Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Frezon

Elfel Yamaha 50 hk -90

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag håller på felsöker på min Yamaha 50hk -90 2t och försöker komma på vad som kan vara galet.

1ans cylinder går inte, bra komp på alla cylindrar (se diagram) i ordningen 1,2,3,1,2,3 uppifrån.

Bra gnista på alla stift, rengjort och tömt förgasarna, tankat ny soppa oljeblandad till 2%, skiftat plats på tändspolar och tändstift. 

känslan är att cylinder 1 inte tänder vid rätt tillfälle. Jag kopplade ur alla "triggers" på svänghjulet och ohmmätte dessa med samma resultat, kommer inte ihåg värdet med det diffade väl max 2ohm. (Vet inte om man är hjälpt av dessa värden dock)

kan det vara cdi boxen som sagt upp sig eller en trigger som skickar signal till denna kanske? Går det att testa mäta upp cdi boxen på något vettigt vis eller skifta kanal (in och ut) på cdi boxen för att kolla om felet flyttar sig vidare till nästa cylinder?  I vilken ände ska man börja byta delar? Cdi boxen är dyyyr så man köper ju gärna inte en cdi om det nu inte är denna det är fel på :(

 

Bifogar bild på aktuell cdi Box och diagram på kompressionsprov.

 

Hoppas någon har något bra tips att komma med, börjar bli tråkigt att ha båten stående i garaget :(

Tack på förhand! :)

IMG_4082.PNG

IMG_4076.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det? Har precis samma problem som du. Har dessutom provat att byta cdi-box vilket inte gett något...

 

Har du hittat någon lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta reda på vilken cylinder som fallerar. Skifte av tändspole och tändstift med annan fungerande cylinder är en mycket bra början på felsökningen. CDI:n kan du betrakta som en förstärkare med tre kanaler. Skifta triggspole och samtidigt utgångarna till tändspolarna på två cylindrar, så att den fallerade cylindern servas av en annan kanal i CDI:n. Om felet då flyttar på sig till den andra cylindern, byt CDI:n. Om det ligger kvar på samma cyl är det triggspole som är felaktig. Detta är ett enkelt sätt att leta felet som är väldigt träffsäkert, men jag vill inte garantera att det funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan dra av tändhattarna på cyl 1+3 utan skillnad på ljud&varv. 

Däremot så kan jag sätta tillbaka dessa och dra ur 2an och motorn fortsätter att gå... 

Förstår ingenting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte jag heller. Förtydliga förgående inlägg, det går att tolka på flera sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska säker på att cdi boxen gett upp standardfel på dessa yamahaer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt CDI-box samt statorplatta på min motor nu, (Yamaha 50 hk 1990) men den vill fortfarande inte fungera.

 

Behöver hjälp med mitt problem. 

Det verkar som att motorn går ner i ett "felsöker läge" eller liknande. 

Cyl 2 verkar vara den som funkar bäst.

På 1an och 3an kan jag lossa tändhattarna utan skillnad i gången. 

Dock så kan jag sätta tillbaka dessa och ta bort tändhatten på 2an och motorn fortsätter att gå.

 

Var inne på att kylningen läckte in vatten i dödade gnistan men det verkar inte vara så eftersom packningen/plåten är hel.

 

Någon som har några idéer?

 

Ska tillägga att jag har provat att skifta tändspole 1&2an. Problemet ligger då kvar.

Förgasare mellan 1&2an har också skiftas utan resultat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-06-12 vid 20:15 skrev Frezon:

Hej! 

Jag håller på felsöker på min Yamaha 50hk -90 2t och försöker komma på vad som kan vara galet.

1ans cylinder går inte, bra komp på alla cylindrar (se diagram) i ordningen 1,2,3,1,2,3 uppifrån.

Bra gnista på alla stift, rengjort och tömt förgasarna, tankat ny soppa oljeblandad till 2%, skiftat plats på tändspolar och tändstift. 

känslan är att cylinder 1 inte tänder vid rätt tillfälle. Jag kopplade ur alla "triggers" på svänghjulet och ohmmätte dessa med samma resultat, kommer inte ihåg värdet med det diffade väl max 2ohm. (Vet inte om man är hjälpt av dessa värden dock)

kan det vara cdi boxen som sagt upp sig eller en trigger som skickar signal till denna kanske? Går det att testa mäta upp cdi boxen på något vettigt vis eller skifta kanal (in och ut) på cdi boxen för att kolla om felet flyttar sig vidare till nästa cylinder?  I vilken ände ska man börja byta delar? Cdi boxen är dyyyr så man köper ju gärna inte en cdi om det nu inte är denna det är fel på :(

 

Bifogar bild på aktuell cdi Box och diagram på kompressionsprov.

 

Hoppas någon har något bra tips att komma med, börjar bli tråkigt att ha båten stående i garaget :(

Tack på förhand! :)

IMG_4082.PNG

IMG_4076.JPG

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löste sig problemet för dig?

 

jag har liknande problem med min yamaha 50 hk 2 takt -88

 

Gnista på alla 3 med kall och varm motor.

Rengjort hela bränslesytemet.

Skiftat tändspolarna.

fin kompression på alla 3.

men drar jag ut tändhatten till cylinder 2 när den är igång hörs ingen skillnad!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Bytte cdi-box sen funkade den igen! Hade samma fenomen som du att man kunde rycka av en av tändhattarna utan att det märktes, kommer dock inte ihåg vilken cylinder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät upp sekundära tändspolen, för mig som har en äldre Yamaha så mätte jag mellan tändstiftkabeln och en svart/vit kabel som satte bakom ett skydd och jämför först de olika värdena mellan cylindrarna. Innan du köper en ny box.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personlig fann jag denna youtube video väldigt bra, djupgående och man får en större förståelse.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...