Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sigge_1

SSRS > SOS ALARM

Rekommendera Poster

Staten vill höja avgiften för att FRIVILLIGA Sjöräddningssällskapet skall få ta emot larm från SOS alarm. SSRS står för 70% av alla akutlarm i Sverige och finansieras av medlemmar och donatorer. Skulle staten göra detta själva skulle det kosta skattebetalarna 2 miljarder. Verkar rimligt att betala för att göra statens jobb.....eller inte..

http://www.gp.se/nyheter/sverige/sos-alarm-vill-ta-betalt-av-sjöräddningen-1.4380937

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är företaget SOS Alarm som vill höja avgifterna, inte staten. Hur mycket de vill höja avgifterna framgår inte. 

SSRS säger sig stå för 70% av akut sjöräddning men det är ett påstående från SSRS.

Genom att SSRS är befriade från att betala moms och drivmedelsskatt så är även staten en mycket viktig finansiär sv SSRS.

Om staten skulle ta över hela SSRS verksamhet påstås det att detta skulle kosta 2 miljarder men det finns i dagsläget inget belägg för denna siffra. Kostnaden skulle till stor del bestå av lön till anställda som då betalar skatt och sociala kostnader. En stor del av pengarna skulle alltså återföras till stat och kommuner. Räddningsinsatserna skulle främst utföras av KBV, räddningstjänst mm, organisationer som redan finns och som säkert skulle uppskata att få mer medel för sina tjänster som också måste finnas.

Något intresse från statens sida att ta över SSRS arbete finns inte i dagsläget.

Hur mycket mer SOS Alarm vill ha är inte känt.

Det här är bara trams av journalister som har för lite att göra.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som ligger bakom siffrorna kan inte jag avgöra, men bara tanken att försöka pungslå en så viktig funktion SSRS är ett uruselt utspel.

 

Ett övertagande till statlig regi skulle bara göra SSRS till en ineffektiv koloss som övriga statliga institutioner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu spretar inläggen lite hit och dit tycker jag.

 

Företaget SOS Allarm ägs av stat och kommun. Det statliga och kommunala bolaget vill alltså höja avgifterna till SSRS för att få hjälp att utföra sjöräddningsuppdrag och annat som SSRS bistår samhället med, som akuta sjuktransporter tex.

Det låter ju helt avigt. SSRS borde väl snarare få betalt för varje förmedlat larm.

 

Enligt GP är det ministern Anders Ygerman som säger att det skulle kosta staten 2 miljarder att ta över SSRS i offentlig regi. När en minister talar pm kostnader sör staten kan man nog tro att det är nettokostnaden som avses, men det är inte säkert att det är så.

 

SSRS utför ca. 900 sjöräddningsuppdrag årligen har jag för mig, vet inte hur många uppdrag samhällets övriga resurser utför. Varifrån 70% kommer vet inte jag, men sjöräddningsuppdrag är troligen ganska väldokumenterade så det går nog inte att bara hitta på en procentsats.

 

Jag tycker det verkar oklokt att inkorporera en fungerande verksamhet i staten, det brukar sällan bli bättre och/eller billigare.

 

Mackey

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och huruvida befrielse från att betala moms och drivmedelskatt är ett bidrag från staten kan diskuteras. Det utgår från föreställningen att alla pengar egentligen är statens.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Småaktigt av SOS!

När kommer den dagen då privatpersoner tvingas betala innan de blir framkopplade till 112?

Det är väl det minsta stat, kommun och dess larmcentral, SOS kan göra att bara ta emot larm och vidarebefordra till SSRS och sedan tacka bara för hjälpen!

Eller är det så illa att man betraktar SSRS anställda och frivilliga personal som nördar som vill se sig som hjältar och bara vill köra räddningsbåtar snabbt i alla väder... ja då är det väldigt fel, om ens någon del av min skruvade beskrivning stämmer.

 

Sedan kan det förekomma några journalistiska grodor eller slamkrypare i detta, på ordvalet tycker jag mig förstå att man (som vanligt) inte riktigt vet vad det är man skriver om. Vi får väl se hur upplösningen blir.

