Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Jag har värmt på med varmluftspistol och skrapat bort flera lager med gammal lack från diverse trädetaljer ombord.

Här är bilder på peken, här är träet betydligt rödare än teakdetaljerna ombord. 

Vad kan det vara för träslag? Eller är det någon typ av teak?

 När peken var lackad hade jag halkskyddstape på den, då den var livsfarligt hal när den var våt.

Skall jag olja? lacka? eller lämna den obehandlad?

Ja plankorna skall då en omgång med sandpapper också.

image.jpeg

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog kan det väl vara teak, slipar du det, ger åtminstone doften en god ledtråd. Eftersom träet är så flammigt i färgen, är det förmodligen betsat, så slipar du ordentligt ljusnar det nog en hel del.

Själv betsar jag allt, och får på det viset en enhetlig lyster i allt från bord till pentry och ratt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peke mm levereras ibland med "hardwood" - ett träslag minst lika bra som teak men luktar inte på samma sätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, bhemac säger:

Peke mm levereras ibland med "hardwood" - ett träslag minst lika bra som teak men luktar inte på samma sätt.

Hmmm det luktar inte teak, det luktar ingenting.

Men det är små glittrande kristaller mellan fibrerna.

Och trät är väldigt hårt. Kanske denna Hardwood då.

Där lacken var avskavd blev träet inte lika grått som teakdetaljerna ombord blivit.

Igår blev det oljat med den billigaste träoljan jag kunde finna. Nyansen är nu mer i brunt och rött.

Det får bli en bättre behandlig senare i vinter eller tidig vår när båten står på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hardwood är en familj träslag dit bland andra teak hör. Kännetecknande är att de har porer i träet. Ek, bok, lönn och ask är vanliga hardwoodslag, också valnöt. Balsa,som definitivt inte är hårt är också hardwood.

Som kontrast har softwood, så som furu och gran inte porer i träet.

 

Jag har en ram runt kylskåpet, som en tidigare ägare gjort i ek. Betsat liknar det vagt på kraftigt ådrad teak, men krävde mycket lack för att se ok ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller båtar mm använder man ofta ordet "hardwood" vilket i sig kan innebära Cumaru, Bankirai, Massaranduba, Ipé mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag talar med mina vänner i USA och nämner hardwood avser det vad vi i Sverige kallar lövträ.

Softwood avser barrträd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bergreppsförvirring som vanligt, lika stor skillnad eller likhet som med; stenbit, sjurygg och kvabbsto, om man nu får jämföra detta med populärnamn inom ichtylogin.

 

Är järnek magnetisk?

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är så stor begreppsförvirring, det är precis som Kronvik mfl säger.

en kliver man in i en båtbutik och så står det "Hardwood". Vilket det är men man har inte specat vilket, det styrs nog av tillgången. Troligen kan det handla om Cumaru eller Bankirai. Används ofta till pooldäck. Håller minst lika bra som Teak men kostar en tredjedel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja i princip har ni rätt lövträd (hardwood) är väl första sorteringen efter träd.

 

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då måste ju softwood vara andra sorteringen, som dock 80% av timmerproduktionen i världen består av. :)

Jag såg inte kopplingen barrträd/lövträd. Softwood förökar sig med kottar i olika former, aven enskilda frön, och har långa smala blad, ofta hoprullade till barr. Hardwood förokar sig med blommor, och har breda blad.

Intressant. Och har egentligen ingenting alls med frågan som trådstartaren ställde.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...