Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
patrikflink

Ladda ett extra batteri.

Rekommendera Poster

Idagens läge så har jag 2 banker. Förbrukarbank 2 st trojan 6v 240ah. Start och bogbank 12v 80ah st. Totalt 240+160=400ah. Har ett skiljevred så jag kan välja. Jag tror att min generator är på 65ah men osäker (mercrusier 5.7l -96). Har en fast 50 watt solcell samt 2 vikbara solceller på 50 watt st som åker fram vid landning. Nu har jag även köpt en gummibåt med en elmotor. 

Så kan jag bara typ köpa en stickpropp och ett par klämmor och ladda upp det extra batteri via ett cigguttag? Var inne hos varvet och frågade samma sak och dom trodde det inte skulle vara några problem, men dom sa att jag bör använda en stickpropp för minst 10amp. Vad händer om jag startar motorn? Kommer jag döda generatorn? När motorn går står ju såklart vredet på both (1+2).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du förstör inte generatorn, men det kommer att ta ganska lång tid innan den och solpanelerna laddat upp batterierna...

 

Släng ut den där batteriväljaren! 

Montera istället kvalitativa "huvudströmbrytare" alltså det som mer korrekt heter "batterifrånskiljare" till varje batteribank. Se till att ha ett bra startbatteri som bara försörjer startmotorn och eventuellt även bogpropellern.

 

Efter generatorn skall laddningströmmen fördelas via en batteriseparator, skiljerelä eller dubbeldiod, det finns några olika lösningar.

 

Sedan skall du ha en likadan batteriseparator mellan förbrukarbanken, (där du varit smart och valt utomordentliga serikopplade traktionära batterier) och mellan "gummibåtsbatteriet". Ett bra och vattentätt kontaktdon skall du ju ha där, javisst, dessutom utformat så att man inte kan förväxla polerna, eller inte heller en hane med två nakna stift... Jag har dessvärre inget bra förslag på lämplig kontakt. Laddningsströmmen kan ju initialt bli hög, så kanske man skall beräkna kontaktdonet för 30A... Och ha 6mm2 kablar.

 

Sådana här frågor brukar man få väldigt många svar på...:)

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den rätta kontakten heter Anderson Powerpole tex 45A modellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer verkligen kablaget bakom denna 12v cigguttag i båten klara strömmarna? Det kanske finns batteri till batteriladdare som fungerar med 12v cigguttag som inte hanterar så stora strömmar.

 

Bästa är ju att ha en "station" där du kan ansluta jollebatteriet och "tokladda" det snabbt. I är är min lösning att ladda med en 6A laddare(som jag hade sen tidigare) via invertern. Inte optimalt men det får fungera. Köpte nyss en elmotor till jollen då jag inte orkar ro den de sträckor som blir. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, Azguz säger:

Kommer verkligen kablaget bakom denna 12v cigguttag i båten klara strömmarna? Det kanske finns batteri till batteriladdare som fungerar med 12v cigguttag som inte hanterar så stora strömmar.

 

Bästa är ju att ha en "station" där du kan ansluta jollebatteriet och "tokladda" det snabbt. I är är min lösning att ladda med en 6A laddare(som jag hade sen tidigare) via invertern. Inte optimalt men det får fungera. Köpte nyss en elmotor till jollen då jag inte orkar ro den de sträckor som blir. 

Cigaretttändaruttag skall du inte använda till högre strömmar, kontaktytorna innuti desa är rätt så små, det blir förluster, som blir till värme, och plasten kan smälta, jag har varit ute för detta, då var det en liten tjocktv som var ansluten till sådant uttag.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Nej, du förstör inte generatorn, men det kommer att ta ganska lång tid innan den och solpanelerna laddat upp batterierna...

 

Släng ut den där batteriväljaren! 

