Callesegna 0 Postad 20 Juni , 2017 Hej. jag skall byta kamrem på min volvopenta aq171c men får inte den nya remmen att stämma. den är exakt lika lång som den gamla. rätt artikelnummer exakt lika många kuggar(146st) Men, den gamla remmens markering för vevaxeln är ca en halv centimer längre fram på remmen, alltså 1 kugg längre. Kan dock inte se något artikelnr på den gammla. någon som har råkat ut för samma, elr har nån ide/lösning? mvh calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Juni , 2017 Nollställ motorn, lägg på remmen, s..t i markeringar på remmen. Det är viktiga är att kamaxel och vevaxel och i vissa fall fördelare stämmer överens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 20 Juni , 2017 remmens markering har ju ingen betydelse,men vevaxelmärkningen och kamdrevens märkning måste ju stämma,sen drar du runt motorn ett par gånger och kollar att alla märkninga stämmer.remmens gula markeringar är ju bara till för att man ser märkningen lättare vid montering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Callesegna 0 Postad 20 Juni , 2017 Har tänkt den tanken också men då vill man väl vet hur många kuggar det Kall vara mellan kamaxel o vevaxel så man inte hamnar en fel? menar ni att man bara drar runt motorn för han ett par varv så skall inget kunna hända med ventilerna ifall remmen hamnat fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 20 Juni , 2017 nä händer inget ,man måste alltid dra runt motorn i dess rotationsriktning så man ser att märkningarna stämmer överens,ja har bytt ca 15 remmar på volvo motorer och gått bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Callesegna 0 Postad 20 Juni , 2017 Okej, tack. man är ju orolig när man hört så mycket om 16v:a ifall man gör fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 20 Juni , 2017 är ju dubbla kammar på den,så är du minsta osäker be någon om hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 310 Postad 20 Juni , 2017 Finns en beskrivning hos boatinfo.no enligt bilden nedan. Den bör väl stämma? (Har själv aldrig utfört detta jobb.) (sid 73) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Juni , 2017 2 timmar sedan, Callesegna säger: Har tänkt den tanken också men då vill man väl vet hur många kuggar det Kall vara mellan kamaxel o vevaxel så man inte hamnar en fel? menar ni att man bara drar runt motorn för han ett par varv så skall inget kunna hända med ventilerna ifall remmen hamnat fel? Antalet kuggar är vid bytet ointressant, är alla axlar nollade (står vid sin markering) remmen spänd mellan vevaxel och kamaxlar blir det rätt per automatik. Håller med tidigare skribent; har du minsta tvivel ta hjälp av någon kunnig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser