Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
max

Johnson 70 hk ~80 STRULAR

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min nyinköpta Johnson 2-takt 70 hk har precis börjat strula. Den gick perfekt till en början tills jag bytte extern bensintank som jag precis tankat, i själva tanken var det redan någon liter bensin innan jag tankade den. Jag märkte ingen skillnad förns efter någon kvart när jag låg på full gas och den mystiskt slutade gasa fullt och gasade kanske 1/4 för att efter ca 30 sekunder gasa fullt igen i några sekunder. Jag hade då glömt att skruva upp luftskruven till tanken och trodde att problemet låg där eftersom tanken hade börjat ''tryckas'' ihop. Jag fortsatte min resa hem men problemet kvarstod. Jag har precis tankat den första tanken på nytt men den funkar knappt als nu, den funkar att starta i friläge och fungerar perfekt att varva ut men när man lägger i växel så dör den direkt. Känns som att den blir dränkt. 

 

Har ingen kunskap om utombordare men en båt-mekaniker sa att jag skulle kolla den tanken efter vatten. Har ni några tips på vad som kan spöka?

 

Mvh Max

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
En gammal tvåtaktare från runt 1980 har ju många ålderskrämpor. Omöjligt att veta hur den använts och skötts tidigare, vilka detaljer som rimligen bytts under åren och när, etc.

Vete katten men ifall tipset angående vattenblandad bensin visar sig felaktigt så kanske bensinpumpens gummi-membran kan misstänkas?
    [Bara ett hugskott men felet verkar ju ha uppstått just när du kopplade in en ny tank men glömde luftskruven, blev då onormalt tungt för pumpen att suga. Intill den grad att tankens väggar synligt började sacka in. (Bra jobbat av pumpen att kunna skapa sådant vakuum, men dess gummimembran kanske gav upp i det ögonblicket och började läcka en smula?)]

   Mitt tips så här långt får alltså bli: Man kan hjälpa bensinpumpen även under färd genom att litet alert pumpa manuellt på slangpumpens gummikudde och därigenom hålla den hård. (Alltså den dära hand-gummikudden som normalt bör pumpas hård innan start.) Om sådant understödjande pumpande inte skulle hjälpa - eller ens påverka - så faller min misstanke platt till marken, då är nog din bensinpump i god form och du kan rikta din "fel-strålkastares" fokus mot nåt annat?


Finns många bra sajter som vi här på forumet har länkat till ett otal gånger genom åren.
Rekommenderar dessa två för detta fall, bläddra gärna runt och kolla!...
Reservdelsskisser; boats.net
Gratis verkstadsmanualer; boatinfo.no

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! 

 

Ska gå igenom soppan först och sedan gå igenom bensinpumpen och dess komponenter. Har för mig att vi lite lätt testade att pumpa in soppa manuellt men att det inte blev någon reaktion i motorn men ska testa det igen. 

 

Har läst runt en del och sett att vissa rekommenderar att spruta startgas runt motorn för att se ifall det ''läcker'' någon stans, är det att rekommendera?

 

Jättebra länkar ifall det nu skulle vara pumpen, tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinpumpen går tydligen inte att meka med förutom bensinfiltret. Man antas alltså vid fel byta ut hela pumpen.

Idén med startsprej är ju lätt utförd så varför inte?
   [Sprejen är mer lättantändlig än aldrig så perfekt blandad bensingas, ibland kan därför usla tändstifts-gnistor räcka för antändning av sprejen men inte bensingasen. Så, ifall ett test med sprej ger bra motorgång kan det vara t.ex. fel/smuts inuti förgasaren eller - faktiskt - tändfel. (Tänk f.ö. på att inte preja för mycket, håll testet hyfsat kortvarigt eftersom oljeinblandningens procentsiffra åsidosätts.)]

Vilket som är "minst osannolikt" vete katten med tanke på hur&när felet uppkom, men men?
   [Vad gäller test av tändsystem så finns det annars ett lätt utfört knep, nämligen:
Spreja med en blomspruta vattendimma på tändkablarna, finns det sprickor i kablar etc så ser du gnistorna tydligt - åtminstone i mörker eller skymningsljus. Youtube.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere vid båten idag igen och den betedde sig likadant, öppnade sedan kåpan till motorn och kollade runt lite och såg då att en av tändkablarna till ena cylindern var av dvs den hade gått av inuti  själva tänddosan och hängde löst. Jag testade då att bara trycka in den igen och test starta, då startade den direkt samt att det gick att lägga i framåt växeln. Eftersom det var så blåsigt så vågade jag inte ta mig ut själv ifall den skulle dö ute till sjöss. 

 

Kan det varit problemet? Och isåfall bör sladden samt dosan bytas?

 

Själva pump blåsan var hård och bränslepumpen såg inte ut att läcka något.

 

Tack för din kunskap och hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, verkar ju som du hittat felet! :-)

Finns litet olika slags infästningar av tändkablar, men men.
Du behöver nog inte byta sladden eller dosan, men kolla så felet inte kan uppstå igen.

Kabeln har hög ledningsresistans - kanske 1000 ohm - som radioavstörning.

Inte lika kittsligt med kontaktresistansen som hos elsystemets vanliga kablar alltså. Men se till att inga luftgap kan uppkomma i strömmens väg för det ger gnistor som sliter på ledaren.
(Motorn kan alltså funka helt okej med nån tiondels millimeters avbrott för det gnistrar lätt över det gapet, men det ger som sagt onödigt slitage och förmodligen också litet radiostörningar.)

 

Inga sprickor får förekomma i kabelns isolering.
Plasten har hög isolationsförmåga jämfört med luft, kanske 3 mm tjock plast motsvarar 30 mm i luft. Så vid eventuella sprickor kan långa gnistor slå ut från sprickan till motorgodset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...