Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
karluno

uppgraderat forum dåligt

Rekommendera Poster

vet inte vem som uppgraderade maringuiden,funkar inte bra tycker jag,skall man kolla på vad man skrivit tidigare funkar inte det mm ,

någon mer som upplever att det blivit sämre?,kanske dags och sluta här på forumet?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det e nog så att det är en stor förändring och personligen tycker jag att det är en förbättring. Problemet är nog bara tillfälligt o vi ska hjälpa till att påtala sådant som har missats. Jag upplever att dom försöker lösa sådant som är missat och uppdaterar hela tiden så det blir riktigt bra till slut. Ge dom en chans!:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar va så varje gång man uppdaterar. 

En del brukar rättats till och sen vänjer man sig.

 

Fast varje gång tänker jag samma tanke som TS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att denna uppdateringen överlag funkat bra.

Vill man ha allt som det var innan är man emot utvecklingen, då hade vi åkt i urholkade timmerstockar.

 

:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Pentax säger:

Jag tycker att denna uppdateringen överlag funkat bra.

Vill man ha allt som det var innan är man emot utvecklingen, då hade vi åkt i urholkade timmerstockar.

 

:)

"Om Gud velat att vi haft plastbåtar hade träden varit av glasfiber" :rolleyes:

  • Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

allt var inte bra förr,men det är f....n imej inte bättre nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, Pentax säger:

Jag tycker att denna uppdateringen överlag funkat bra.

Vill man ha allt som det var innan är man emot utvecklingen, då hade vi åkt i urholkade timmerstockar.

 

:)

eller seglat! ;)

 

Tycker nya forumet blev riktigt bra när man vant sig,  även om saker och ting inte alltid är automatiskt bättre bara för att de är nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag har att invända av lite allvarligare art är att inläggsöverblicken nu varken är en överblick eller "förhandsvisning". Det ryms för få inläggsrubriker på skärmhöjden för att få en överblick och det blir alldeles för mycket skrollande. Att man ser lite av senaste inlägget tillför inte mig någonting.

 

Dessutom hade gärna antal svar och tid fått vara en egen kolumn ute till höger så det inte tar ytterligare höjdplats i varje "inläggsrad".

 

Om man roddat lite i hur hjärnan fungerar så är denna "fräscha" och "moderna" design egentligen ett gissel. När man skrollar vertikalt har hjärnan otroligt mycket svårare att få en överblick eller "hitta" om informationen på samma punkt (läs kolumn) hela tiden ändras. Det är precis vad den gör, då överblickskolumnen/spalten inte bara har rubriken utan också lite av inläggstexten - och dessutom antal svar och tid.

 

Sedan är de runda avatarerna visserligen "moderna", men inte heller "hjärnvänliga". Om man vill att hjärnan snabbt skall uppfatta vad bilden föreställer så bör den vara kantig så det finns några referenspunkter. Dessutom skulle en rektangulär visa 30% mer av bilden utan att bli större på höjd/bredd.

Mängden "luft" och vita, tomma utrymmen är också onödigt mycket. Även om det är trenden just nu är det inte sagt att det är bättre.

 

En eloge dock till att forumet inte blivit nerlusat med en massa färgpluttar och andra konstigheter.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan, karluno säger:

allt var inte bra förr,men det är f....n imej inte bättre nu.

 

Vad är det du tycker inte är bra?

Jag själv tycker det är bra men jag saknar en länk till alla aktiva trådar, som fanns innan.  Det är för att jag är intresserad av vad som kan tänkas ha skrivits under de andra länkarna. Nu får man hoppa in i länk efter länk för att se... Det är det enda som jag tycker inte är lika bra som innan... Annars har det blivit bättre, med en del roliga funktioner :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag delar till fullo Ingemars och Kenneths synpunkter strax ovan.

Jag visste inte att man kan scrolla horisontellt, skall testa det.

 

Men är det bara jag som tycker att det går långsammare nu, jag har visserligen ett långsamt nätverk med koppartråd, och en opålitlig bredbandsanslutning med fiber, som är snabb då den funkar, men upplever iallafall subjektivt att det är segare överlag nu.