Montera istället kvalitativa "huvudströmbrytare" alltså det som mer korrekt heter "batterifrånskiljare" till varje batteribank. Se till att ha ett bra startbatteri som bara försörjer startmotorn och eventuellt även bogpropellern.

 

Efter generatorn skall laddningströmmen fördelas via en batteriseparator, skiljerelä eller dubbeldiod, det finns några olika lösningar.

 

Sedan skall du ha en likadan batteriseparator mellan förbrukarbanken, (där du varit smart och valt utomordentliga serikopplade traktionära batterier) och mellan "gummibåtsbatteriet". Ett bra och vattentätt kontaktdon skall du ju ha där, javisst, dessutom utformat så att man inte kan förväxla polerna, eller inte heller en hane med två nakna stift... Jag har dessvärre inget bra förslag på lämplig kontakt. Laddningsströmmen kan ju initialt bli hög, så kanske man skall beräkna kontaktdonet för 30A... Och ha 6mm2 kablar.

 

Sådana här frågor brukar man få väldigt många svar på...:)

.

Det är en batterifrånskiljare original från fabriken monterad som har olika namn av alla, fungerar ju som huvudbrytare också. Varför behöver jag ett skiljerelä när jag har en frånskiljare? Jag väljer ju vilket jag laddar med den. Ihelgen som var så körde vi värmare, tv, kylskåp, vattenpump och lite lampor. Hade full batteribank vid lunch på förbrukarsidan (2st trojan 6 volt 240ah st). När vi sticker vrider jag helt enkelt på both eller 1+2. Glömde även att det sitter en Waeco 25ah laddare också som kan användas via bensin aggregat eller stolpe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

Cigaretttändaruttag skall du inte använda till högre strömmar, kontaktytorna innuti desa är rätt så små, det blir förluster, som blir till värme, och plasten kan smälta, jag har varit ute för detta, då var det en liten tjocktv som var ansluten till sådant uttag.

..

Hur många amp får jag via solceller? 50watt gånger 3 blir väl inte 10amp? Rätta mig om jag har fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Azguz säger:

Kommer verkligen kablaget bakom denna 12v cigguttag i båten klara strömmarna? Det kanske finns batteri till batteriladdare som fungerar med 12v cigguttag som inte hanterar så stora strömmar.

 

Bästa är ju att ha en "station" där du kan ansluta jollebatteriet och "tokladda" det snabbt. I är är min lösning att ladda med en 6A laddare(som jag hade sen tidigare) via invertern. Inte optimalt men det får fungera. Köpte nyss en elmotor till jollen då jag inte orkar ro den de sträckor som blir. 

Har en inverter också, tror jag har en ctek 7amp också liggandes i förrådet. Tackar för tipset, tänkte inte på den, men suger det inte ur fort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, patrikflink säger:

Hur många amp får jag via solceller? 50watt gånger 3 blir väl inte 10amp? Rätta mig om jag har fel.

Jag vet inte hur du räknar.

Ohms lag, kalkylator

I den bästa av världar, rakt under solen en solig förmiddag så får du teoretiskt ut omkring 4,16 A ur en 50W-panel, vid 12 volt, men spänningen är oftast högre, 2,8 A vid 18 volt osv.

Men av erfarenhelt vet jag att man i sällsynta fall, under optimala förhållanden på våra breddgrader,  med en alldeles ny panel, korta stunder kunde få ut 3A. Oftast runt 1,5 - 2 A väldigt soliga dagar.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Jag vet inte hur du räknar.

Ohms lag, kalkylator

I den bästa av världar, rakt under solen en solig förmiddag så får du teoretiskt ut omkring 4,16 A ur en 50W-panel, vid 12 volt, men spänningen är oftast högre, 2,8 A vid 18 volt osv.

Men av erfarenhelt vet jag att man i sällsynta fall, under optimala förhållanden på våra breddgrader,  med en alldeles ny panel, korta stunder kunde få ut 3A. Oftast runt 1,5 - 2 A väldigt soliga dagar.

