Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Snorkelen

Terhi 6020 Nordic, vatten i skrovet?

Rekommendera Poster

Hejsan!
Jag blev nyligen med min första båt, tanken är att jag ska använda den till fiske.

Båten i fråga är en Terhi 6020 Nordic med en Tohatsu 25hk.

Häromveckan när jag var ute med min far och fiskade gädda så stod jag i fören i båten och hörde hur det "skvalpa, blaskade" när jag gick på ett speciellt ställe. Jag vet inte om det är vatten till 100% då det nästan "krasmade" samtidigt.

Men nu till grejen, även om det inte har regnat så är det ändå vatten i båten, dvs på "däcket". Vilket försvinner om jag drar ur pluggen till självlänsen till vänster om "förarpositionen" och gasar på.

Kort och gott så är mitt problem att jag får vatten i min båt trots att det inte regnar eller dylikt, det fyller på någonstans ifrån.

F.ö så har lantärnefästet längst fram i fören gått sönder och jag misstänker att det kanske kan komma in vatten där?

Jag ber om ursäkt för eventuella felbenämningar och dylikt, jag är nyss fyllda 20år och har mycket kvar att lära mig om båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger du i salt eller sötvatten? Ligger man i saltsjön är det enkelt att reda ut om det är regn eller läckage från sjön genom att smaka på vattnet:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mange249 säger:

Ligger du i salt eller sötvatten? Ligger man i saltsjön är det enkelt att reda ut om det är regn eller läckage från sjön genom att smaka på vattnet:)

Ligger dessvärre i en lite större sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vira gladpack och tape tunt den trasiga genomdöringen till lanternan, vänta till nästa regnväder (du behöver dessvärre inte vänta länge) eller ös på med trädgårdslangen och se om det läcker där.

 

Du skiver att du har någon form av självläns, som du kan manövrera från föraplatsen... jag vet att sådana självlänsar sällan är helt täta, iallafall inte då de fått åldras litet. Kan det läcka där?

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...