Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Jontenotan

Dra gammal el i gammal motorbåt

Rekommendera Poster

Tjenare! Fick precis ett litet uppdrag av svärmors make, han undrade om jag kunde fixa elen i hans motorbåt, dvs el från elcentral till batteri och från elcentral till motor. Jag kan lite om el men ingenting om el i båtar så tänkte höra med alla här om jag kan få lite hjälp på traven och eventuellt tips. Har sökt överallt på google men verkar inte riktigt kunna hitta något. Tacksam för svar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Jag tror vi behöver veta lite mer för att kunna hjälpa dig. 

Vad är det för båt?

Hur ser elen ut idag och vad vill han ha ändrat?

När du skriver elcentral, menar du koplingsplint då?

Skillnaden på en elinstallation i en villa och i en båt är ju att strömmen kommer från batterierna och går ut till de olika förbrukarna. 

Sen går det (oftast) laddning från en generator till batterierna.

Ganska stora skillnader mot en villa där du bara har inkommande ström och sedan distribuerar den till de olika rummen. 

Det finns MASSOR skrivet om el här på forumet och en hel del medlemmar är väldigt duktiga på båt-el, men de behöver mer info!

Trots allt kan du titta lite på de kopplingar som Skyllermarks har lagt ut på nätet. Företaget har visst konkat men bilderna finns säkert kvar. 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns rätt många bra böcker om El ombord, i bland är en bokhandel eller ett bibliotek inte så dumt.
:)prova o sök efter tex. Elsystem ombord av Micke Westin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju flera böcker i detta ämnesområde.

9789113068015_medium_stora-boken-om-el-ombord-en-praktisk-guide-for-reparation-installation-och-underhall-av-segel-och-motorbatar.jpg.b021472d87d5a4f717df9246a222a8f9.jpg9789113037639_medium_strom-ombord-installation-anvandning-och-underhall-av-elsystem-i-fritidsbatar.jpg.2dfb44e9e0e9c62940d10fb437c50eb9.jpg9789127356665_200x_el-ombord-praktiskt-for-batagare.jpg.bc3adcf2c684c83920b655d94c2f23cd.jpgimage.jpg.f9cd89838c70f26563d613e709b55d86.jpg

Dom är bra allihop, men jag gillar nog bäst Jon Winges och Magnus Sterkys böcker.

Den sistnämnde lär även vara aktiv i detta forum, sägs det.

 

Min egen bok "Ohm-bord", om motstånd bland besättningen och hur man undviker myterier, har ännu inte kommit ut, och lär väl kanske aldrig göra det heller...B)

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också att om du är mer specifik så får du mer konkreta synpunkter.... bilder är också bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...