Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Snabbtorkande lim

Rekommendera Poster

Hej,

Jag skall limma fast lister på sidan av skrovet för att sedan kunna skruva inredning i dessa, till detta skulle jag behöva ett snabbtorkande lim som fäster bra på glasfiber. Eftersom skrovet är lite rundat så vill jag ha ett lim som sätter sig rätt fort så att man slipper sitta och hålla bitarna under press en längre stund. Finns det några bra olika varianter att välja på?

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väldigt trögflytande msp.. som bygger upp till ett par cm om det behövs.

Problemet med den typen av lim är att dom härdar genom att växla intag mot vattenmolekyler emot den stabilisator som håller limmet i flytande form.

Härdning ca 1mm första timmen sedan långsammare ju längre in i produkten härdningen går.. av den enkla anledningen att ju tjockare härdat skikt... desto diffussionstätare.

Det finns 2-komponent-ms-polymerer. Det skulle både fungera och härda snabbt.

Ett alternativ är att du använder msp där du har lite spalt och på tillräcklig area för hållfastheten. Lämna några areor som du limmar med trögflytande snabblim, cyanoakrylat, och aktivator.

Lägg snabblimmet på listens avsedda "fläckar" duscha aktivator på glasfibret.. då härdar även trögflytande snabblim snabbt. Ett alternativ att få även snabblimfigen flexibel är att limma dit ett tunnt skilt med gummi.. med snabblim, som du limmar i.

Får du tag på, från nån industri, flexibelt snabblim.. så kan du göra hela jobbet med sånt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera att du antingen sågar spår tvärs fibrerna eller att du basar eller tillverkar träbiten böjd. Grejerna brukar sitta bättre om limmet inte får en dragande last pga spänningarna i träet som du får om du limmar en rak list. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
35 minuter sedan, Peter_K säger:

Jag skulle rekommendera att du antingen sågar spår tvärs fibrerna eller att du basar eller tillverkar träbiten böjd. Grejerna brukar sitta bättre om limmet inte får en dragande last pga spänningarna i träet som du får om du limmar en rak list. 

Risk att det tränger in fukt i spåren?

Tänkte inte på att det är inombords,  och alltså bukta utåt. Om bara listens ändar sitter fast kommer ju listen att pressa mot skrovet

Redigerad av trewq
Tänkte inte på det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, trewq säger:

Risk att det tränger in fukt i spåren?

Tänkte inte på att det är inombords,  och alltså bukta utåt. Om bara listens ändar sitter fast kommer ju listen att pressa mot skrovet

Ja, kan du montera listen så den sitter i spänn i ändarna så kan du få den att bukta mot skrovet och då är problemet löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle utan tvekan rekomendera TRANS 7 lim, jag använder det till allt, det är hur starkt som helst och tåligt samt att man kan till och med limma under vatten med det. Lycka till Mvh Johan

Lim_Byggfog_Transparent.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja såklart.. alla msp "går" att limma med/ härdar under vatten eftersom kontakt med vattenmolekyler är en förutsättning för härdningen.

Noll% fikt=noll härdning.

Det är därför den typen av produkt har mycket längre livslängd i metalltub jämfört med plast..

Dom flesta ej lösningsmedelsbaserase.. härdar så. Vissa har pissdålig vidhäftning under vatten.. beroende på den extremt snabba initiala härdningen. Msp funkar bra om man snabbt geggar fast den mot blöt yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemmet med tec7, pl200 etc som är mycket bra lim är just att man måste hålla medans det härdar om sakerna vill sprätta loss. 

Jag har i samma situation använt kontaktlim med bra resultat, det hugger ju direkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idén med smabblim och kicker (aktivator) är bra i kombination med ett långsamt lim, det har jag använt nån gång.

Även om man använder snabbt Epoxylim som härdar på 5 eller 10 minuter, så är det en lååång stund att hålla fast grejerna.

På biltema finns snabblim med aktivator, och det är inte alls dyrt, och jag har använt det med gott resultat, så det kan jag remommendera. Akta fingrarna, snabblim funkar jättabra på dem :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...