 

Men vad 17, jag betalar gärna någon hundring extra till SSRS varje år för att SOS skall få sin telefonräkning betald, men då skall jag ha en extra dekal att klistra på båten, där det framgår att jag även indirekt sponsrar SOS med telefonpengar eller till Rakel- och VHF-licensen...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket är det SOS alarm vill ha betalt? 3kr/larm eller? Svårt att diskutera om man inte vet siffrorna.

SOS alarm är ett företag och som alla företag är det beroende av sina intäkter. Man får in pengar genom att ta betalt för larm. Får man inte in de pengarna så måste de tas in någon annanstans tex att 112 blir betalnummer. Eller att man bara skickar larmen till de som betalar.

 

I början på åttiotalet gjordes en utredning om att förstatliga SSRS (efter ett socialdemokratiskt förslag). Man kom fram till att det inte fanns någon anledning till förstatligande. Där har inget förändrats så det har inget med denna diskussion att göra.

 

Han som har ett företag med båt som lägger ut prickar, bogserar mm måste betala moms för sin båt. Det behöver inte SSRS. Är inte det ett bidrag från staten?

Och ja, per definition är alla pengar statens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke bara. . Om SSRS helt enkelt vänligt avböjer från att köpa tjänsten från SOS.... Vad fan gör dom då med larmen som kommer in :D? Ringer brankårn som trailar ut sin gummiflotte medans de nödställda drunknar? 

 

Känns inte som att SOS är i någon bra förhandlingsposition. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror de flesta fattar att SOS har i uppdrag att ta emot larm via nödnummer. De flesta fattar nog även att ett företag skall tjäna pengar för att kunna drivas på ett vettigt sätt. 

Det man kan motsätta sig och som kanske är felformulerat både i artikel och av mig är väl att Ssrs skall betala denna kostnad. Det borde väl betalas av våra skattepengar? En organisation som bygger på frivilliga skall alltså betala för att ta emot larmen och utföra tjänsterna? Helt obegripligt om du frågar mig. 

Där jag håller till känner jag inte till ett enda tillfälle då någonting hänt där kbv varit på plats före Ssrs . Tycker hela grejen är skamlig oavsett om höjningen är 0,1 öre eller 100kr per uppdrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har mängder med ideella organisationer där viktigt arbete utförs av frivilliga. Jag gissar att de har en annan syn på att bara en organisation är skattebefriad.

I synnerhet som denna organisation drar in stora pengar på att sälja försäkringar i konkurrens med andra, vanliga företag. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SSRS säljer vad jag förstår inga försäkringa, men man kan väl säga att de säljer räddningstjänster till sina medlemmar och ger bort räddningtjänster till övriga samhället.

 

Jag skulle kunna se ett problem i att SSRS plötsligt blev en av många organisationer och företag som var skattebefriade, men nu har ju SSRS några år på nacken och det står ju var och en fritt att välja om man vill konkurera om just räddningstjänster med SSRS.

 

Vi driver en liten stiftelse med syfte att främja utbildning, utveckling, hälsa och kultur i första hand i Ghana, men även i andra afrikanska länder.

Inte sjutton slänger vi avundsjuka blickar på SSRS eller andra organisationer som har andra bättre förutsättningar än vad vi har.

 

Om det är så sjuk den svenska avundjukan är vet jag inte vad jag ska säga...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar in stora pengar på att sälja försäkringar? Drar in till vad? Fundera på vart de pengarna går. De hämtar dej oavsett om du haft den goda smaken att betala medlemsavgift eller inte. Fattar inte vad det är du stör dig på? Förstår du inte hur Ssrs fungerar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upprinnelsen till SSRS var, ofta fattiga, fiskare som med stor fara sina liv frivilligt gick ut och räddade liv när fartyg förliste längs våra kuster. När det organiserades i det som idag är SSRS var det inget kontroversiellt i att att man fick förmåner som skattebefrielse mm. Det har funnits protester från andra organisationer som tyckt att fler borde åtnjuta samma förmåner men de har varit svaga, ingen hjälporganisation vill ju uppfattas som avundsjuk.

Förr fick SSRS sina pengar framförallt genom donationer men även genom att ombordanställda i handelsflottan betalade en obligatorisk avgift.

