Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
cetex

Albin 25 spricka i köl, stävlager slut?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
13 timmar sedan, Peter_K säger:

Tolv lager matta borde bli asstarkt och lite till. 

 

24 lager där vi inte hade något annat än fyllnadsmaterialet att bygga på, det borde hålla. :)

 

10 timmar sedan, trewq säger:

Hur får du det att sitta kvar medan det härdar, med tanke på att det är på kölens undersida? Det lilla jag har plastat började glida iväg redan vid andra lagret trots att det var uppifrån.

 

Hur menar du att det glider iväg?, far hela mattan o.s.v?

 

Nu när vi kört med epoxy så har vi penslat hela området med epoxy före vi lagt någon väv, sen börjar vi lägga väv som då klibbar fast i epoxyn som redan finns där, man väter väven med mer epoxy tills den precis bara är "fylld", ser till att det inte är några luftbubblor och alla fibrer ska vara schysst genomskinliga.

 

Om hela mattan far för dig så känns det som att det kanske är för blött?

Om du försöker dränka allt direkt så det syns att det är blött så kanske du har på för mycket, prova hellre att lägga på en mindre mängd på ett område (pensla på lite snabbt och låt det vara 30-60sekunder), sen kan du gå över med pensel och "dutta" lite, brukar räcka för mig. Det tar en liten stund för epoxyn eller polyestern att sugas in i väven / mattan och det kanske är lätt att lägga på för mycket medans man väntar.

 

Vi hade problem med att epoxyn rann igenom väven när vi plastade igen hålet efter sumloggen, då la vi först 5 lager samtidigt utifrån och sen började vi direkt att fylla på med epoxy i hålet inifrån, allt vi hällde på från insidan rann ut igenom väven och fick torkas bort.

 

Då väntade vi bara tills de 5 lagrena hade börjat stelna innan vi försökte fylla igen hålen inifrån igen. Vi kunde nog även ha förtjockat epoxyn med typ silica, microglasballonger, mer glasfiberstrån i hålen eller liknande för att få det att sitta kvar.

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en aluminiumroller och har använt den några gånger under plastningen. T.ex när vi ska få en ny icke våt väv att klibba fast i föregående lager, då kan rollern vara bra. :)

Jag vet inte varför, men jag tycker generellt att det går bättre att dutta med pensel. känns lättare att få bort luften utan att orsaka nya luftbubblor. Dock tar det säkert lite längre tid.

 

Det kan ju helt klart vara så att jag är ganska kass på rollertekniken också. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att stöppla med pensel, kan man kanske göra på en minimal plastning, eller i hörnen där man inte kommer åt med den stora rollern och inte vill kladda ner de smala.

Att det skulle bli lika bra att stöppla på ett så stort arbete som ditt tror jag inte ett ögonblick på.

Kvalitén på plastjobbet blir garanterat mycket sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är just nu mest nyfiken på vad som skulle vara orsaken till att "Kvalitén på plastjobbet blir garanterat mycket sämre".

 

Att det blir tjockare lager kan jag förstå då det går lite långsammare än att rolla på epoxy och rolla ut luften, lagrena under hinner ju ta ihop sig mer och då bygger man på mer istället för att det sjunker ihop.

 

Men om man nu är noggrann och får ur luften (vilket vi varit), vad är det då som specifikt blir "garanterat mycket sämre"?, på vilket sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som vet vad detta är för axeltätning förresten? Glömde fråga vad det var när vi var hos capella marin och dom kollade på den.

 

DSC_1866.thumb.JPG.91d764f80903e312ac07aeeb4e30b31c.JPG

 

DSC_1867.thumb.JPG.ccdd489994fb6cdc1a70f33cf5a9738c.JPG

Det är bara ett  "hålrum" med fett bakom packboxen.

DSC_1868.thumb.JPG.8f592c92df1f82ca84c21d7a9a3e8bad.JPG

 

Det är i alla fall packboxar på vardera sida, också sitter det en smörjnippel på toppen (den misstänker jag dock är eftermonterad)

Hur underhåller man denna på rätt sätt?

 

Packboxar fick jag nya av capella marin så dom byter jag i alla fall. Men vad smörjer man med bäst?

 

Jag chansade och tog en tub crc "super long term grease" när jag såg den, litiumfett med "MoS2" men är inte alls säker på att detta funkar.

 

Under tätningen är det instansat "76102", i övrigt inga märkningar vad jag kan se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde väl vara något marinfett. 

 

Trycker man på med fettsprutan där så åker väl packboxarna ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg din tätning på en av dina första bilder, men du var mittuppe i plastningen då så jag ville inte kommentera den då.

Men när du frågar så.

Tätningen är original till din båt, och är den sämsta av de äldre tätningarna.

Skulle bussningen mellan packboxarna vara sliten (40 år gammal båt) så håller inte packboxarna särskillt länge.

Ta bort smörjnipplen , om du smörjer den med fettspruta kommer trycket i fettet att trycka ut tätningarna och havet kommer att få fritt tillträde till insidan av din båt!

Det behövs bara lite fett för att smörja tidigare nämnd bussning mellan tätningarna.