..

Oftast 1,5 -2 skriver du, 1,5x3=4,5 A, eller 2x3=6 A. Då bör väl en stickpropp på 10 A räcka? Eller är jag totalt dum i huvudet? Hänger inte riktigt med vad som kan gå snett. I min lastbil så finns det cigguttag som har max 300 watt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att man inte vill ha en 1+2 brytare är att förr eller senare så glömmer man den och riskerar att antingen så laddas inte husbatterierna eller så har man inte tillräckligt med ström för att starta. Ett skiljerelä sköter laddningen automatiskt för 250 kr. Behöver man nöd-starta så tar man en hjälpstart kabel.

Trojanbatterierna är inte avsedda för större strömmar och bör inte användas för start annat än i nödfall.

Ett extra sklijerelä för att ladda jollebatteriet har fördelen att laddning bara sker när det finns tillräckligt med spänning och att strömmen inte går bakvägen. Är jollebatteriet ihopkopplat med startbatteriet så kommer det att gå stora strömmar från det till startbatteriet.

Man vill ha en bra kontakt för att inte få ett spänningsfall på vägen till jollebatteriet. En billig/dålig kontakt ger spänningsfall och orsakar dålig laddning av jollebatteriet.

Att ladda med inverter är en elegant lösning som ger jollebatteriet optimal laddning. Nackdelen är ökade förluster men det har troligen liten praktisk betydelse.

Min lösning är en DC/DC omvandlare som ger ca 10A@17V. På jollebatteriet som oftast står kvar i jollen sitter en enkel solcellsregulator som reglerar laddningen. På så vis kan jag ladda jollen via en 10m kabel. Tanken är att jollen ska få en egen solpanel också. Troligen blir det ett 20Ah LiFePO4 batteri på 20Ah. Vikt: 3kg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, bhemac säger:

Anledningen till att man inte vill ha en 1+2 brytare är att förr eller senare så glömmer man den och riskerar att antingen så laddas inte husbatterierna eller så har man inte tillräckligt med ström för att starta. Ett skiljerelä sköter laddningen automatiskt för 250 kr. Behöver man nöd-starta så tar man en hjälpstart kabel.

Trojanbatterierna är inte avsedda för större strömmar och bör inte användas för start annat än i nödfall.

Ett extra sklijerelä för att ladda jollebatteriet har fördelen att laddning bara sker när det finns tillräckligt med spänning och att strömmen inte går bakvägen. Är jollebatteriet ihopkopplat med startbatteriet så kommer det att gå stora strömmar från det till startbatteriet.

Man vill ha en bra kontakt för att inte få ett spänningsfall på vägen till jollebatteriet. En billig/dålig kontakt ger spänningsfall och orsakar dålig laddning av jollebatteriet.

Att ladda med inverter är en elegant lösning som ger jollebatteriet optimal laddning. Nackdelen är ökade förluster men det har troligen liten praktisk betydelse.

Min lösning är en DC/DC omvandlare som ger ca 10A@17V. På jollebatteriet som oftast står kvar i jollen sitter en enkel solcellsregulator som reglerar laddningen. På så vis kan jag ladda jollen via en 10m kabel. Tanken är att jollen ska få en egen solpanel också. Troligen blir det ett 20Ah LiFePO4 batteri på 20Ah. Vikt: 3kg.

Bobatteri+skiljerelä till extra batteri= smart! Tänkte inte på det. Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, patrikflink säger:

Har en inverter också, tror jag har en ctek 7amp också liggandes i förrådet. Tackar för tipset, tänkte inte på den, men suger det inte ur fort?

 

1 timme sedan, patrikflink säger:

 

Du får väl göra en budget, addera aktuella förbrukare, räkna på vad generator, laddare och paneler ger och se vad du får för skillnad i slutändan.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittills bara bra råd, som jag instämmer till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, patrikflink säger:

Det är en batterifrånskiljare original från fabriken monterad som har olika namn av alla, fungerar ju som huvudbrytare också. Varför behöver jag ett skiljerelä när jag har en frånskiljare? 

