Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
P_Martinsson

Kylskåpsproblem..

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

I vår Bayliner 285 Ciera 2004, som såldes ny i Tyskland, sitter det ett kylskåp..som jag tyvärr inte har varken märke eller modell på just nu..som går både på 12V och 220V, beroende på om landströmmen är ansluten eller ej.

Allt detta är kanon på alla sätt, men tyvärr så har jag lite problem med att få ner temperaturen i kylskåpet.

Vilken temperatur jag lyckas komma ner till hänger ihop med om det varit varmt eller kallt i kabinen. Helt ovetenskapligt, utan att kollat noga, så känns det som att skåpet klarar av att sänka temperaturen med ca 10grd, så är det 25 grd i kabinen blir det 15 i skåpet, mellan tummen o pekfingret.

 

För det första så antar jag att jag borde kunna förvänta mig lite bättre än så, eller hur?

Har kollat runt på ett antal sidor typ SeaSea m.fl, man det enda jag hittar där är skåp som går på 12V, inte båda delar som mitt. Finns det inte 12V/220V kylskåp att köpa längre?

 

Kan det finnas någon annan lösning på problemet, typ en stor service på befintligt skåp..om det nu finns någon som gör sånt..??

 

Lite skit när mjölk o smör blir ofräscht, men absolut värst är det faktum att ölen blir fesljummen..   :wacko::blink::o:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

År det ett peltierelement i skåpet? De brukar bara klara att sänka temperaturen med cirka 15 grader. Dessutom drar de cirka tre gånger så mycket ström som ett kompressorskåp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slängde ur vårt gamla kylskåp ur vår båt av samma modell men år 2000. Där var det peltierelement. Tyckte iof det kylde rätt ok det lilla vi använde det. Ett 65l isotherm eller waeco passar annars in i hålet. Betydligt bättre och drar en bråkdel av strömmen.  Vårt drar i medel 20A/dygn på 12v och ca 4 grader i skåpet. Isotherm cr65 elegance.  Vill ni ligga i naturhamm emellanåt är det nästan tvunget att byta.  Ditt skåp drar runt 100A/dygn om det är som mitt gamla.

 

Har tyvärr inget förslag på hur du ska få mer kräm ur ditt befintliga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är helt nollad på om det är peltierelement eller ej, men allt tyder på att det är originalkylskåpet som sitter i. Har haft det ute för att kolla/rengöra utvändigt bak (fanns inget damm) och på baksidan är höger hörn avfasat för att få plats med en mindre fläkt samt kylelement mm..

 

Att köra ett skåp som enbart går på 12V innebär ju att batteriladdaren måste gå alltid och det känns inte optimalt alls, eller missuppfattar jag detta totalt..?

Eller är det bara vi som har kylen igång alltid??

 

Olle, kör du fortfarande med originalbatteriladdaren, eller har du något nyare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 50 W solpanel klarar utan vidare av att ladda batteribanken tillräckligt för att driva en kompressorkyl. Det är troligen det bästa sättet att hålla liv i kylen om man alltid villha den igång.

 

Mackeh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, Mackey säger:

En 50 W solpanel klarar utan vidare av att ladda batteribanken tillräckligt för att driva en kompressorkyl. Det är troligen det bästa sättet att hålla liv i kylen om man alltid villha den igång.

 

Mackeh

Ja, med 1-2 timmars motorgång per dygn och landström någon natt emellanåt.

Jag har haft så i många år, och då med ett ASU kylskåp, inga som helst problem (nu har jag 250W solcell).

Sedan gäller det även att man har en batteribuffert, eftersom solpanelen inte kan driva kylskåpet direkt, minst 100Ah! Gärna mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gamla kylbox, ca 30l,  gick maj-aug på 50W panel utan något extra. Till ett kylskåp som ofta är lite större brukar 100W räcka bra. Batteribanken bör klara 3-5 dagar dvs 75-125Ah vilket då kräver batteribank på 150-250Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kyl med ett peltierelement kommer aldrig kyla bättre än TS kyl gör. Drssutom drar det som sagt väldigt mycket ström...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har ett kylskåp i min båt, som går på både 12 och 230 volt (220 volt är nån gammal relik som har satt sig fast i människors medvetande)

Trodde först att det var ett absorptionskylskåp, för att det var en lång smal burk, som elsladdarna gick in i. Det visade sig att det var en speciell kompressor, med ett namn som jag inte kommer ihåg.

