om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

690 med inombordare i motorkasset är en mycket trevlig båt då motorn knappt hörs alls. Min gissning är att den inte är lika trevlig med en utobordare.

aktern sover man, så varför ska den vara stor ??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Uttern 690 från -81 med en 90 hk 4T utombordare (Suzuki DF90 från 2001) i kassett och motorn låter INGENTING! Måste kolla på varvräknaren om den är igång eller inte (när vi ligger still ;-) ). I 18-20 knop är det i princip bara vatten mot skrovet som väsnas. Ungarna kan utan problem ligga och sova i akterruffen, även när vi är ute och åker. Kassetten tar mycket plats i akterruffen, men än så länge får ungarna plats att sova där. Även jag som är 180 lång kan ligga där, även om bredden på kojen är något smal. 

Redigerad av Sebjoin
Förtydligande motortyp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdel med inombordare är att du har en varm motor i ruffen samt alla dofter en bensinmotor avger, både bensin men oxå olja från vevhusvent mm,.skulle ett slangbrott uppstå till kylningen så har du vattnet rätt in i båten, finns inget kölsvin på den,

jag hade valt utombordare alla dar i veckan, inget drev som skall servas stup i kvarten heller!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...