Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Svidande ögon nära havet

Rekommendera Poster

Det senaste året eller så har jag fått problem med ögonen. När jag är nära havet vid kusten börjar det ibland svida i ögonen. Jag misstänker att det är nåt som flyger in i ögonen för är det nästan vindstilla blir det inte så. Och är jag aningen utomskärs verkar det också gå bra. Men står jag på kajen eller kajkar runt inomskärs händer det titt som tätt. Ibland svider det i 10-15 min innan det sakta ger sig. Inte sällan är det så illa att jag knappt kan ha ögonen öppna. Det verkar inte vara nån allergisk reaktion eftersom den kommer blixtsnabbt och försvinner snabbt, och inget annat än ögonen påverkas. Att klia i ögonen gör det bara värre tillfälligt, men förlänger å andra sidan inte varaktigheten. Det är inte vinden i sig, för jag drabbas inte av det när jag t ex cyklar och då har mycket högre fartvind i ögonen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem men tvättar jag ansiktet med tvål morgon, middag och kväll uppstår inte problemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fy katten, har du/ni testat solglasögon?

Tänker att något av mina tre alternativ nedan måste vara någon av källorna?...
1. Starkt sol-ljus, närmare bestämt den elektromagnetiska strålning som benämns UV-strålning.
2. Något kemiskt i luften, typ som när man skalar lök.
3. Vete katten, nåt nytt och okänt?

Mitt tips så här långt:
Till kategori 2 ovan finns en lågoddsare, nämligen spritkök med låg bränslenivå.
(Har själv märkt hur sådana kök kan "osa/svida" värre än lökskalning ifall bränslenivån sjunker såpass att själva veken/textilluddet torrläggs och därmed börjar glöda. Intet ont sagt om gamla spritkök, de har i mitt tycke - rätt skötta och påpassligt påfyllda - sitt fulla existensberättigande!)


Men... enligt din beskrivning kvarstår "ögonkliandet" ända upp på bryggan. Detta symtom/besvär har - vad jag minns - inte beskrivits tidigare i forumet. Men olika slags allergier verkar bli allt vanligare.

Råkar du/ni ha ett spritkök så överväg gärna detta mitt tips med ögonkliande "vek-bränning" p.g.a. låg bränslepåfyllning.

Redigerad av Thomas-1
div.stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, vi har inget spritkök och dessa besvär är inte alls kopplade till båten. Det räcker att jag står vid sjöboden och grejar eller nere vid norra kajen.

Sol är det inte, eftersom det är sol överallt, och inte påtagligt mer just vid kusten än inne över land eller utomskärs.

 

Salt funderar jag på, men då borde det väl komma oavsett var på havet jag är? Och kan det verkligen bli små droppar saltvatten utan att det yr skum?

Det drabbar dessutom oftast, men inte alltid, båda ögonen samtidigt, fast inte nödvändigtvis lika kraftigt.

Verkligen märkligt i alla fall...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen detta.

För mig kan det uppkomma både till sjöss och soliga dagar i fjällen, om vintern.

Solen eller snarare reflektionen från vattnet och snön. Brukar börja med sveda i ögonen och om jag inte skyddar mig med solglasögon brukar det sluta med migränartad huvudvärk.

Den enda jag är överkänslig mot är hyacinter, och sådana har vi inte ombord, än mindre med på fjällresorna...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört om folk som inte "tål" vind i ögonen, men då borde ni också få det på land. 

 

Å andra sidan är ju havet salt! Är det det det är? Att det blåser lite salt med? Bara en tanke..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp någon allergitablett på apoteket och testa att ta en innan du går ner till sjön. Blev själv överraskad av att det löste problemet, iofs uppe på land, när jag plötsligt började få liknande symtom i 60-årsåldern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Käkar antihistamin dagligen sen mars, och det uppför sig inte som allergi heller. Det börjar på några få sekunder.

Jag har upplevt samma sveda med ungefär samma korta förlopp när jag cyklat i hög värme och det runnit svett från svettbandet i hjälmen ner i ögonen. Så det talar för irritation på mekanisk eller kemisk väg, snarare än immunologisk.

Jag begriper bara inte vad för direkt orsak som ligger bakom. Som sagt är salt högst på listan över misstänkta, men jag förstår inte hur saltet kan hamna i ögonen utan att det till synes flyger droppar i luften. Och varför inte när jag är en bit ut från land?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar ju säga att bilar rostar mer på västkusten än östkusten för att havet är saltare. Sant eller falskt vet jag inte men det kanske följer med ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Salthalten kan ju vara upp emot 30 promille i Skagerack, vad är kroppens salthalt? Salthalten i tårvätskan? Någon interaktion här?

 

Jag minns åren på 1970-talet, då Volvo införde miljövänligare cellulosalacker, man kunde se allvarliga kraftfulla rostangrepp på nya volvobilar som kom med Öckeröfärjan, visst likadana fordon rostade bra inåt landet också, men det gick naturligtvis snabbare utmed kusten. Volvoklubbarna runt om i landet medger att vissa årsmodeller är väldigt sällsynta.

