Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
standardMats

Startmotorn orkar inte dra runt

Rekommendera Poster

Jag har en Yanmar 3HM som blivit allt svårare att starta och sedan i våras går den nästan inte alls att starta. Startmotorn orkar inte dra runt mer än max ett till två varv. Först trodde jag det var dåliga kablar eller batteri, men efter ha testat med fräscht batteri intill startmotorn och plus direkt från batteriet till solenoiden och sedan byglat så tycks inte det vara problemet. Lika trögt i alla fall. Som jag ser det kan det vara två saker:

1. Något (borstar/kol?) inne i startmotorn orsakar att den inte orkar ge den kraft den ska till motorn

2. För stort motstånd inne i motorn.

Nr ett tycks som det rimliga. Någon som har erfarenhet av om nr två r en rimlig förklaring? Kan dåliga foder e dyl skapa tröghet?

 

Om jag provar att köra startmotorn med dekomressionsreglaget utdraget så går det möjligen något lättare men inte alls som man kunde förvänta sig.

Tacksam för alla förslag och idéer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du skulle lämna in startmotorn för renovering, alternativt köpa en ny.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft samma problem åtskilliga gånger i både bilar och båtar.

Vanligast: trött batteri, även om spänningen obelastad är ok.

Näst vanligast: dålig kontakt mellan kablar och batteri eller mellan kabel och motorblock.

Ovanligast: lagren i startmotorn slut så ankaret skrapar i väggen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Din startmotor verkar uppenbarligen trött, inte ens nytt batteri kopplat med tjocka och korta kablar tycks hjälpa!? Men har du också bytt solenoiden, det är en billigare sak i startmotor-paketet som minsann kan krångla.

Finns väl annars många orsaker till att en startmotor s.a.s. kan "tröttna", men nu tycks du ha "gett järnet" m.a.p. batterikapacitet/kabelspänningsfall. Finns en tidigare länkad och utmärkt youtube-video där "startmotor-paketets" intrikata detaljer förklaras. (Se den gärna många gånger och "kontemplera" efter hand hur fiffigt - men felkänsligt - allt samverkar. Eller vid fel kan motverka!?)


Är för mig knappast någon tvekan om att ditt fel ligger hos startmotorpaketet snarare än hos batteriet, du har ju redan - som test -hunnit byta till frächt batteri och därtill korta grova kablar.
(Tror alltså likt Georg_Ohm ovan att du bör lämna in startmotorn för test/renovering, alternativt nyinköpa om det blir nästan lika billigt!? Men osvuret är alltid bäst, möjligen är själva startmotorn helt okej och enbart utbyte av solenoiden skulle ge mer "pang för pengen"?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt första och största problem är att plocka ur startmotorn. Sen är det enkelt att kolla kol/lager/solenoid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolen kanske kärvar i sina hållare och når inte fram?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så enkelt att det är rejält skitigt i startmotorn.

Startmotorn sitter väl inte så illa till? På min Volvo behöver man "bara" ta bort generator, tappa av glykol, plocka bort värmeväxlaren och lite till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick baksug i en länspumpsleding, så jag höll på att fylla hela båten med Östersjövatten. (jag har gjort många dumheter under mitt seglarliv) Jag var under gång över yttre Bråviken - in mot Arkesund. När vattnet nådde svänghjulet kastade det runt vattnet, så allt blev blött i hela motorrummet.

Startmotorn fungerade hela tiden och när jag fått pumpat ut vattnet och bytt olja på motorn, var allt ok. Detta var i slutet av Maj. Startmotorn fungerade perfekt hela sommaren, men nästa vår orkade den nästan inte dra runt motorn. Den var full i oxid. Efter översyn blev den som "ny" igen.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Thomas-1 säger:

Välkommen till forumet!
Din startmotor verkar uppenbarligen trött, inte ens nytt batteri kopplat med tjocka och korta kablar tycks hjälpa!? Men har du också bytt solenoiden, det är en billigare sak i startmotor-paketet som minsann kan krångla.

Finns väl annars många orsaker till att en startmotor s.a.s. kan "tröttna", men nu tycks du ha "gett järnet" m.a.p. batterikapacitet/kabelspänningsfall. Finns en tidigare länkad och utmärkt youtube-video där "startmotor-paketets" intrikata detaljer förklaras. (Se den gärna många gånger och "kontemplera" efter hand hur fiffigt - men felkänsligt - allt samverkar. Eller vid fel kan motverka!?)


Är för mig knappast någon tvekan om att ditt fel ligger hos startmotorpaketet snarare än hos batteriet, du har ju redan - som test -hunnit byta till frächt batteri och därtill korta grova kablar.
(Tror alltså likt Georg_Ohm ovan att du bör lämna in startmotorn för test/renovering, alternativt nyinköpa om det blir nästan lika billigt!? Men osvuret är alltid bäst, möjligen är själva startmotorn helt okej och enbart utbyte av solenoiden skulle ge mer "pang för pengen"?)

Tack för många bra råd! 

Jo batteri, startknapp, tändnyckel, batteri, kablar. osv har jag uteslutit som felkällor genom att koppla nytt batteriet direkt på solenoiden.

 

Ska plocka bort och isär startmotorn  och se hur långt jag kommer med det. 

Bra videolänk! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara kommentera status. Monterade bort startmotorn. Som tur är är den mycket lättåtkomlig eftersom motorn är placerad i sittbrunnen på min snipa. Tar man bort huven kan man i princip komma åt överallt. Så var inte fallet när jag mekade med min MD 7 i en Allegro 27. Då var det en klar fördel om man kunde vinkla armbågar och handleder 180 grader i alla riktningar..

Nu plockade  jag i alla fall bort startmotor och monterade isär solenoid och startmotorhus. Kolen var uppenbart slitna men eftersom jag inte hade några att ersätta med fick de sitta kvar. Gymnastiserade dem lite eftersom de kärvade något. Sprayade oxide clean på valda ställen och polerade bort korrosion där jag såg någon korrosion. I övrigt gjorde jag inget annat än monterade ihop den och satte tillbaka den varpå den startade hur lätt som helst.

Min gissning är att det är kolen som kärvat alternativt dålig (korroderad) kontakt i solenoiden. Jag gissar också att jag får plocka ner startmotorn igen till vintern och byta kolen. Men nu ver jag i alla fall hur man gör ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft startproblem med min VP 2003 (Bosch startmotor) men det löste sig genom att ta isär startmotorn och putsa upp kol och kopparbanorna på rotorn (där kolen ligger an) med smärgelduk... tog 15 minuter; en stjärnmejsel och en 10-nyckel behövdes...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...