 

En batterifrånskiljare fungerar inte som brytare.



En frånskiljare öppnas i strömlöst (eller nästan strömlöst) lägen

En brytare klarar att bryta de i anläggingen förekommande strömmarna.

En batterifrånskiljare klarar inte att bryta den strömmen som kan uppstå i en 12.volts batterianläggning.

Sen skulle jag inte laggt så mycket krut på att bygga om anläggningen för att få det absolut bäst lösningen - ur oss fackidioters synpunkt.

Jag har själv en dylik omkopplare, som jag kopplat på ett speciellt sätt för att få frånskiljare för förbrukningsbanken och sammankoppling av start och förbrukningsbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Thallatha säger:

 

En batterifrånskiljare fungerar inte som brytare.



En frånskiljare öppnas i strömlöst (eller nästan strömlöst) lägen

En brytare klarar att bryta de i anläggingen förekommande strömmarna.

En batterifrånskiljare klarar inte att bryta den strömmen som kan uppstå i en 12.volts batterianläggning.

Sen skulle jag inte laggt så mycket krut på att bygga om anläggningen för att få det absolut bäst lösningen - ur oss fackidioters synpunkt.

Jag har själv en dylik omkopplare, som jag kopplat på ett speciellt sätt för att få frånskiljare för förbrukningsbanken och sammankoppling av start och förbrukningsbatteriet.

Hade inte tänkt att byta den, tycker det funkar fint. Men ett skiljerelä innan OM jag kommer att ladda det extra batteri skall iallafall monteras. Tror på min lösning, men kommer att erkänna om det går fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi pratar/skriver om litet olika saker.

Egentligen skall vi prata om en "laddningdfördelare" det är en mer eller mindre elektronisk krets som kopplas efter generatorn och ser till att båda batteribankerna får laddning utan att det kan flyta någon ström emellan dem. Jag hade det tvivelaktiga nöjet att meka litet med en US-båt i våras, där hade man kopplat kablarna från denna laddningsfördelare, f.ö en dubbeldiod inann en sådan där 0-1-2-1+2 batteriomkopplare, vilket innebar att om ett batteri var bortkopplat så fick det heller ingen laddning, kopplingen såg i övrigt snygg och välgjord ut så jag antog att den var original.

 

Då batterierna ändå var rätt svaga byttes dessa ut mot ett orderligt startbatteri, samt ett AGM förbrukarbatteri, med var sin batterifrånskiljare, Startbatteriet kunde därefter bara användas till startmotor och motorns försörjning, förbrukarbatteriet bara till allt annat. Laddningen behölls som den var, innan batterifrånskiljaren. Såg för övrigt att det var kopplat likadant på min båt, kanske finns något säkerhetstänk bakom detta. Iallafall hade ägaren, en någorlunda god vän, alltid ställt batteriomkopplaren i läge 1+2 eller om det nu hette "both" eftersom han tyckte det var dubbelt så bra, men troligtvis hade strömmen vandrat mellan batterierna så det blev vare sig hackat eller malet.

 

När jag sedan dissikerar denna batteriomkopplare finner jag att kvaliten på de rätt så små kontaktytorna är undermånlig, här har det flutit strömmar i storleksorningen 100A till startmotorn, och det syntes! Det såg väl inte direkt ut som något blixnedslag, men det var sotigt och där fattades det material. Det var litet mekaniskt glapp i ratten till omkopplaren så det var inte självklart att den hamnade i rätt läge, antagligen var det därför det fanns brännmärken.

 

Om vi nu skall återgå till "laddningsfördelaren" den elektroniska saken som skall dela upp laddningen mellan batterierna, kan detta vara en helt elektronisk så kallad dubbeldiod, en klump med kylflänsar och tre skruvanslutningar, ingång, batteri 1 och batteri 2. Dessa är vanliga.