 

Sedan upptäckte jag idag att det ju är betydligt lättare att lägga in eller länka in bilder än vad det var tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig överblick! Jag vill se rubriken och när senaste inlägg gjordes, resten ser jag när jag går in på ämnet.

Och scrolla horisontellt, var kan man göra det och vad skulle det visa? Det kanske inte går på telefon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med trewg.

Förr kunde man se 70 trådar. Nu finns det väl bara 25 i listan - om man inte vidtar särskilda åtgärder.
Det räcker ju att se rubriken.
Brödtexten ser man ju om man är intresserad av ämnet och öppnar tråden.

Hur katten scrollar man horisontalt!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Scrolla horisontellt kan man göra om man har dragit upp storleken på sidan så att den är stärre än bildskärmen, upptäcker jag nu. På telefon eller läsplatta.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Lasse-L säger:

Var det bättre förr??

http://lasselundell.se/forut.html

"Typ" nej!

Nu vet jag inte riktigt Lasse-Ls tidsaspekt, men det var inte bra 1939-45, det var inte bra på 1500-talet, och direkt dåligt under istiden (och jäkligt kallt).

Och idag har jag svårt att tänka mig livet utan tillgång till informationshämtning och -utbyte innan internet var tillgängligt. Visst var männsikorna då inskränkta och trodde på skrock, att man fick polio om man om hösten sparkade i lövhögar etc...

 

Men, ok, vi hade ju Anita och Televinken och Hylands Hörna i en enda kanal, dessutom i svart/vitt förr, nu har vi fler nyanser och i det stora hela är det bättre, även om det som är bättre för med sig dåliga saker, men det kan vi ta i annat diskussionsforum.

 

Jag tycker väl att forumet nu är litet svåröverskådligt, men med fler och bättre funktioner.

Kan det vara så att den servern som Maringuiden ligger på stundtals är högt belastad och att det därför om vardagarna känns segt och långsamt?

..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Lasse-L säger:

Var det bättre förr??

http://lasselundell.se/forut.html

 

Du har helt rätt - på ett sätt.

Du såg rätt trumpen ut på fotot i första klass - trotts att du var omsvärmad av flickor.

Fast förr fick man fråga gubbarna i hamnen om man hade nåt problem med båten.

Såna gubbar finns det inte i hamnen idag, så man får fråga på Maringuiden.

Nog katten finns det många och vackra flickor idag - det är bara det att vi har blivit gamla, icke helt vackra, gubbar (vågade inte skriva fula - det skulle ju kunna missförstås)

 

Men som du antydde - allt var inte bättre förr.

En vet jag bestämt som var bättre förr - Jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt kasst efter uppdateringen

Förvånande att Maringuiden med sin storlek är så dåligt 

Idag finns det en uppsjö med bra plattformar för forum som är "hjärn" och användarvänligt

Just nu är känslan att man knappt kommer gå in här längre men man kanske vänjer sig 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt, jag tycker den nya uppgraderingen har medfört en rad förbättringar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon mer än mig som har svårt att ladda upp bilder???

 

Tidigare förminskade jag dem i programmet foton till 80% av ursprungsbilden tröck på knappen klart. Nu går det banne mig inte får bara meddelande att filen är för stor, förminskade i min tråd igår så nu är bilderna som frimärken först då går det förslag från er andra??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknar även funktionen gilla knappen, när man tidigare gillade inlägg bilder å dyl så såg man vem som gillat nu ser man inte det längre. Något som går att åtgärda???

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan, kossor säger:

Någon mer än mig som har svårt att ladda upp bilder???

 

Tidigare förminskade jag dem i programmet foton till 80% av ursprungsbilden tröck på knappen klart. Nu går det banne mig inte får bara meddelande att filen är för stor, förminskade i min tråd igår så nu är bilderna som frimärken först då går det förslag från er andra??

Testade; förminskade en bild i mobilen och det verkar funka. Är bilden lagom stor..?

IMG_4654.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

gäller forumet,varför börjar skärmen fladdra sedan dom ändra om forumet,irriterande ,på andra forum funkar det,gäller väl fler än mig? min dator helt ok,skriv om någon har samma problem gäller inte hela tiden men kan det vara reklamen på forumet som gör det?