Idag kommer knappt hälften av intäkterna från "medlemsavgifter", en mycket smart konstruktion där man i princip säljer en försäkring. Detta är inte helt okontroversiellt men staten har valt att se mellan fingrarna på detta.

SSRS är en ekonomiskt ganska välmående organisation. Att då skrika för en ev liten kostnadsökning för att få in larmen är lite fel.

I synnerhet eftersom den sk medlemsservicen är skattetekniskt inte helt korrekt. Man ska nog vara ganska försiktig, staten kan i princip när som helst besluta att just medlemservicen är en kommersiell verksamhet som är skattepliktig, precis som för alla andra ideella föreningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringar är väl inte momspliktiga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva försäkringen är inte momspliktig, däremot verksamheten runt om tex drivmedel. Moms ska även normalt redovisas för tex bogsering av icke-medlemmar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk att jag för en gångs skull blir tvungen att hålla med bhemac. 

 

Vad är sjöräddning? 

Ska staten betala för att SSRS åker ut och hämtar sina medlemmar för minsta skitsak? Snart orkar väl folk inte ens tanka längre när det bara är att lyfta luren och ringa 112 (gratis) och be att få bli kopplad till närmsta SSRS station. 

 

Nä, låt dem som okynneslarmar (eller deras försäkringsbolag) betala de faktiska kostnaderna istället. 

 

Livräddning, vilket det handlar om i endast några få procent av alla larm ska självklart alltid vara gratis. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man ringer väl inte 112 för att få litet assistans..!? det finns ju andra telefonnummer för det, både till SSRS och Sjöassistans.

I sjönöd, då man redan har allvarlig personskada eller riskerar att få sådan ringer man 112!

-Eller ännu hellre, ett samtidigt mayday på VHF-radion, det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte hur man kan pungslå med att rädda människors liv? Det borde snarare belönas per insatts, men det är väl snart som allt annat i det sjuka samhälle vi lever i! Vård omsorg skola, allt skall drivas med vinstintresse, det gammla goa Sverige vi en gång hade är tyvärr snart bara ett gammalt gött minne!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är en försäkring, jo något som ger dig ekonomisk ersättning om du drabbas av en skada.

Ägnar sig SSRS åt detta? Nej!

SSRS ägnar sig åt tjänster, främst sjöräddning, inte försäkringar.

 

Verksamheten finansieras i huvudsak av donationer och medlemsavgifter (som också kan ses som donation).

 

Principiellt - oavsett hur välmående SSRS är - tycker jag det blir fel att jag ska betala extra för att SSRS ska få slösa bort lite av mina pengar på att få ett uppdrag.

 

SSRS bör - som jag tidigare skrivit - i stället få ersättning för varje larm de tar emot och därmed hjälper samhället att utföra ett räddningsuppdrag.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har ju tråden kommit att handla om lite andra saker, av mer principiell karaktär.

 

Men jag kollade upp vad det handlar om. Vadjag förstår så är det SOS nu vill ha betalt för är att förmedla den räddningstjänst som faller under kommunalt ansvar. Det vill säga Sjöambulans och andra sjukvårdstransporter och sjöräddning nära land samt i insjöarna! (Utom Vänern, Vättern och Mälaren som är "statligt vatten")
Till exempel utför SSRS station på Visingsö över 100 ambulansuppdrag/år, det är de uppdragen SOS nu vill ha mer betalt för att fömedla!
Ett annat exempel är olyckan i Hjälmaren nyligen där SSRS räddade livet på en MOB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att SSRS inte vill betala. Men någon måste. Vem? Är det fattigpensionärerna? Eller kanske en båtskatt? Majoriteten av landets invånare har ingen koppling till båtlivet, de skulle antagligen tycka att en båtskatt var det mest rättvisa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har egentligen SOS någon marginalkostnad gör att förmedla ett uppdrag? Eller är det bara ett sätt att få lite kassaförstärkning?

Om man som skattebetalare kan välja vilka aktiviteter man inte vill stödja så kan jag räkna upp många! Inför t.ex. teaterskatt, melloskatt, idiotprogramskatt på tv, kvällstidningsskatt m.m.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...