Den kan också bestå av ett elektromekaniskt relä som kopplar ihop batterierna när laddningsspänningan överskrider en viss nivå, detta med hjälp av mer eller mindre avancerad elektronik. Biltema säljer en sådan som de döpt till "batteriseparator" jag har själv två, en vet jag inte exakt hur den är inkopplad av förre ägaren, han är elektriker, men den har någonting med den ena solcellspanelen att göra, en regnig dag, kanske nu till midsommar, skall jag följa ledningarna och se var de tar vägen... Den andra ligger oanvänd någonstans ombord... Iallafall är det flera här på forumet som tycker dessa är bra!

 

Men jag förstår om en konfussion om begreppen utbreder sig, då likadana saker har olika namn, och ännu värre oilka saker heter samma sak som andra saker med en helt annan funktion. Det är ju likadant nu när man blandar ihop sill, strömming, ansjovis, skarpsill, sardin, sardell och kanske fler arter, det blir inte ens en sillsallad, det blir oätbart!

 

Huvudbrytare, heter egentligen "batterifrånskiljare" brukar bestå av en stor kapslad strömbrytare med skruvanslutning, och en nyckel som man kan ta ur. De enlaste kostar "typ" 69kr är av plast, inte sällan med en röd nyckel, och skall undvikas i båtar, duger kanske till barnens elektriska trampbilar. De dyraste kostar runt tusenlappen och är avsedda för tyngre fordon som används i explosiva miljöer, typ på utryckningsfordon, eller tankbilar. Dessa är överkurs, men det brukar finnas något lägre mellanprisläge, runt 150-300kr som tål 200-300A under många sekunder, dessa brukar också vara rostfria. 

 

Det finns också fjärrstyrda sådana batterifrånskiljare, vanligt i ambulanser och liknande fordon, jag har ju även sett dessa i brittiska båttillbehörsbutiker, kan ju vara en fördel att kunna avskilja batterikretsarna från förarplatsen så att man slipper krypa ned i batteriernas utrymme under durken.

 

Ja så finns det då de där roterande batteriomkopplarna, säkerligen finns det sådana som har bättre kvalitet än den jag skrotade, men som redan skrivits, risken att glömma den i läge 1+2 eller "both" i naturhamnen är ju överhängande.

Det var längesedan marina motorer levererades med en startvev, och det finns inga nedförsbackar på sjön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Vi pratar/skriver om litet olika saker.

Egentligen skall vi prata om en "laddningdfördelare" det är en mer eller mindre elektronisk krets som kopplas efter generatorn och ser till att båda batteribankerna får laddning utan att det kan flyta någon ström emellan dem. Jag hade det tvivelaktiga nöjet att meka litet med en US-båt i våras, där hade man kopplat kablarna från denna laddningsfördelare, f.ö en dubbeldiod inann en sådan där 0-1-2-1+2 batteriomkopplare, vilket innebar att om ett batteri var bortkopplat så fick det heller ingen laddning, kopplingen såg i övrigt snygg och välgjord ut så jag antog att den var original.

 

Då batterierna ändå var rätt svaga byttes dessa ut mot ett orderligt startbatteri, samt ett AGM förbrukarbatteri, med var sin batterifrånskiljare, Startbatteriet kunde därefter bara användas till startmotor och motorns försörjning, förbrukarbatteriet bara till allt annat. Laddningen behölls som den var, innan batterifrånskiljaren. Såg för övrigt att det var kopplat likadant på min båt, kanske finns något säkerhetstänk bakom detta. Iallafall hade ägaren, en någorlunda god vän, alltid ställt batteriomkopplaren i läge 1+2 eller om det nu hette "both" eftersom han tyckte det var dubbelt så bra, men troligtvis hade strömmen vandrat mellan batterierna så det blev vare sig hackat eller malet.