Kylskåpet har fungerat för mig i närmare 10 år, även om det nu känns som om det sjunger på sista versen.

Det fanns en tråd här på MG om mitt kylskåp, men jag hittar den inte. 

Så här har jag skrivit i min blogg.

"Strax före jag stack ut och seglade sommaren 2009, hittade jag min gamla Fluke 87 (universalinstrument) som jag har saknat i flera år. Jag trodde att det hade blivit stulet ur jobbarbilen under ett obevakat ögonblick. Jobbarkompisen råkade ut för att man stal hans mobiltelefon, som satt i handsfristället, när han vände ryggen åt bilen under några minuter. Det var ungefär samtidigt. Boven i mitt drama var jag själv. Hittade instrumentet i en låda med FK och lite annat elmaterial som jag inte packat upp efter att ha hjälpt en av döttrarna med lite elarbete för några år sen.

 

Fluken har den funktionen att man kan mäta Min-, Medel- och Max-värde. Jag kopplade in den och mätte strömmen under ett dygn. Temperaturen i ruffen låg mellan 15 och 22 grader under mätperioden.

 

Kylskåpet går på 230 volt när landströmmen är inkopplad. Jag ställer då kylskåpet på Min temperatur (5). Det går ner till ett par plusgrader. Så snart jag drar ur landströmskabeln går det över på 12 Volt och jag ställer skåpet på så lite kyla som möjligt (1). Temperaturen blir då plus 10 grader. Det var så jag hade det under mätningen.

 

Körde mätningen under 24 timmar.När kylskåpet startade när batteriet var fulladdat drog det 5,5 A för att efter en liten stund sjunka till 4,5 A.Medeltalet under mätperioden var 1,18 A och det blir ju 28,32 Ah under 24 timmar. Det är ju ungefär dubbelt så mycket ström som ett motsvarande nytt kylskåp som bara går på 12 Volt drar."

 

När jag skall byta kylskåp blir det ett som "bara" går på 12 V, kanske med AUS.

Det är ju dom kylskåpen det finns mest av och man skall inte krångla till livet för mycket. Mina förbrukningsbatteri laddas av solcellspaneler - för närvarande på 75 w (och jag har platts för fler). Dessutom laddas ju batterierna av landström när jag ansluter denna.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Thallatha säger:

Jag har ett kylskåp i min båt, som går på både 12 och 230 volt (220 volt är nån gammal relik som har satt sig fast i människors medvetande)
 

 

Engel med Swingkompressor. En ganska bra konstruktion men en kompressor tar mindre,  kanske lite mer än hälften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, bhemac säger:

 

Engel med Swingkompressor. En ganska bra konstruktion men en kompressor tar mindre,  kanske lite mer än hälften.

 

Hälften av vad då!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Thallatha säger:

 

Hälften av vad då!?

Hälften av vad en kompressor kyl tar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, bhemac säger:

Hälften av vad en kompressor kyl tar.

 

Vid mätning sommaren 2009 under realistiska driftsförhållande så kom jag fram till att mitt kyl drog i det närmaste dubbelt så mycket som en ny kyl påstods dra då.

Fast det tyckte jag var ok på ett gammalt kylskåp.

Min Fluke har slutat fungera, så jag kan inte göra om den mätningen idag, men mitt gamla kylskåp fungerar fortfarande, även om hölje och inredning blir allt mer skamfilat.

Ett tag hade jag den tossiga iden, att bygga en ny kylbox och behålla kyldelen i kylskåpet, men jag blir allt mer lat med stigande ålder. Vi får se hur många somrar kylen fungerar. Den kanske överlever mig. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båt sitter det en gasolkyl. Helt fantastisk, förbrukar ca 7kg gasol i månaden och i princip ingen ström. Men jag vill ha kylen gående hela sommaren och då är el/solpaneler enklare, man slipper bära 10kg gasolflaskor.