Detta görs lämpligen med en fettkopp som fylls med fet och som skruvas ner några gånger under sommaren.

Det finns modernare tätningar som är underhållsfria.

Mest kostnadseffectiv kanske Black Jack är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack!

 

Den var i alla fall helt tät innan vi demonterade allt.. Men bussningen börjar vara slut, märkbart glapp i den. Vi ska se om vi kan svänga förbi capella på måndag innan sjösättning och även får bussningen utbytt.

Vi har i alla fall nya hela packboxar nu, så renoverar tätningen i vinter om vi inte hinner fixa nu.

 

Vi saknar ju fettkoppen, går det att få tag i en som man monterar direkt på tätningen nånstans?

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du lägger ner så mycket jobb och pengar på båten så hade jag istället för att renovera kastat den tätningen. Långt bort.

 

Satsa istället på en PSS. Inget läckage, vattensmord och inget olje eller fettklabb. Inte den billigaste men - enligt mig - värd varenda krona.

 

(Jag hade en modernare variant av din med fettkopp på, originalmonterad på min båt (2003). Men jag tröttnade på att antingen få i för lite fett så den blev varm eller för mycket så det trycktes ut genom tätningen och ut i axelhylsröret)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mycket och mycket.. Jobb, ja. Säkert 60 -70 timmar aktivt arbete. Pengar, inte jättemycket.

 

4700kr för epoxy + väv + penslar, roller, doseringspumpar o.dyl. Tror det var nåt mer i den notan också men kommer inte ihåg.. Vi körde west system rätt igenom så det blev lite dyrt, men vi har nog drygt ett kg epoxy kvar och några m2 väv.

 

650kr vinkelslip med några flapdiscs, en kapskiva och lite annat småplock

 

1500kr för dremel kit + lamellrondeler för att komma åt i kölen.

 

1200kr för riktning av propelleraxeln och nya packboxar till tätningen.

 

Cirka 1200kr "slipmateriell" (slip-papper osv), borrar, fräshuvuden, huggmejslar, liten 1kg "slägga", samt lite "skräp" typ borrmaskinsrlängare osv som funkade dåligt.

 

Totalt cirka 10 000kr altså, varav lite drygt 3000kr är verktyg och sånt som vi har kvar, och cirka 1000kr i förbrukningsvaror som epoxy, väv osv.

 

Helt ok rent ekonomiskt enligt oss med tanke på att det är klart nu knappt två veckor efter upptag (halva första veckan den låg på land jobbade vi så det blev inget gjort då), men arbetstiden vi lagt på båten hade vi ju gärna sluppit lägga och istället puttrat runt lite och bara mått gott.

 

Vi hade räknat med cirka dessa summor i kostnader för att fixa helt oväntade saker när vi köpte båten.(arbetstiden hade vi dock inte räknat med)

 

Så det jag vill komma till. En pss tätning för 2500-3000kr blir ju ändå en slant att lägga, kan vi så avvaktar vi nog och renoverar hellre det gamla. Behöver ju vhf samt ekolod, och säkert ett antal tusen i annan utrustning som vi inser att vi saknar så snart vi börjar komma ut också.

 

Funkar tätningen vi har till upptag så är det tillräckligt för stunden, omvärdering i vinter / vår.

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Ingemar!

 

Har du bytt fiberbussningen i aktern?

Och inte dragit skruvarna för hårt? ska bara dras så att gummikonan får kontakt på båda sidor, inte klämmas i botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, cetex säger:

Nån som vet vad detta är för axeltätning förresten? Glömde fråga vad det var när vi var hos capella marin och dom kollade på den.

 

DSC_1866.thumb.JPG.91d764f80903e312ac07aeeb4e30b31c.JPG

 

DSC_1867.thumb.JPG.ccdd489994fb6cdc1a70f33cf5a9738c.JPG

Det är bara ett  "hålrum" med fett bakom packboxen.

DSC_1868.thumb.JPG.8f592c92df1f82ca84c21d7a9a3e8bad.JPG

 

Det är i alla fall packboxar på vardera sida, också sitter det en smörjnippel på toppen (den misstänker jag dock är eftermonterad)

Hur underhåller man denna på rätt sätt?

 

Packboxar fick jag nya av capella marin så dom byter jag i alla fall. Men vad smörjer man med bäst?

 

Jag chansade och tog en tub crc "super long term grease" när jag såg den, litiumfett med "MoS2" men är inte alls säker på att detta funkar.

 

Under tätningen är det instansat "76102", i övrigt inga märkningar vad jag kan se.

 

Diskussioner om axeltätningar blir ofta långa här på forumet. Jag vet inte om det är egna erfarenheter, strävan att montera värstingprodukter (BlackJack lär vara bra men kostar en del) eller diskussioner från ljugarbänken men det finns alltid många synpunkter.

