Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Andreasp

Uppgifter i Blocketannonser

Rekommendera Poster

Hej

 

Har  läst en del annonser senaste veckorna och blir förundrad.

 

Om man skall sälja en motorbåt, bör man inte skriva vilken motor och drev som sitter i och kanske visa en bild på dessa?

 

Och en annan sak, är inte årsmodellen ganska viktig och att det är rätt årsmodell, såg en annons med ett VP 290 DP drev som de säger kommer ifrån 1999 och jag har för mig att de hade slutat göra dessa drev då.

 

det skulle ju vara mycket lättare om denna informationen fanns med istället för effekten på slutsteget och hur många högtalare den har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk har olika syn på vad som är viktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag håller med.

Jag kollar även Tradera, det är felstavningar och särskrivningar. Och då emellanåt helt fel i beskivningarna.

Jag såg att någon på Tradera sålde "kickare" och på Blocket fanns det en "båt trailer".

På Tradera låg det ute en "batteri kapacitetsmätare" bilden föreställde dock en helt vanlig Ø52 mm voltmeter av enkel standardmodell.

"Lantärna" har jag också sett. Om man söker efter lanterna eller lanternor, så finner sökmotorn inte de felstavade. Angående särskrivningarna har jag tidigare berättat och annonsen på Blocket, som gällde "Lama djur" dom stackars funktionshindrade kameldjuren blev nog inte sålda, iallafall inte med den annonsen.

Sedan undrar man litet över lönsamheten, det kan röra sig om småprylar både på Tradera och Blocket, några rostfria skruv, någon väl begagnad schackel eller ett par kapellvred, där värdet säkerligen understiger annonskostnaden...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta annonser är direkt bedrövliga både vad gäller bilder och text, ofta oavsett om det är privat eller företag som annonserar. Dessutom väldigt mycket (säkert ofta högst medvetet) fel om framförallt bränsleförbrukning och toppfart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Citat

 

Och en annan sak, är inte årsmodellen ganska viktig och att det är rätt årsmodell, såg en annons med ett VP 290 DP drev som de säger kommer ifrån 1999 och jag har för mig att de hade slutat göra dessa drev då.

 

 

290DP tillverkades/såldes åtminstone fram till 2003/2004 nånstans. Har själv ett från 2002.

 

Håller för övrigt med om informationen. Många tar motorn för givet ("den går som en klocka") men glömmer att den utgör en väsentligt stor del av priset på båten. Särskilt om/när det börjar strula...

Redigerad av hbengtsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat från Marinshopen

 

"1985 introduceras 290-drevet som har en helt annan sköld än 280-drevet. 290-drevet har integrerad Powertrim i skölden som standard men med en mkt bättre konstruktion än powertrim:et på de tidigare 280-drevet. 290-drev har blivit ett "de-facto"-begrepp för alla som har Volvo Pentas klassiska drevkonstruktion efter 1985 men faktum är att drevet så snart som 1987-88 ersattes av ett drev som rätt och slätt kallades DP. DP-dreven med namnen DP-A och senare skiljer sig utseendemässigt från 290-dreven främst genom en annan utformning av kåpan som täcker växelföraren. Vi på Marinshopen har alltid en liten frågestund med kunder som kommer in och vill ha delar till sitt "290-drev"..."

 

//Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎06‎-‎24 på 1:23 PM, Andreasp säger:

Hej

 

Har  läst en del annonser senaste veckorna och blir förundrad.

 

Om man skall sälja en motorbåt, bör man inte skriva vilken motor och drev som sitter i och kanske visa en bild på dessa?

 

Och en annan sak, är inte årsmodellen ganska viktig och att det är rätt årsmodell, såg en annons med ett VP 290 DP drev som de säger kommer ifrån 1999 och jag har för mig att de hade slutat göra dessa drev då.

 

det skulle ju vara mycket lättare om denna informationen fanns med istället för effekten på slutsteget och hur många högtalare den har.

Jag håller med.