Så jag har köpt ett 85lit kompressorskåp. Men det blir inte monterat i sommar, jag kör med gasolen och en 18 lit kompressorbox.

Kylskåpet har jag kört hemma, förbrukningen ligger på 1,3A i snitt men sjunker om man fyller skåpet med tex vattenflaskor. Förbrukningen är vad en 100W panel ger i snitt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, P_Martinsson säger:

Är helt nollad på om det är peltierelement eller ej, men allt tyder på att det är originalkylskåpet som sitter i. Har haft det ute för att kolla/rengöra utvändigt bak (fanns inget damm) och på baksidan är höger hörn avfasat för att få plats med en mindre fläkt samt kylelement mm..

 

Att köra ett skåp som enbart går på 12V innebär ju att batteriladdaren måste gå alltid och det känns inte optimalt alls, eller missuppfattar jag detta totalt..?

Eller är det bara vi som har kylen igång alltid??

 

Olle, kör du fortfarande med originalbatteriladdaren, eller har du något nyare?

 

Jag kör faktiskt med orginalladdaren, en Flyback 15-3 eller vad den nu heter. Denna kör jag bara manuellt" med ett par timmar när jag vill ladda på lite ström - den får aldrig stå på kontinuerligt. Vet inte hur det är med din båt men jag har en standby förbrukning på 0,2A/h. Det blir trots allt 5Ah/dygn så det kan man ju inte bara låta rulla på...efter allt läsande här har jag landat i att det bästa är att ladda med en solpanel så jag har en 100W flexibel panel som hänger över förvaringsutrymmet i aktern. Det laddar mellan 7-20 Ah/dygn och klarar min standbyförbrukning. Soliga dagar laddar panelen mer än vad vi behöver på båten vad gäller kylskåp, pumpar, tv mm men då behöver jag rikta panelen ett par gånger under dagen så att man närmar sig 40Ah/dygn.

 

Hade varit superlyxigt att ha kylskåpet på även när vi inte är i båten men jag vill verkligen spara batterierna och har ingen bra lösning för detta just nu. Det enklaste skulle ju vara att sätta laddaren på en timer så får laddaren köra 1timme varje tidig morgon innan solpanelen börjar ladda igen men med två barn i åldrarna 1 och 3 år får jag vara glad att båten är i vattnet överhuvudtaget - det är ju omöjligt att hitta tid för alla dessa små roliga projekt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all input!! :D

Har funderat lite och jag tror att jag försöker klara mig över sommaren så jag har vintern på mig att få fram en lösning.

Hittade faktiskt ett skåp hos Dometic som fixade både 12C 230V o gas

Dometic CombiCool RF 60

Men tyvärr så är det aningen för högt..

 

Såg samtidigt att Dometic hade någon form av box med 12V + 230V in och 12V ut som prioriterade landström. Smart! Verkade dock bara finnas till dom minsta skåpen..

 

17 timmar sedan, Olleman82 säger:

 

Jag kör faktiskt med orginalladdaren, en Flyback 15-3 eller vad den nu heter. Denna kör jag bara manuellt" med ett par timmar när jag vill ladda på lite ström - den får aldrig stå på kontinuerligt. Vet inte hur det är med din båt men jag har en standby förbrukning på 0,2A/h. Det blir trots allt 5Ah/dygn så det kan man ju inte bara låta rulla på...efter allt läsande här har jag landat i att det bästa är att ladda med en solpanel så jag har en 100W flexibel panel som hänger över förvaringsutrymmet i aktern. Det laddar mellan 7-20 Ah/dygn och klarar min standbyförbrukning. Soliga dagar laddar panelen mer än vad vi behöver på båten vad gäller kylskåp, pumpar, tv mm men då behöver jag rikta panelen ett par gånger under dagen så att man närmar sig 40Ah/dygn.