 

När jag sedan dissikerar denna batteriomkopplare finner jag att kvaliten på de rätt så små kontaktytorna är undermånlig, här har det flutit strömmar i storleksorningen 100A till startmotorn, och det syntes! Det såg väl inte direkt ut som något blixnedslag, men det var sotigt och där fattades det material. Det var litet mekaniskt glapp i ratten till omkopplaren så det var inte självklart att den hamnade i rätt läge, antagligen var det därför det fanns brännmärken.

 

Om vi nu skall återgå till "laddningsfördelaren" den elektroniska saken som skall dela upp laddningen mellan batterierna, kan detta vara en helt elektronisk så kallad dubbeldiod, en klump med kylflänsar och tre skruvanslutningar, ingång, batteri 1 och batteri 2. Dessa är vanliga.

Den kan också bestå av ett elektromekaniskt relä som kopplar ihop batterierna när laddningsspänningan överskrider en viss nivå, detta med hjälp av mer eller mindre avancerad elektronik. Biltema säljer en sådan som de döpt till "batteriseparator" jag har själv två, en vet jag inte exakt hur den är inkopplad av förre ägaren, han är elektriker, men den har någonting med den ena solcellspanelen att göra, en regnig dag, kanske nu till midsommar, skall jag följa ledningarna och se var de tar vägen... Den andra ligger oanvänd någonstans ombord... Iallafall är det flera här på forumet som tycker dessa är bra!

 

Men jag förstår om en konfussion om begreppen utbreder sig, då likadana saker har olika namn, och ännu värre oilka saker heter samma sak som andra saker med en helt annan funktion. Det är ju likadant nu när man blandar ihop sill, strömming, ansjovis, skarpsill, sardin, sardell och kanske fler arter, det blir inte ens en sillsallad, det blir oätbart!

 

Huvudbrytare, heter egentligen "batterifrånskiljare" brukar bestå av en stor kapslad strömbrytare med skruvanslutning, och en nyckel som man kan ta ur. De enlaste kostar "typ" 69kr är av plast, inte sällan med en röd nyckel, och skall undvikas i båtar, duger kanske till barnens elektriska trampbilar. De dyraste kostar runt tusenlappen och är avsedda för tyngre fordon som används i explosiva miljöer, typ på utryckningsfordon, eller tankbilar. Dessa är överkurs, men det brukar finnas något lägre mellanprisläge, runt 150-300kr som tål 200-300A under många sekunder, dessa brukar också vara rostfria. 

 

Det finns också fjärrstyrda sådana batterifrånskiljare, vanligt i ambulanser och liknande fordon, jag har ju även sett dessa i brittiska båttillbehörsbutiker, kan ju vara en fördel att kunna avskilja batterikretsarna från förarplatsen så att man slipper krypa ned i batteriernas utrymme under durken.

 

Ja så finns det då de där roterande batteriomkopplarna, säkerligen finns det sådana som har bättre kvalitet än den jag skrotade, men som redan skrivits, risken att glömma den i läge 1+2 eller "both" i naturhamnen är ju överhängande.

Det var längesedan marina motorer levererades med en startvev, och det finns inga nedförsbackar på sjön...

Vet inte hur det är för övriga, men jag glömmer tex aldrig att lägga i handbroms eller park/växel på en personbil. Dumt om den rullar iväg. Samma sak med 1+2 eller both, dumt att inte välja förbrukarbanken. Men talar enbart för mig själv. Är man tankspridd, senil eller åderförkalkad så kanske man ska köra med ett skiljerelä eller dylikt.