Redigerad av karluno

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, karluno säger:

gäller forumet,varför börjar skärmen fladdra sedan dom ändra om forumet,irriterande ,på andra forum funkar det,gäller väl fler än mig? min dator helt ok,skriv om någon har samma problem gäller inte hela tiden men kan det vara reklamen på forumet som gör det?

 

En sak, som jag fick se just nu. Varför blir det inte stor bokstav i början på meningen, och blanksteg efter komma, som det ju alltid var förr!? 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På 2017-06-16 på 11:42 PM, trewq säger:

Dålig överblick! Jag vill se rubriken och när senaste inlägg gjordes, resten ser jag när jag går in på ämnet.

Och scrolla horisontellt, var kan man göra det och vad skulle det visa? Det kanske inte går på telefon.

På PC kan man fixa till sin egen filtrerade "topp70", eller rättare sagt bestämma en tidsgräns bakåt.
Den HÄR inställningen med sin långa internetadress har jag f.ö. lagt in som favorit, påminner om gamla topp70. (Behöver alltså bara trycka på den "favoknappen" för att starta mitt mg-besök där, inloggad eller ej. Är f.ö. lätt att justera villkoren överst i min länkade startsajt efter dina egna preferenser.)

Redigerad av Thomas-1
totalfel länk-exempel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

även jag undrar varför det bara blir gemener och inte versal automatiskt efter punkt eller ammat skiljetecken. Ja ibland funkar det. tycks vara slumpmässigt?

tänkte först att det var någon inställning i min Ipad... Men då Thalattha även uppmärksammay detta så ligger det ju i formet.

 

Jo jag tycket forumet blivit bättre, men det tar nog en stund att vänja sig.

.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, karluno säger:

gäller forumet,varför börjar skärmen fladdra sedan dom ändra om forumet,irriterande ,på andra forum funkar det,gäller väl fler än mig? min dator helt ok,skriv om någon har samma problem gäller inte hela tiden men kan det vara reklamen på forumet som gör det?

Inga problem med reklam, MG är väl ganska fri från irriterande reklam jämfört med andra liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

även jag undrar varför det bara blir gemener och inte versal automatiskt efter punkt eller ammat skiljetecken. Ja ibland funkar det. tycks vara slumpmässigt?

tänkte först att det var någon inställning i min Ipad... Men då Thalattha även uppmärksammay detta så ligger det ju i formet.

 

Jo jag tycket forumet blivit bättre, men det tar nog en stund att vänja sig.

.

 

Detta har jag.aldrig,sett.upplevt,varken på.gamla,eller nya,MG.märkligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Funkar stavningskontrollen, själv skriver jag av gammal vana alltid mina inlägg i windows WordPad och klistrar sedan (eventuellt) in detta i mg:s editor.

Gör härmed ett litet experiment, använder funktionen "förhandsgranska" som numera är en knapp uppe till höger i inläggseditorn.
594689220eb11_mg_test.frhandsvisn..jpg.50377576068cf8ad848f54099443af67.jpg

Stvar medvätet fel fr att se ifall stavningskontrollen ger sina röda våglinjer, Testar som synes också versal efter kommatecken.

Tänkte mig att även lägga in bildfilen till höger nedan, med litet text emellan som man kunde göra förr. Tja, det tar tid och experimenterande för att domptera nya forumplattformar, kanske Adm Stavhammar har nåt tips just om detta?
 

mg.test.editor.jpg

Redigerad av Thomas-1
knas,, rappakalja m.a.p. bilder. Vet inte om jag är i editorn eller förhandsvisningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Pentax säger:

 

Detta har jag.aldrig,sett.upplevt,varken på.gamla,eller nya,MG.märkligt.

Vad använder du för "plattform"? 

Jag använder Ipas och där är jag van att få versal i början av ny mening eller efter dubbelt mellanslag, men i PC får man manuellt använda shift.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt bildinläggnings-rappakalja. Har försökt lägga in två bilder, de kom med men felplacerade. För att visa hur detta skett försökte jag med en tredje bild, den finns i editorn/förhandsvisningen (fan vet vilket) men vägrar visa sig i mitt inlägg ovan.
Testar igen...

mg.test.krångel.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...