 

Hade varit superlyxigt att ha kylskåpet på även när vi inte är i båten men jag vill verkligen spara batterierna och har ingen bra lösning för detta just nu. Det enklaste skulle ju vara att sätta laddaren på en timer så får laddaren köra 1timme varje tidig morgon innan solpanelen börjar ladda igen men med två barn i åldrarna 1 och 3 år får jag vara glad att båten är i vattnet överhuvudtaget - det är ju omöjligt att hitta tid för alla dessa små roliga projekt :)

 

Min båt är såld ny i Tyskland och är original CE/230V så min laddare är inte samma som din.

Sticker troligen ner en sväng till båten ikväll och då skall jag kolla både laddare och kylskåp..det mesta är väl dokumenterat, men just detta har jag missat..  :P

 

Solceller är givetvis en lösning som kanske både hade fixat lite underhållsladdning samt ström till kyl. Känner bara inte för att dra igång det nu, mitt i säsongen.. Har precis installerat 10kW solceller på mitt garage..kanske kan dra en sladd..  ;)

En fråga: Hur har du anslutit panelerna till dina batteri? Antar att det går vi någon form av regulator.. Mot en av dina batteribanker, eller? Laddar det även om brytaren är på "Off"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, här kommer två bilder på båten, från när vi var på Hanö, veckan som gick..

 

Snap14.thumb.jpg.1d44b43a2bc36109b56075e8661c1c81.jpgSnap13.thumb.jpg.db0c0cfe60806617c84ebcfbeb8fe43b.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, P_Martinsson säger:

Hittade faktiskt ett skåp hos Dometic som fixade både 12C 230V o gas

Dometic CombiCool RF 60

Det är ett absorptionskylskåp. Fungerar utmärkt på gasol men drar 220Ah/dygn på 12V. För att vara godkänt för montering i båt så ska det ha helt sluten förbränning och tål lutning.

 

Att fixa så att kylen automatiskt går på landström när det finns är enkelt. Nästan alla kylar kan gå på 12-24V. Man skaffar då ett nätaggregat som ger 24V och sen ansluts både den och 12V genom var sin diod till kylskåpet. Kostar inte många kronor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, P_Martinsson säger:

En fråga: Hur har du anslutit panelerna till dina batteri? Antar att det går vi någon form av regulator.. Mot en av dina batteribanker, eller? Laddar det även om brytaren är på "Off"?

Jag har satt en enkel PWM regulator som sedan kopplas till "Batteri1". Oftast är kopplaren ställd på "Both" så att alla batterier får del av laddningen. Ställer jag omkopplaren i något annat läge laddas enbart batteri1 (som laddas även om omkopplaren står på "off"). Jag har således inget dedikerat startbatteri vilket kanske kan vara lite vanskligt men jag har bra koll på båten och dess förbrukning  och ligger vi i naturhamn kommer jag koppla över till bara ett batteri över natten för att säkert kunna starta dagen därpå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr eller senare glömmer du av dig och står där med båda batterierna urladdade.

Startbatterier och förbrukarbatterier har olika egenskaper, så det är ju bra om du i någon framtid när det är dax att byta batterier köpter dessa två olika sorter.

Den dagen slänger du ut väljaren och ersätter med två separata batterifrånskiljare, en till startbatteriet och en till förbrukarbatteriet.

 

I nuläget kan du ju köpa Biltemas batteriseparator, och koppla dess ingång till regulatorn via en säkring och utgångarna direkt till battererina, så får dessa solcellsladdning oavsett hur din batteriväljare är inställd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, risken finns såklart så det är säkert den bästa lösningen men det får bli såhär sålänge. Det har varit en del andra båtprojekt under den här våren som varit av mer akut karaktär. Får försöka minimera risken med goda rutiner när man lämnar båten tillsvidare. AGM batterierna jag kör med från Biltema torde vara OK för båda användningsområdena så där tror jag inte jag gått på någon större nit i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon!

Hur många batterier har du totalt, om man får vara nyfiken?

Har själv en hel massa batterier, tre i motorrummet och två framme vid bogpropellern.

