Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sneseglarn2

Installation av 100 watts Solpanel

Rekommendera Poster

Hej.. Har beställt en 100 watts monocristallina solpanel, det sitter nu en gammal 40 watts panel på båten som jag tror har gjort sitt.. Tror den är kring 20 år gammal... Nu undrar jag om min nuvarande äldre regulator, Neste NCC8 klarar av den nya 100 watts panelen... Åttan i namnet borde väl stå för åtta ampere.. Hur många ampere ger en 100 watts panel.. Har för mig att jag läste nånstans att en 150 watts panel ger runt 10 ampere, då borde väl en 100 watts ge under 8.. Nu vet jag ju inte om siffran 8 i beteckningen på regulatorn står för 8 Ah, eller nåt annat.. Jag har googlat på regulatorn, men hittar inga data på regulatorn... Tacksam för svar.. Thomas..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så att det är regulatorn som gett upp. 

Regulatorn är ju elektronik och sån brukar ju inte vara för evigt.

En solcellspanel är ju en mera statisk grej och det vill nog en hel del till att den ger sig.

Du kan ju ansluta solcellespanelen direkt på batteriet och mäta med en tångamperemeter om panelen lämnar nån ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalkylator, Ohms lag.

Här kan du få hjälp med matematiken.

Betänk att panelerna ger betydligt mer än 12 volt, men överspänningen tar regulatorn hand om. Räkna med 18V.

Det kan väl vara en bra idé att införskaffa en modern MPPT-regulator, dessa är ju bra mycket effektivare än den du köpte för omkring 20 år sedan.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 100W panel ger 5,7A.

En gammal regulator kan ge för hög spänning och ge skador på batterierna. Ska du köpa en ny regulator så köp en riktig (>1000kr). 

MPPT ger lite mer,  i verkligheten 10-15%.

Men kolla den gamla regulatorn, när batteriet är fullt ska spänningen inte ligga över ca 13,6V. Kolla även den gamla panelen, de brukar hålla länge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för hjälpen..! Som sagt 100 watts panel var redan beställd... Och strax efter jag skrev detta inlägg, så kom jag fram till att, det får bli en ny regulator till nya panelen... Beställde en ordentlig MPPT regulator med display, 1000:-   Jag har två AGM förbrukare på 75ah styck + ett standard vått 75ah till start.. Det är en segelbåt med all belysn bytt till LED.. Sen har jag kylbox med kompressor, TV, stereo, vhf, wallasvärmare, etc.... Kommer det att räcka med denna panel + regulator..? kör rätt mycke Järngenua också...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag tror du klarar dig med 100W solpanel.

Jag har skrivit det flera gånger, men jag hade i många år endast 50W och med hjälp av en till två timmars motorgång per dygn (motorbåt) och landström någon enstaka gång funkade det bra med stömsnålt kylskåp, litet Moreus och GW Persson på TV och land och- sjöväderrapporten och sådant...

 

Nu har jag 250W solcellspaneler och körde i helgen två kylskåp och jag har överkapacitet.

Jag hade ju kunnat köra Webaston och tittat på TV men det var varmt och bara skit på TV...

 

Om järngenuan får blåsa litet på generatorn så klarar du dig bra, ja om solen skiner iallafall några timmar per dygn (eller om du förtöjer båten under en halogenlampa vid en industrikaj, så har du solcellsladdning även nattetid...:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ränar med att kunna planera VVB på 300 W solceller och 420 Ah denna sommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo 100W räcker ganska bra. Har du tur så fungerar den gamla panelen och då har du 140W.

Sen lyser inte solen alla dagar och då behöver man sina batterier. Ligger man i naturhamn vill man gärna att batterierna ska klara 3-5 dagar med begränsat solljus. Att ladda med dieseln på tomgång är inte bra, ingen diesel mår bra av detta.

Men när solen kommer tillbaka så behövs mer solpaneler för att så snabbt som möjligt återladda batterierna.

Ju mindre man utnyttjar batterierna, desto längre håller de, framförallt med AGM. Utnyttjar man bara 20% av batteriernas kapacitet så håller de ca 1000 cykler. Tar man 50% däremot så är livslängden ca 350 cykler. Det är alltså extremt lönsamt att hålla batterierna väl laddade.

När jag hade 160W solpaneler och 285Ah AGM var jag nästan aldrig under 85% kapacitet (då ska batterierna klara 1500 cykler). Då gick kylen från maj till september. Efter 5 dygn nästan helt utan sol  hade batterierna 60% kvar. 

 

Solcellsregulatorn ska kunna ställas in för AGM eller ännu heller ska man kunna ställa in egna värden, tex att aldrig ladda mer än 14V. Det hjälper till att ge batterierna ett långt liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på kabelarean oxå, 100w fungerar med gamla kablarna men kan behöva bytas till grövre för lämna bäst laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan, Rob75stal säger:

Tänk på kabelarean oxå, 100w fungerar med gamla kablarna men kan behöva bytas till grövre för lämna bäst laddning.

Det sitter 5 meter ordentlig kabel ut från nya panelen... Bör jag gå upp i area även från regulatorn till batteriet...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reg till batt brukar vara korta kablar och inte lika känsligt.

Räcker orginalkabeln från solcellen så duger den troligtvis.

Jag hade +10m panel-reg dvs 20m med både +/- så behövde 10kvm kablar enl tabellen till min 100w, dock drog jag 16kvm när jag ändå bökade runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Grövre kabel är ju aldrig fel.

Kolla anslutningarna på regulatorn, hur tjocka kablar kan du peta in där?

Troligtvis får du in en avskalad  4 eller 6mm2 kabel i skruvanslutningen, och låt det måttet styra, ävensom det är den beräknade strömmen och kablarnas längd som skall styra detta med kabelarean egentligen.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabeln mellan regulatorn och batteri är den viktigaste, kort och tjock helt enkelt. En riktig regulator klarar 10mm2. Mellan panel och regulator är det mindre viktigt. På en 5 m kabel är skillnaden mellan 2,5 och 6 mm2 en förlust på drygt 1%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Grövre kabel är ju aldrig fel.

Kolla anslutningarna på regulatorn, hur tjocka kablar kan du peta in där?

Troligtvis får du in en avskalad  4 eller 6mm2 kabel i skruvanslutningen, och låt det måttet styra, ävensom det är den beräknade strömmen och kablarnas längd som skall styra detta med kabelarean egentligen.

..

 

Man kan ju klippa av kardeler på ledningen - om den är för grov för att gå att få in i anslutningen. :ph34r:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...