 

Ju äldre man blir desto mindre tårvätska producerar man, torra ögon hos människor över 50år är inte ovanligt, blåst och drag gör inte saken bättre.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du smörjt ansiktet med solkräm, använt nån hår produkt eller liknande som rinner in i ögonen? Jag brukar få sveda om jag smörjt in ögonen för noga...

 

Sen kanske det kan vara så att du producerar mindre ögonvätska än tidigare. Nån ny medicin eller åkomma? Det finns ögondroppar på apoteket (brukar saluföras som bot mot "trötta ögon" eller nåt) som kan ge bra lindring, under ganska lång tid vad jag förstått. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina problem har inte med havet att göra. Det kommer plötsligt och svider kraftigt. Har själv misstänkt att det är något kroppen utsöndrar genom huden som kommer i ögonen. En extra tvättning av ansiktet med tvål har fungerat för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... skulle nog kontaktat sjukvården!
Bra ögon och synförmåga är ju trots allt enormt viktigt för oss alla!


Vill absolut inte måla f-n på väggen men...
kanske är dina nuvarande lätta och tillfälliga besvär symtom på nåt annat uppseglande och värre problem när du blir äldre?


Chansa inte, låt istället läkare utreda - snarare än att låta oss "båttokingar" gissa!
Förmodligen har det redan framgått i forumtråden ovan att ditt/era ögonbesvär är rejält ovanliga. (Åtminstone jag kan inte minnas nåt liknande inlägg tidigare, detta trots nästan daglig koll på detta  och andra båtforum sen runt 2008? :-)


Har surfat runt i olika läkarsajter mest på skoj och inte fasen har jag hittat kända sjukdomsnamn  med just dina symtom. (Man begriper f.ö. vid sånt surfande in på skinnet varför sådant kallas lekmannamässigt, det mesta av fakta är antingen på latin eller på annat sätt bortom - i alla fall min -  lekmannahorisont!)


Här i alla fall en sajt som nog rätt bra beskriver vad som väntar vid en första ögonundersökning, alltså hos lokala vårdcentralen/primärvården?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det uppstår ju bara på vissa väldigt specifika platser, aldrig annars, så jag räknar med att det nog är salt eller nåt som finns i landnära vatten som jag får in i ögonen. Rätt säker på att det inte är nåt underliggande fel i ögonen, förutom en förhöjd känslighet. Jag har som sagt upplevt exakt samma sak när det runnit ner svett i ögonen vid träning i hög värme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppstår fenomenet oavsett väder eller årstid..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det krävs vind med lite mer styrka än att vattenytan krusas. Årstid är svårt att säga. Jag är bara vid havet under sommarhalvåret, när det är hyfsat bra väder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att det är så enkelt att du är känslig för vind och/eller starkt ljus. När solen reflekteras i vattnet blir det betydligt starkare för ögat än uppe på landbacken. Båda hjälps av med sjyssta, välsittande solglasögon. 

 

Annars - testa dig fram med olika väder och vindar etc. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det uppstår inte när jag t ex cyklar, och då är det rejält med vind i ögonen, och jag får det inte heller när det är blåsigt inne över land. Solen kan inte heller vara orsaken eftersom jag får det även när det är gråmulet och tunga moln.

Nej, det är nåt som hamnar i ögonen, det är jag säker på, men vad? Salt är nog ändå den mest sannolika boven.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Torkade trådar från maneter i väldigt, väldigt liten mängd, men som du är väldigt känslig för?

 

Mackey

Redigerad av Mackey
stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om dina ögon svider, kliar och rinner samtidigt är det oftast ett tecken på en infektion. Symtomen kan dock också uppstå vid ögonskador eller om ett främmande föremål kommer in i ögat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gåtan är löst!

Saken är den att jag har en ganska rejäl astigmatism (jag tror många kallar det "brytningsfel" även om ju de flesta synproblem som kräver optisk korrektion är brytningsfel). Jag upplever det bara som ett problem när jag arbetar vid en dator och i några andra situationer. Jag klarar mig alltså bra utan glasögon i vardagen, i synnerhet när det är ljust, eftersom pupillerna drar ihop sig då och skärmar av mycket av defekterna i linserna. Fram till i våras hade jag bara glasögon inomhus, men för att inte glömma av att ta med glasögonen till jobbet (nytt jobb från mars) bestämde jag mig för att alltid bära dem. Men, inte när jag är vid båten eller i båten. Jag har bara ett par, och vill inte bli av med dem. Skaffade dem sommaren 2003, och vill ogärna punga ut med nån tusenlapp på nya glasögon i onödan, så därför använder jag dem inte när det är mycket större risk att tappa dem, som när jag håller på med båten.

Och, resultatet av det är att jag kisar ofta när jag ska se detaljer skarpare utan glasögon. Vilket oftast är fallet när jag är vid kaj eller nära land i båten. När jag är längre från land är det sällan nåt jag behöver se lika skarpt, så då kisar jag sällan. När jag väl kisar är det lätt hänt att ögonfransarna kommer in i ögonen (mina är långa och oregerliga) och då irriterar ögonen. Med vindens hjälp. Och då svider det till ordentligt.

Här har vi alltså förklaringen.

 

Åtgärden får bli att försöka tänka på att inte kisa så ofta, särskilt inte i motvind, när jag är på eller nära havet.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...