Killen som hade båten före mig var nog lite av en batterifetischist, tror jag.. :D

Det dumma är att jag inte har så stor koll på exakt vilka batteri som ligger på vilken bank, eller om dom alla är helt okej. Det enda jag vet säkert är att det just nu funkar bra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett 100ah vid bogproppen i fören samt 2x95ah agm för förbrukning och start i aktern. Ser verkligen inte vitsen med mer batteri till bogproppen om man inte lägger någon mer förbrukning på det. Man kan aldrig få för mycket batterier säger alltid ett gäng men i en planandr motorbåt vill man kanske inte ha 100-tals extra kilo i batterier heller.

 

Jag lärde mig att ha bra koll på förbrukningen i vår gamla båt så med en tångamperemeter och noggrann koll på spänningen känner jag mig väldigt kontent med nuvarande lösning även om det vore mer safe med ett tredje batteri dedikerat till motorn.  Faktum är att jag har ett batteri liggande som skulle användas till detta ändamål men jag är lite småfascist med att hålla vikten nere istället:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Förr eller senare glömmer du av dig och står där med båda batterierna urladdade.

Startbatterier och förbrukarbatterier har olika egenskaper, så det är ju bra om du i någon framtid när det är dax att byta batterier köpter dessa två olika sorter.

Den dagen slänger du ut väljaren och ersätter med två separata batterifrånskiljare, en till startbatteriet och en till förbrukarbatteriet.

 

I nuläget kan du ju köpa Biltemas batteriseparator, och koppla dess ingång till regulatorn via en säkring och utgångarna direkt till battererina, så får dessa solcellsladdning oavsett hur din batteriväljare är inställd.

 

Detta kommer att lösa sig själv med tiden när Olle står där utan ström, så vart det för mig en gång i tiden.

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2st Exide på 80Ah st vid propellern fram..

Snap17.jpg.e3327e7969bf17f4f2b9522ab3f31890.jpg

 

Bak är det lite mer gott & blandat..

Et stort AGM på 105 + två mindre på 95 eller 85.

Vet inte om det finns nån typ av datummärkning på batterierna så jag skulle kunna få lite koll på åldern på dom?

 

Vet inte om jag missuppfattade säljaren men jag fattade det som att batterierna vid bogpropellern även funkade som förbrukningsbatterier. det jag inte vet är vilken batteribank, 1 eller 2, dom ligger på..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där ja, det blev ett Dometic CRX-65 kylskåp, tillsammans med en monteringsram och en nätadapter EPS 100W för att kunna växla mellan 12V och 230V på ett smidigt sett.

Seasea hade kampanj med bl.a -30% på skåpet så det var inte mycket att tveka på.

 

Allt är monterat och det passade väldigt bra i det befintliga hålet på vår Bayliner Ciera 285 -04. Det enda som behövdes göras var att ta bort den övre delen av stödet som finns under skåpet (sitter i båten). Sen för att säkerställa ventilationen monterade jag ett extra ventilationsgaller i väggen till höger om skåpet, precis vid dörren till toan. Borde plåtat, vilket jag brukar göa, men just i detta fallet missat. Kan återkomma med några bilder lite längre fram.

 

Till min fråga/fundering:

Provkörde kylskåpet inkl stömadapter i mitt garage med stor framgång.

Efter montering i båten testade jag att köra både på 12V och på 230V, vilket fungerade fint ett par gånger, men efter att skiftat mellan dessa kanske tre ggr så dog skåpet och den röda servicelampan tändes. Fick inte igång det oavsett ac eller dc. Slog av allt och gick iväg för att kolla felkoder i manualen. När jag kom tillbaks efter kanske 5-7 minuter och slog på 230V igen så startade det och gick utan felmeddelande.

 

Idag ringde jag Dometics support i Sverige (funkade smidigt) det han misstänkte var att jag hade lite för bråttom att skifta mellan ac och dc, men även att kanske kabelarean från batteriet var för klen och att det just vid start inte räckte till.

 

Ni andra med Baliners, Olleman82 m.fl, som gjort detta byte, är detta något ni känner igen? Har ni behövt byta originalkablarna för 12V matningen?

 

Det som talar emot denna teori är att jag är så gott som hundra på att det var samma oavsett om jag försökte på 12V eller 230V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...