Nu var ju inte frågan om jag har huvudbrytare, utan hur jag enklast kan ladda ett extra batteri på ca 75ah med min befintliga utrustning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, patrikflink säger:

Vet inte hur det är för övriga, men jag glömmer tex aldrig att lägga i handbroms eller park/växel på en personbil. Dumt om den rullar iväg. Samma sak med 1+2 eller both, dumt att inte välja förbrukarbanken. Men talar enbart för mig själv. Är man tankspridd, senil eller åderförkalkad så kanske man ska köra med ett skiljerelä eller dylikt.

Nu var ju inte frågan om jag har huvudbrytare, utan hur jag enklast kan ladda ett extra batteri på ca 75ah med min befintliga utrustning. 

 

Lille pojk - vänta du.

En da - förrän du anar - har du glömt tom hur gammal du är. :D:lol:

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, patrikflink säger:

Vet inte hur det är för övriga, men jag glömmer tex aldrig att lägga i handbroms eller park/växel på en personbil. Dumt om den rullar iväg. Samma sak med 1+2 eller both, dumt att inte välja förbrukarbanken. Men talar enbart för mig själv. Är man tankspridd, senil eller åderförkalkad så kanske man ska köra med ett skiljerelä eller dylikt.

Nu var ju inte frågan om jag har huvudbrytare, utan hur jag enklast kan ladda ett extra batteri på ca 75ah med min befintliga utrustning. 

Det var inte alzheimereffektan jag avsåg.

Det var den undermånliga kvaliteten i den brytaren jag slängde ut jag menade.

Dessutom är det ju så med dessa "batteriväljare" att man kan ju välja vilket batteri man vill använda som start- respektive förbrukarbatteri, mindre bra, då dessa batterityper är väldigt olika.

Jag anser att det i båtens viktigaste elektriska centrum skall sitta komponenter av bra kvalitet som man kan lita på.

Jag hade en gång en mindre motorbåt med en sådan väljare, jag var 30 år yngre då, men småbarnsfar, och hade inte samma el- eller båtvana som idag, och det hände några gånger att vredet glömdes, och det hände också att ett ganska bra batteri förlorade sin energi till ett dåligt, men det förstod jag inte riktigt den gången, men nästa...

 

Ett extra batteri laddar du med Biltemas skiljerelä kopplat mellan förbrukarbatterierna och det extra "gummibåtsbatteriet".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu inte känner sig senil, varför slår man då av batterifrånskiljaren överhuvud taget? För mig funkar det att släcka och stänga av apparater när jag lämnar båten. Samma hemma, slår sällan av huvudströmmen när jag åker bort. Även bilen brukar få stå utan bortkoppling av batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, bhemac säger:

Om man nu inte känner sig senil, varför slår man då av batterifrånskiljaren överhuvud taget? För mig funkar det att släcka och stänga av apparater när jag lämnar båten. Samma hemma, slår sällan av huvudströmmen när jag åker bort. Även bilen brukar få stå utan bortkoppling av batteriet.

 

Jag brukar göra tvärt om. De "apparater" som jag vanligtvis har igång när jag är ute, är alltid inkopplade, och sen stänger jag av med batterifrånskilljaren. 

Den utrustning som alltid måste va anslutna till batteriet, länspump, värmare, solcellspaneler, batteriladdare, går på en egen central som ligger direkt på batteriet, via en huvudsäkring. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-06-22 på 6:16 AM, Thallatha säger:

 

Lille pojk - vänta du.

En da - förrän du anar - har du glömt tom hur gammal du är. :D:lol:

He he, ingen är fullkomlig men har många år kvar.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan, bhemac säger:

Om man nu inte känner sig senil, varför slår man då av batterifrånskiljaren överhuvud taget? För mig funkar det att släcka och stänga av apparater när jag lämnar båten. Samma hemma, slår sällan av huvudströmmen när jag åker bort. Även bilen brukar få stå utan bortkoppling av batteriet.

Vem har sagt att jag stänger av? Sätter bara på 1+2 vid gång eller vid laddning via stolpe så start och bog batteri även får sig en tugga med ström. Dax att släppa det här, alla har rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...