 

Angående den modellen som du har så har jag egna erfarenheter av den från en 70-talsbåt som jag ägde i ca 15 år. Som många kommenterar här så är det vanskligt att pressa in fett med spruta. Du riskerar att trycka ut packboxarna. Jag hyste den oron redan året efter att jag köpt den aktuella båten. Det kändes vanskligt att pressa på med smörjsprutan och hur ofta skulle det behva göras??? Jag fick tag på ett konverteringskit för att byta till oljesmort. Det var ett gängat rör som ersatte smörjnippeln. En bit upp i motorrummet skruvade jag fast den medföljande plastburken (rymde knappt 2 dl) som hade ett rör genom botten. Mellan axeltätningen och plastburken drogs en plastslang och så fyllde jag motorolja i burken. Under de 15 år jag ägde båten så kom det aldrig en droppe vatten från axeltätningen. Underhållet omfattade att hålla koll så att  oljenivån inte sjönk i burken vilket aldrig blev något egentligt jobb, nivån låg stilla efter att de inledande luftbubblorna gått upp i burken!

 

Så mitt råd: Ersätt smörjnippeln med en kort rörstump, krafsa ut befintligt fett mellan packboxarna (det är inte så kinkigt med rengöringen - du ska ju bara ha en annan petroleumprodukt som ersättning) skaffa en plastburk och montera en genomföring i botten, koppla samman med plastslang och fyll burken med olja. Passa självklart på att byta packboxarna som du redan köpt.

 

Att tänka på är att burken ska monteras så att den hamnar en bit över vattenytan så att trycket från oljan blir högre än trycket från vattnet utanför. (Det hade jag ingen aning om när jag bytte mitt smörjsystem - det var nog bara tur att det blev så... Jag tänkte mest på att oljan skulle kunna rinna ner så slangen monterades utan krökar.)

 

Om du byter till BlackJack så kom ihåg att lufta den vid varje sjösättning innan du börjar köra. Det ställer sig luft i den och den luften måste bort så att tätningen inte går torr och blir för varm så att den går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Lintott säger:

Om du byter till BlackJack så kom ihåg att lufta den vid varje sjösättning innan du börjar köra. Det ställer sig luft i den och den luften måste bort så att tätningen inte går torr och blir för varm så att den går sönder.

 

BlackJacktätning är det nog ingen som rekommenderat, jag nämnde PSS. Att sätta dit en BlackJack är ju inte mycket bättre än den han har - enligt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintotts alternativ är väl OK om det inte behövs bytas bussning i tätningen.

Är den glapp kommer inte packboxarna hålla särskilt länge, oberoende av hur den smörjs.

Sist jag beställde hem en BlackJack kostade den en tusing, inte så farligt tycker jag.

Jag tycker inte att det är en värstingprodukt, jag brukar rekommendera den.

Men vill man ha top of the line då är det PSS som gäller.

 

Ja jag brukar lägga mig i trådar gällande axlar och tätningar, och jag anser mig ha ganska bra koll på vad som rör ämnet.

 

;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan, Pentax säger:

Kan bara hålla med Ingemar!

 

Har du bytt fiberbussningen i aktern?

Och inte dragit skruvarna för hårt? ska bara dras så att gummikonan får kontakt på båda sidor, inte klämmas i botten.

 

Fiberbussningen i aktern = stävlagret / glidlagret närmast propellern menar du?, Capella marin kollade det och det var schysst enligt dom.

 

Tack för info om dragning!, så man drar åt tills precis innan gummikonan börjar deformeras då antar jag?

Det satt tätningsmassa i skruvhålen tidigare, jag antar att vi bör göra samma sak igen?, ska det sitta nån tätningsmassa runt skruvarna mellan plattan och gummikonan också?

 

Har en annan fråga om momentdragning, propellern.

Det är ju ett spår för en kil i propelleraxeln och i propellern. Kilen sätts dit, propellern skjuts på, en låsbricka utanför propellern och sen ska man dra muttern, vilket moment?

Axeln är ju nåt stål, propellern är brons och muttern kan jag bara anta är något stål också. :)

Sist viker man ju upp kanten på låsbrickan.

 

Jag har ingen manual eller nåt sånt för axel eller propeller som jag kan referera till, men av vad jag har läst verkar det som att nånstans runt 70-75 nm verkar vara vanligt vid dessa hästkrafter och därmed antar jag också propellerstorlekar, så planen just nu om vi inte får veta något annat är att dra med 75nm.

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte kona även på din propeller/axel som på de flesta andra ?

För vridmomentkraften tas ju upp av kilen, så åtdragningen är mer för att säkerställa att propellern sätter sig på konan. Mer info kan du hitta här: https://public.sleipner.no/documents/1552/download/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, det är kona och låsbleck som dom beskriver där.

 

Gillar instruktionen!

"dra åt godt." :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara tillägga att propellerns kona och axelns ska vara rena när det hela dras ihop.

Har sett fall där man smörjt det hela med fett inför montering, för att det ska gå att få loss, risken är då att det lossar själv.

Alltså rena konor vid montering!

Dra åt hårt!

Tyckte att jag såg i början av din tråd att cutlesslagret var glappt, men det är ju en fiberbussning på din båt.

Tätning på skruvarna OK och lås dom med en rostfri tråd då dom inte dras med något större moment, gummikonan är korrekt uppfattat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...