 Jag läser mycket annonser.  Och jag undrar många gånger om båten verkligen är till salu! När jag tittar på bilder som är antingen suddiga, eller på en totalt ostädad båt. Jag som potentiell köpare, måste ju anta att dom är lika slarviga med service, och båtvård i allmänhet. Tyvärr!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser man annonser i tidningar typ Båtnytt så är det inte sällan man säljer en båt för halvmiljonen eller mer, och glömmer skriva saker som årsmodell eller motorstyrka men använder värdefullt radutrymme till att upplysa om att det ingår fendrar vid köpet. Hur tänker man då???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker dessutom att Blocket borde fundera på om det inte skulle vara värdefullt att lägga in fler informationfält för båtar, för bilar och andra fordon finns t.ex. bl.a. Årsmodell som dessutom är sökbart.

Nu finns endast båtens längd i kombination med typ som motorbåt, segelbåt etc.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det hade ju varit önskvärt om Blockte dixade en struktur även i båtannonserna.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är ngt spec man undrar så är det ju inte förbjudet att skicka en fråga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Promod säger:

Tycker dessutom att Blocket borde fundera på om det inte skulle vara värdefullt att lägga in fler informationfält för båtar, för bilar och andra fordon finns t.ex. bl.a. Årsmodell som dessutom är sökbart.

Nu finns endast båtens längd i kombination med typ som motorbåt, segelbåt etc.

 


Till skillnad från bilar är det både mycket svårare att veta och ganska irrelevant. Båtar är mycket individer än vad t ex bilar är. I de flesta fall är det mycket enkelt att ta reda på årsmodell och specifikationer för en bil, och den årliga fordonsbesiktningen ser till att det finns en relativt hög lägstanivå på skick. Ofta finns servicehistorik och uppgifter om tidigare ägare finns att tillgå i offentliga register. Bilar har en livslängd på ett par årtionden.

Båtar, i synnerhet sen plastbåtarna kom i stor skala på 60-talet, är mycket mer långlivade. En välskött båt från 60-talet kan vara lika vettig som en misskött båt från 80-talet. Båtar är också mycket mer modulära, där motorer, drev, propellrar, master, segel, inredning och elektronik inte sällan byts ut, helt eller delvis, en eller flera gånger under en båts livstid. Kan man ens tala om årsmodeller, eller till och med mer än grovt tala om modeller, när så många modifieringar kan äga rum under en båts livstid?

I den familj jag växt upp, och fortsatt med vår syskonskara om tre bröder, har vi haft ett antal båtar genom åren. En öppen plastbåt med ruta och kapell och en handstartat 20 hk. En större öppen plastbåt med 30 hk och elstart. En liten gummibåt med kanske 4 hk snurra bak. En gammal träeka, även den med en mindre utombordare på akterspegeln. En optimistjolle. Brödratrions förra segelbåt, en Seacat med en 9.9 4-takt utombordare med elstart, och den nuvarande, en Dominant 78 som nu är inne på den tredje motorn sen vi tog över båten förrförra året, och dessutom utrustat den med nya prylar, främst på elsidan.

Bara den första båten i uppräkningen, en Crescent 465 med 20 hk Mariner 2-takt, tror jag vi haft fullständig information om (har för mig den köptes ny, dock med en Johnson först, som väsnades helt extremt mycket och byttes till den vi sen hade). I övriga fall har vi ungefärliga uppgifter om tillverkningsår, som bäst, och när det gäller utombordarna finns nog ingen historik att tala om. Den 9.9 hk Yamaha vi hade nyligen saknade läslig informationsdekal. Den hade skavts eller blekts på nåt vis.

Det är svårt att skriva ut information man inte känner till. Båtar är förbaskat knepiga objekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla finn.no 

Norrmännen är så mycket bättre. 

På info men framförallt bilder,  mycket att lära där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, PiratEH säger:

Kolla finn.no 

Norrmännen är så mycket bättre. 

På info men framförallt bilder,  mycket att lära där!

Mycket bättre!

Fabrikat, mått, motortyp, drivmedel, kojplatser m.m. Tummen upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...